TILL ALLA FOTOGRAFER o FILMARE

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Jag skulle vilja uppmana alla ni som tar foton
och filmar div bandagar att alltid vara ärliga här på
sporthoj.
Vissa skriver att bilder skall läggas upp och
man skall få ta del av dom (via tex länkar som
skall sättas up mm) men sedan händer
ingenting...man mailar och dyl men ingen feedback
och inga bilder kommer....

Var ärliga och skriv tex att jag tog bilder men
det är endast för mitt eget bruk eller liknande
så att inte era hojvänner här på siten tror att
man skall få ta del av materialet.

Vet att det är många fler än jag som råkat ut för
det och tycker det är dåligt..

Samtidigt så vill jag ge topp betyg till er som alltid
delar med er av bilder som ni tagit på oss hojvänner
och lägger ner en massa tid på detta...TACK..

:va

Tror du fotografer medvetet jävlas genom att lova att lägga ut bilder och sen inte gör det?
Vem åker och tar bilder enbart för eget bruk? En fotograf vill nog i 99 fall av 100 dela med sig av sina foton.
Det är nog helt enkelt så att dom inte orkat/att det runnit ut i sanden.

Alla har nog inte hemsidor där det enkelt laddas upp en massa bilder.

Tänk dig själv tiden det tar att lägga ut 1000-tals bilder, namnge dom och sortera osv... obetalt!

+ Att det kan vara så att foto/fimande är deras levebröd... Visst att slänga upp lite smakprov kanske men de kan ha hemsidor där man får beställa bilder ifrån. Skulle Jag ha om Jag satte mig i suropeln och åkte ner och fotade anderstorp i regn och sen nötte hem igen, fick p-bot för inget säkerhetsbälte och ett nageltrång som bultar.

sporthoj.

Hmmm

Detta har jag aldrig stött på i alla fall. har fått det jag frågat efter om det stått att det inte kosttar något.

Hoppas du inte upplevt liknande från Actionpics. Nu senast sa jag att jag lägger upp det jag har och får användas fritt, vilket jag har gjort. I övrigt när "riktiga" fotografer tar för Actionpics så står det på vår sida att vi tar betalt för bildern. När jag tar som är nybliven amatörfotograf och kan behöva 4 bilder för få hiop en förare helt till en billd..... vill vi inte ta betalt för bilderna.
Actionpics skriver att vi har egna fotografer, men även att vi tar betalt för bilderna.

/Liwa1

Har precis börjat fota och efterarbetet är helt klart tidskrävande så det är inte alltid tiden räcker till!

De som är riktigt duktiga tycker jag kan mkt väl ta en lite slant för originalet för det är som sagt väldigt dyr utrustning de brukar använda sig av. Garanterat billigare än att du skulle anlita en proffsfotograf som skulle ta foto bara på dig!

Somliga tar för givet att så fort man tagit bild på dem så ska de ha en bild. Visst jag är helt grön på detta med fotografering nu så jag tränar och vill personen ha nåt foto då delar jag gärna ut den. Men som sagt tiden räcker inte alltid till!

Jag tror dom flesta "riktiga" fotografer gärna delar med sig alternativt har en fotosida där man kan se och även i vissa fall, beställa bilder på det som är förevigat på banåkningar och liknande.

Precis som nämnt ovan så är det väldigt tidskrävande. Jag har ibland svårt att få tid att pyssla med det och gå igenom hundratals bilder som skall sorteras och meckas med. Samtidigt är det lite av tjusningen också :tungan

Jag tror också att det kommuniceras ut rätt så bra på sidan så fort något finns tillgängligt sen kan jag förstå om det är svårt att hitta alla bilder om massor av olika personer tagit kort och sen inte har utrymme för att posta dom?

Min sista fotografering jag gjorde var andra helgen på Gotland Ring, samtliga bilder finns tillgängliga via Actionpics.

Andra kanske bara fotograferar lite som minne och för eget bruk och där bilderna kanske inte var lika lysande som med en stor systemkamera och således inte sprids ut på samma sätt som en "proffsbild"?

har aldrig stött på problemet du skriver om, men jag kan tänka mig att det är lite som HanneZ säger att det kan rinna ut i sanden. Jag har bara fotat några dagar ännu och kräver inga pengar för bilderna jag tar men det är fortfarande extremt mycket jobb att gå igenom alla bilder o kolla vilka som kan publiceras o vilka som har lite sämre kvalitet. Men om man får en liten slant för någon av bilderna man tagit blir man givetvis jätte glad och får en kick att fortsätta :) och man kanske får råd till lite ny utrustning så bilderna blir ännu bättre nästa gång :tummenupp

Sen en grej som kan få vissa att inte publicera bilderna vara bristen på platts att lägga dom. Ska man lägga upp stora bilder måste man ha mycket platts nånstans och man måste komprimera dom välldigt mycket om man ska använda sporthojs bilduppladdning.

sporthoj.

Nu brukar inte jag fota uppåt landet...än ;)
så detta rör kanske inte mig direkt men prova själv att skjuta 2-400 bilder i RAW, sortera, konvertera, uppskärpning, beskärning, tanka upp det på nätet och sen skriva posten på SH.

Fotandet är en piss i missisippi i arbetsbörda...jobbet vid datorn är dessto mer och tjatigare. Visst..det kommer på köpet med intresset att göra den biten med men det är inte gjort i en handvändning.

Det är ingen rättighet att få bilder efter en körning.

Prata med oss! :)

Hej.
Jag tog mer än 2000 bilder på gotland 8-10 juni. Har mailat o skickat bilder så snabbt jag haft möjlighet.
Har fått nån enstaka påminnelse att jag glömt skicka. Har för avsikt att skicka iväg mina bilder till "objeket" så snart jag bara kan.

Ser du en fotograf så gå fram o snacka med honom/henne. Det skulle jag uppskatta.

- Tja! Kan man få tag på dessa bilder
- jupp. Ja lägger ut en tråd på sporthoj
- Jag skulle vilja ha en bild på mig med fullt nedlägg när ja visar "tummen upp" ala triggerhappy. Kan du fixa d?
- Det ska jag försöka,vilken grupp kör du i?

Jag har i flera trådar frågat er hur ni vill bli tagna på bild så vi kan fota er så som NI vill ha det. För det är ju så det är tänkt.

Jag tar ofta skitbra bilder på fel personer,vilket är trist när vissa andra som verkligen vill ha inte fastnar.

Så mitt tips är. Prata direkt med personen. Så du blir "nån" :tummenupp

Mvh Henrik

Efterarbetet är ingen lek!!

Jag har skött mig oftast med bildleveranser men har ibland missat mina fagra löften då det finns viktigare saker i mitt liv än att skicka iväg gratisbilder.

Jag har inte tid och engagemang att underhålla en egen fotosida åt hojbilder allra minst utan ersättning.
Här kanske Actionpics kan vara en "bildbyrå" åt fler fotografer med delade vinstintressen.

Av de 28per som jag skickade bilder till efter vårens Kinnekullekörning fick jag bidrag från 3st. Jag spenderade lätt 4>timmar framför datorn för att bilderna skulle bli lite snygga....
Ohhh vad tacksamt.

Kul tråd föresten...en slags otacksamhet i förskott.
Jag är inte bitter

Fotograferna runt banorna förhöjer upplevelsen och deras bilder gör att man kan drömma sig tillbaka när minnet börjar suddas ut och vintern ligger tät utanför fönstret.

Är smått lyrisk själv när jag lyckas fastna, all heder till er. :)

Ser du en fotograf så gå fram o snacka med honom/henne. Det skulle jag uppskatta.

Jag tar ofta skitbra bilder på fel personer,vilket är trist när vissa andra som verkligen vill ha inte fastnar.

Word! det är nåra enstaka som har kommit fram när jag fotat och då ställer man givetvis upp lite extra :tummenupp

Nu har inte jag lagt upp iblder på ett bra tag. Men när jag har fotat nån enstaka gång på Kinnekulle eller enda gången på Gotland Ring så jag har redigerat lite previews. Sedan har det blitt något galleri med alla bilderna i.

Men då måste jag säga att fota, efterarbete och visning TAR TID!
10-15 previews - 30 min
Lägga upp på snyggt sätt och inte i miniatyrer - 10-20 min
Ordna galleri för 1000-2000 bilder - några timmar.
Ladda upp allt - för mig nån timme
Fixa länkar på SH osv - 5 min

DET TAR TID när man fotat 1000++ bilder på en racehelg.

Jag brukar fota polare, det gör jag gratis.. Sen brukar jag även fota annat "löst folk. Dom får pröjsa, då har dom iaf något att gnälla för OM det tar tid..

Vill man "bara ha en bild" kan man väl skicka ut någon med en kamera för 1500:- på banan och inte redigera bilderna.. Men ställa krav ang leverans för en bild man skulle fått betala dryga cash för annars, som man får gratis!? :va

ALLA borde ta betalt, då skulle det finnas en helt annan uppskattning för den tid vi lägger ner..

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back