vinande ljud på 6an

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
får ett vinande ljud på 6 ans växel. låter enbart på växel 6. och runt 3-7000 rpm, kanske senare men då börjar de gå så fort så man inte hör sjävla vinandet. har för mig att jag inte hade ljudet i början av turerna i år, men kommer inte ihåg så noga. de har låtit lika dant hela tiden och inte blivit högre lägre på 400 mil typ. de hörs bara på belastning på 6an. släpper man gasen tystnar de...

någon som har nån ide va de kan vara? slitna drev på 6ans växel? hojjen har gått 2400 mil men fulla servicear. tycker själv de borde vara svårt att slita ut 6an om man inte bara åker touring. hörs bara på 6ans växel.

hojjen är en gsxr 1000 -02.

tog idag bort kåpan till framdrevet och kikade där men inga lägage eller glapp på utgående axel elelr liknande. och utan växel i hörs inga skrapande elelr dyligt från utgående lager. körde igenom växlarna från 1000-5000 rpm på depåstöd och alla växlar går tyst men på 6 an kommer ett vinande ljud. låter som en turbo som börjar ta slut.

nån som har någon ide?

har hört liknande på 2:an på min cykel, kom i samband med att jag körde HÅRT och det gick åt lite väl mtk olja :rolleyes:

hm min drar noll olja. och hårt. hm sexan är väl gjord för å gasas på?

Menade bara att det var nästintill varvstopp hela tiden och det gick åt olja då så det blev lite dåligt med olja i motorn då...

jaha okej ja de e ju en sak, min e fullservad å bytter själv olja mellan bytena så de ska vara lugnt...

nån med mer ideer?
eller ska de helt enklelt vara så?

ingen med ideer?

sökt runt lite på sporthoj och de verkar vara ett vanligt fenomen, vissa på forumet har klagat på ett vinande ljud trotts nästan nya hojjar med 300 mil på mätarna.

ingen med ideer?

sökt runt lite på sporthoj och de verkar vara ett vanligt fenomen, vissa på forumet har klagat på ett vinande ljud trotts nästan nya hojjar med 300 mil på mätarna.

Själv har jag alltid haft ett annorlunda ljud på båda mina cyklar när man ligger på 6e växeln.. Båda fungerar utmärkt :)

Jag har också ett svagt vinande ljud på 6:e växeln.
Suzuki gsx 750.
Har varit så sen jag köpte hojen med 550 mil på mätaren.

Hmmm, vet inte riktigt hur det är på motorcyklar men med bilar brukar de vinande ljudet bero på slitna splindes i drivlinan eller dåliga lager i lådan!..

hm, lite blandade åsikter om detta? jobbar som testförare på personbilar så kanske blivit lite skadad vad gäller att lyssna på annorlunda ljud:)

någon som verkligen vet, vad felete brukar vara?

6'ans drevpar har fått sig en liten "nick" i härdningen, möjligen även lite slitna (s.k. pitting). Låter det inte högre med mer körd sträcka... lev med det om motoroljan ser okej ut.

Själv har jag alltid haft ett annorlunda ljud på båda mina cyklar när man ligger på 6e växeln.. Båda fungerar utmärkt :)

Ett visst transmissionsljud har jag oxå på 6.ans växel när man kör väldigt lugnt, men inget som låter fel el konstigt, alla hojar låter väl olika, börjar det låta stenkross skall man nog undersöka närmare..annars bara normalt.

Som andersbrink säger ovan, KOLLA OLJAN vid byten! Den avslöjar obarmhärtigen om någon är vajsing! Men då har man nog redan märkt det på ett el annat sätt redan.

Ett visst transmissionsljud har jag oxå på 6.ans växel när man kör väldigt lugnt, men inget som låter fel el konstigt, alla hojar låter väl olika, börjar det låta stenkross skall man nog undersöka närmare..annars bara normalt.

Som andersbrink säger ovan, KOLLA OLJAN vid byten! Den avslöjar obarmhärtigen om någon är vajsing! Men då har man nog redan märkt det på ett el annat sätt redan.

Lånar tråden lite?
Min olja blir svart, (som nylagd asfalt ungefär) efter kanske 300mil.

Är det dåligt?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...