Besiktningen, hur petiga är de?

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Hej!!

Efter att ha jobbat i 3 månader på min NSR (kollat motor, bytt däck och mycket mer MEN det återstår en del att göra på kåporna). Har jag bestämt mig för att besiktiga den. Frågan är bara om jag får igenom den utan de nedre sidokåporna, utan blinkerserna vid kylaren (har de vid lyktan) och med en del mellanrum mellan kåporna? Vad bör man tänka på innan besiktningen?

Här kommer två bilder som visar hur den ser ut just nu:
2007%5C07%5C04%5Cbikepics-951738-full.jpg

2007%5C07%5C04%5Cbikepics-951739-full.jpg



Tack på förhand!
 
Utan blinkers blir det svårt, måste ha dem angående kåpan så är nog inte det ett problem men som sagt blinkerserna osv ska va på och fungera.
 
Asså jag har ju de blinkerserna vid lyktan fram, räcker inte det? De funkar perfekt efter att jag ersatte blinkerserna vid kåpan med ett motstånd. Härligt att du inte tror det är något problem med kåporna:D

Jo, sen saknas det ena gröna glaset till blinkersindikatorn, men de borde de väl knappast bry sig om?

Tack för snabbt svar!
 
Last edited:
Asså jag har ju de blinkerserna vid lyktan fram, räcker inte det? De funkar perfekt efter att jag ersatte blinkerserna vid kåpan med ett motstånd. Härligt att du inte tror det är något problem med kåporna:D

Jo, sen saknas det ena gröna glaset till blinkersindikatorn, men de borde de väl knappast bry sig om?

Tack för snabbt svar!

Det måste vara minst 18cm imellan två blinkers och de ska blinka orange.
Kåporna skiter dom totalt i..

Indikatorglaset behövs inte.
 
Det svaret hjälpte mig väldigt mycket!! Tack så mycket!

Nu ska jag ut och mäta!!
 
Kan ju säga vad han gjorde när jag besikta min hoj (ostrypt)

Först så snurra han framhjulet så det kom up i 80 typ sen och kolla så det inte var sent antagligen sen kolla han laerfram och styrlager så det inte va glapp samma sak med bakhjulet fast utan att snurra det.
Sen så kolla han elen baklampa blinkers (mäte inge avstånd men bra att vara på den säkra sidan) sedan kolla han hel/halv ljus.
Sedan var det bromsbeläggen, sedan skulle han testa den.

Sen kom han tillbaka och sa "Ja, du" antagligen för att den gick för fort men det sket han i och så printa han ut alla papper det hela tog max 10 min
 
Det var vågat av dig att besiktga den ostrypt! Men skönt att höra att den gick igenom så lätt!!

Tack för alla bra svar!
 
Jävligt snygg ram på den förövrigt! :tummenupp

Blinkersindikator msåte finnas ifall man inte kan se dem från förarplatsen, men du säger att glaset är borta så det lyser väl fortfarande?. Sen är det bara helljus också som krävs.

Men kåpan skiter de i. Ser dne lite "skabbig" ut så kollar de extra noga på saker och ting (brukar vara så iaf).

Den kåpan som saknas vid luftburken kan de störa sig på för att att luftburken sitter där så då låter dne mycket. (ingen större skillnad mot om dne sitter där jag vet men det är saker de kan störa sig på.)
 
Man tackar, man tackar!! Det är därför kåporna ser ut som de gör, de är under modifikation, så att ramen ska bli lite mera synlig!:D
 
Det måste vara minst 18cm imellan två blinkers och de ska blinka orange.
Kåporna skiter dom totalt i..

Indikatorglaset behövs inte.
Fel, tyvärr.
VVFS 2003:23 säger:

66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm
och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.

För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas
lysande ytor inte vara mindre än

1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,

2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,

3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,

4. £ 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.


Det är mellan bakre blinkers som det räcker med 18 cm. Som man kan se ovan behöver det dessutom finnas ett mellanrum mellan
strålkastaren och blinkersglasen, avståndet beroende på hur starkt blinkersen lyser.

SBP skiter inte i kåporna, det går utmärkt att få åka på ombesiktning om fordonsdelar bedöms vara skarpa, utstickande, spetsiga etc.
En motorcykel får inte ha "utskjutande delar som kan orsaka skador i händelse av kollision". En bedömningsfråga i varje enskilt fall alltså,
fast en gissning är att din saknade underkåpa klarar sig.

Kontrollampan för blinkers bör visa grönt ljus (allt står i VVFS 2003:23), men det framställs inte som något krav.
 
Last edited:
Fel, tyvärr.
VVFS 2003:23 säger:

66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm
och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.

För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas
lysande ytor inte vara mindre än

1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,

2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,

3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,

4. £ 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.


Det är mellan bakre blinkers som det räcker med 18 cm. Som man kan se ovan behöver det dessutom finnas ett mellanrum mellan
strålkastaren och blinkersglasen, avståndet beroende på hur starkt blinkersen lyser.

SBP skiter inte i kåporna, det går utmärkt att få åka på ombesiktning om fordonsdelar bedöms vara skarpa, utstickande, spetsiga etc.
En motorcykel får inte ha "utskjutande delar som kan orsaka skador i händelse av kollision". En bedömningsfråga i varje enskilt fall alltså,
fast en gissning är att din saknade underkåpa klarar sig.

Kontrollampan för blinkers bör visa grönt ljus (allt står i VVFS 2003:23), men det framställs inte som något krav.


vill även tilllägga att det får blinka vitt/orange fram. Och rött/orange bak.
 
vill även tilllägga att det får blinka vitt/orange fram. Och rött/orange bak.
62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan
som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.


Mycket tydligare än så kan det väl knappast skrivas?
 
Jag kan inte mer än bocka och tack för väldigt bra svar!!

Jag var till besiktningen idag (med annan hoj), det lustiga var att besiktningsmannen sa att det minst skulle vara 20cm (alltså inte 24cm) mellan blinkerserna och då menade han att man skulle mäta från blinkersernas mitt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top