För lite eller för mycket soppa?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Håller på och justerar blandningen på min rs125 nu efter att jag kopplat in avgasporten (som också fungerar nu efter ostrypt avgassystem). 132 munstycke sitter i.
När jag gasar så går den inte över 10,5k rpm (rödmarkering 11k) på 2:an och uppåt. 1:an går den hyfsat lätt, resten vill den inte gå över utan stannar där.
Får den för mycket eller för lite soppa då? Har provat att höja clipset på nålen.
Fyra hack på nålen, sitter på tredje översta nu. Ska jag sänka (mer soppa) eller höja (mindre soppa) det?

Tacksam för svar,

MVH
Martin

(Ursäkta för postningen på två olika forumdelar - men behöver snabba svar och visste inte riktigt vart jag vänder mig)
 
missade du det här?

Bestyckning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.

Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)


Steg 2. Bestycka om

Jag antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.


Steg 3. Finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

Nu är du klar för att använda din ny injusterade hoj.

När annars bör jag kolla min bestyckning? Jo när man monterat exempelvis effektavgassystem eller öppet luftfilter (konfilter), eller annan typ av ökat effektuttag.
 
missade du det här?

Bestyckning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.

Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)


Steg 2. Bestycka om

Jag antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.


Steg 3. Finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

Nu är du klar för att använda din ny injusterade hoj.

När annars bör jag kolla min bestyckning? Jo när man monterat exempelvis effektavgassystem eller öppet luftfilter (konfilter), eller annan typ av ökat effektuttag.
Nej då, jag har följt det där men lyckas ändå inte få det att stämma.
 
3029369 Håller på och justerar blandningen på min rs125 nu efter att jag kopplat in avgasporten (som också fungerar nu efter ostrypt avgassystem). 132 munstycke sitter i.
När jag gasar så går den inte över 10,5k rpm (rödmarkering 11k) på 2:an och uppåt. 1:an går den hyfsat lätt, resten vill den inte gå över utan stannar där.
Får den för mycket eller för lite soppa då? Har provat att höja clipset på nålen.
Fyra hack på nålen, sitter på tredje översta nu. Ska jag sänka (mer soppa) eller höja (mindre soppa) det?

Tacksam för svar,

MVH
Martin

(Ursäkta för postningen på två olika forumdelar - men behöver snabba svar och visste inte riktigt vart jag vänder mig)
Testa...

Höj den, blev det bättre? Om inte, sänk det, blev det bättre? :) Så hade iaf. jag löst det!
 
Jag har 135 i min nu men då blire lite svart, fast med 132 blir lite brunt och mycket vitt.

Jag prövade att ha min nål längst ner och då ville den inte varva ut helt som den gjorde när jag hade den på näst längst ner, fast nu när jag har 135 munstycke så är den näst längst upp går jämt över 6 000 varv fast under går den lite hackigt men som sagt du får pröva, testa som den är nu kör en liten runda och kolla hur den går från 5 000 till rödmarkering sen testar du med att höja eller sänk och ser om det blev något bättre. så gör jag iaf.
 
Jag har 135 i min nu men då blire lite svart, fast med 132 blir lite brunt och mycket vitt.

Jag prövade att ha min nål längst ner och då ville den inte varva ut helt som den gjorde när jag hade den på näst längst ner, fast nu när jag har 135 munstycke så är den näst längst upp går jämt över 6 000 varv fast under går den lite hackigt men som sagt du får pröva, testa som den är nu kör en liten runda och kolla hur den går från 5 000 till rödmarkering sen testar du med att höja eller sänk och ser om det blev något bättre. så gör jag iaf.
Som jag skrev i den andra tråden om röret; katalysatorn behöver tydligen väldigt mkt soppa. 120 rekommenderas ist. för 132 vid FP och katalysatorn är väck. Ska inhandlas imorgon. Testade även på org. munstycke 115 - gick som bäst då utav 130, 132 och det.
 
Som jag skrev i den andra tråden om röret; katalysatorn behöver tydligen väldigt mkt soppa. 120 rekommenderas ist. för 132 vid FP och katalysatorn är väck. Ska inhandlas imorgon. Testade även på org. munstycke 115 - gick som bäst då utav 130, 132 och det.
120 munstycke testat. Gick bättre på 1:an, 2:an sedan på resten av växlarna tappar den ALL kraft vid ungefär 9k rpm. Förstår inte vad som är problemet nu :confused:
Idag hinner jag inte göra mer med den, men imorgon funderar jag på om jag ska sätta porten i konstant öppet läge och se om den går bättre då. Kanske är det ducatiboxen som släpper ifrån för lite ström så inte solenoiden orkar hålla kvar porten i öppet läge.... Men vad vet jag, ser gärna att någon kunnig inom området svarar.
 
120 munstycke testat. Gick bättre på 1:an, 2:an sedan på resten av växlarna tappar den ALL kraft vid ungefär 9k rpm. Förstår inte vad som är problemet nu :confused:
Idag hinner jag inte göra mer med den, men imorgon funderar jag på om jag ska sätta porten i konstant öppet läge och se om den går bättre då. Kanske är det ducatiboxen som släpper ifrån för lite ström så inte solenoiden orkar hålla kvar porten i öppet läge.... Men vad vet jag, ser gärna att någon kunnig inom området svarar.

Hur sätter man porten i öppet läge är det någon skruva man skruvar på?

Om du kollar i andra trodde så kan du se vad jag svara angående katalysator grejen.

Så skumt på min, 132 är det för litet med 135 är det för stort:va.

Är det någon som har en bild där man kan se vilket varvtal som vissa munstycken/nålen arbetar, har för mig att jag sett det någonstans:va
 
Provat med porten i öppet läge nu, går som den ska - nu går den riktigt jävla bra. Nånstans sitter felet, troligtvis i ducatiboxen eller att solenoiden är felaktigt inställd. Ska titta på det.

För att sätta porten i öppet läge är det bara att stripa upp solenoidens kolv mot solenoiden i fullt läge, inte svårare än så.

edit:
Sådärja, nu funkar det riktigt ok!!
Justerade solenoiden lite så att kolven kommer närmare vid fullt läge... samt att jag slog av lysena. Tyvärr var jag så dum att jag inte slog på lysena och såg om det var därför (=batteriet). Men det får göras imorgon då jag börjar jobba snart.
 
Last edited:
Provat med porten i öppet läge nu, går som den ska - nu går den riktigt jävla bra. Nånstans sitter felet, troligtvis i ducatiboxen eller att solenoiden är felaktigt inställd. Ska titta på det.

För att sätta porten i öppet läge är det bara att stripa upp solenoidens kolv mot solenoiden i fullt läge, inte svårare än så.

edit:
Sådärja, nu funkar det riktigt ok!!
Justerade solenoiden lite så att kolven kommer närmare vid fullt läge... samt att jag slog av lysena. Tyvärr var jag så dum att jag inte slog på lysena och såg om det var därför (=batteriet). Men det får göras imorgon då jag börjar jobba snart.

:va Menar du kniven? Men åker inte den tillbaka alltså släpper inte vajern, hajar nog inte. vilken skruv ställer man in när den ska öppnas osv eller menar du något annat?
 
:va Menar du kniven? Men åker inte den tillbaka alltså släpper inte vajern, hajar nog inte. vilken skruv ställer man in när den ska öppnas osv eller menar du något annat?
Det enda du stripar upp är vajern. Detta görs genom att du stripar upp solenoidens kolv (den som rör sig in och ut) mot solenoiden tills den är i max läge, där det inte går att dra mer i vajern. Enklare än vad det låter :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top