Skillnad på Metzeler Roadtec Z6 E/K/C

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Kan någon berätta vad det är för skillnad på Metzeler Roadtec Z6 E respektive K och C?
Är ute efter ett däck som klarar sig iaf 400 mil, men man vill ju inte ha en hockeypuck på därbak.... Vilket är att föredra? Någon som vet?:confused:

Kan någon berätta vad det är för skillnad på Metzeler Roadtec Z6 E respektive K och C?
Är ute efter ett däck som klarar sig iaf 400 mil, men man vill ju inte ha en hockeypuck på därbak.... Vilket är att föredra? Någon som vet?:confused:

Ingen aning... jag funderade på det också när jag beställde... men jag tog det vanliga utan någon bokstav bakom.. det ser ut som de jag har haft innan.. funkar jätte bra 600mil+ bra grep m.m

Roadtec Z6

Mcdäckonline.com

Edit: jag kan inte klaga på greppet i däcket funkar bra i hårt ner lägg på kurviga norska vägar lätt att hänga av japs hojar med.

Blir mycket fortare varmt än Sportec M1 på jämtländsk asfalt, köper inga andra skit däck längre.

Last edited:
Dåligt grepp innan de fått upp värmen. Hållbarheten går inte klaga på. Men det blir inte dem igen...

Om jag har förstått rätt, så är tyskarna mer strikta i sina regler för vilka däck som sitter på vilken (helfordonsgodkänd) hoj. De olika bokstavsbeteckningarna är då däck med godkännanden för olika hojar. Sedan är det troligtvis ingen som helst fysisk skillnad på däcken...

De med bokstav efter (oavsett däcksfabrikat) är typade ihop med en mc-modell. Om det inte står någon i din instruktionsbok så ska du välja det däcket utan bokstav. Det gäller förstås också om Roadtec Z6 inte är originaldäck till din hoj.

Om jag har förstått rätt, så är tyskarna mer strikta i sina regler för vilka däck som sitter på vilken (helfordonsgodkänd) hoj. De olika bokstavsbeteckningarna är då däck med godkännanden för olika hojar. Sedan är det troligtvis ingen som helst fysisk skillnad på däcken...
Det kan faktist vara lite skillnad - t.ex. typade däck för FJR och BMW K1200RS har lite styvare "sidewalls" (sidväggar?).

Bokstäverna har med vikten på hojen att göra.
Vad som är vad kommer jag tyvärr inte ihåg.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard