Vi bullermätte igår...

Antagligen stod ni bara och varvade utan ens veta vilken slaglängd ni har på hojarna alt vilket varvtal man ska ha om man nu ska köra en vanlig bullerkontroll. Fast ni brukar nog inte vara i dessa varvtal utan betydligt högre då är det rätt meningslöst med bullermätare!

Nopp tror inte honorna drar snigelspår efter högre ljud men somliga hoppas väl? :rolleyes:

He he rolig tråd iallafall.
 
Det låter mycket. Har ni mätt på rätt sätt och med kalibrerad utrustning?

Nej, utrustningen är verkligen inte kalibrerad, men mina öron är. Det skar till rätt bra i örat vid första mätomgången, så det råder nog ingen tvekan om att ljudtrycket ligger på runt 125dba, även om det exakta värdet sannolikt är någonstans där runtikring.
Vad jobbar du med? Jag är aningen skeptisk till att dina öron kan ge dig numeriskt värde på ljudtrycket - känsligheten beroende på frekvensområde, logaritmisk skala etc. gör det väldigt svårt att använda örat som mätinstrument på det sättet skulle jag vilja hävda.
Det klarar inte ens besiktningkillarna som tyckte att min hoj lät för mycket, men vid mätning så var den 100 dB.

125dB låter väldigt mycket (!), var det fullgas då?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
 
Last edited:
Känslan är härlig därför att man får känna lite att man kontrollerar mullret och därigenom kraften i motorn, högre ljud = mera kraft rent psykologiskt(min tolkning). Tillsammans med att man lättare uppfattas av medtrafikanter och den lilla effektökningen(om man kalibrerar tillförseln) räcker som motivering för min del. (tycker inte heller att testet verkar direkt vetenskapligt, hade varit intressant att veta varvtal ex. men som jag förstått det handlar inte tråden om det)
 
...Hittils har jag bara hört, varför skiter björnen i skogen, och typ "faaan.. göööött" typ argument från brunstiga 15-åriga moppefuckon med jamacol twinpipes.

Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare.

Nope - Nu tror jag inte att Du är helt "neutral" i Din argumentation själv, då Sv1k, Bettskena och Mike faktiskt gett argument som:
* En ljudsignal till medtrafikanter på 4 eller fler hjul att en MC finns i deras omedelbara närhet.
* En inte helt oväsentlig viktminskning som på moderna hojar dessutom sänker tyngdpunkten betydligt.

Sedan är nog den effektökning som erhålls med ett väl inmappat system inte helt ointressant i sammanhanget.

Som representant för de något äldre på detta forum är nog detta de viktigare faktorer som ligger bakom att vi monterar slip-on eller helsystem. Men jag anser att systemen kan låta för mycket, tyvärr slarvar många med ompackningen, vilket orsakar ett högre och alls inte "njutbarare" buller.

De flesta av oss önskar nog ett system som låter "dovt mullrande" men utan allt för höga ljudtryck vid cruising och stadskörning - däremot tillräckligt lågfrekvent för att höras igenom Rix FM - skvalet i kupén hos bilförarna i vår omedelbara närhet. Vid fullgas /högt RPM får det däremot gärna sjunga ut.

För övrigt anser jag att min hoj låter betydligt bättre med monterat system (dovare) än med öppna hedders. Jag har skaffat tre (!) olika typer av "ljudplugg" för att kunna anpassa ljudtrycket efter de mätningar som kan förekomma vid besiktning och på banor. I normalfallet sitter den "frikostigaste" av dessa pluggar inmonterad (ger ca -3 dB i f t att köra utan någon plugg) och den ger ungefär ett vägt ljudtryck på 92dB vid mätning vid förbipassering på bana.

Jag hoppas att detta svar fyller Dina krav på argument värda att i någon mån värderas och beaktas:)

Ha de!
 
Last edited:
Kan bara instämma med flertalet tidigare inlägg. En motor och i synnerhet en i en hoj ska låta. :musik :rock

Lite nyfiken är jag på vad det sitter för pipor på Aprilian, har själv en Mille -04 med Gianelli slip-on på, men har ingen aning om vilka decibel den levererar.
 
Last edited:
En jäkla skillnad på att varva ut hojen mot det varvtal som man ska mäta bullernivån på.
 
459 decibel - motörhead konsert

:D

dB
190 - Högsta nivån som ljud kan ha i luft
180 - Kanonskott. Trumhinnan brister
150 - Gevärsskott. Ljudet är så kort att örat inte hinner uppfatta det som skadligt.
135 - Högsta uppmätta värde på rockkonsert
125 - Den s.k. kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Nu börjar örat att känna obehag. Men tänk på att volymer långt under 125 dB är skadliga.
120 - Jetplan startar på ca 100 m avstånd
110 - Inte ovanlig nivå på diskotek
90 - Trafikerad gata
85 - Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd.
Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador.
80 - Dammsugare
70 - Tvättmaskin, hårtork
60 - Normal samtalton
20 - Lövsus
0 - Gränsen för vad ett friskt öra kan uppfatta.
 
En jäkla skillnad på att varva ut hojen mot det varvtal som man ska mäta bullernivån på.

Nja; det är ju en sanning med modifikation... många av dessa hojar går ju på fullt varvtal rätt så ofta. Den mätningsregeln gäller väl bara besiktningen?

Det här med att hojarna skall låta högt är pinsamt, men visst är det skönt när dom låter gott. Effektsystemen med den lilla insatsen är oftast helt ok.

Mer pinsamt är det med customhojar som har raka rör och "tomgångsproblem" vid rödljusen.
 
Nja; det är ju en sanning med modifikation... många av dessa hojar går ju på fullt varvtal rätt så ofta.
Men det är inte ofta någon befinner sig en meter bakom avgasröret då jag varvar ut fullt på tvåan, iaf. inte så länge. Står någon vid bankanten är det inte >100 dB längre. Mätformen kan diskutteras på flera sätt.
 

Varför är det härligt med högt motorljud på en hoj? Det går nog inte förklara för en som inte fattar, tyvärr Svensson! :tungan

Nej, jag kör inte hoj längre efter att min polare körde ihjäl sig i upplands väsby förra året. Se annan tråd här i forumet.

Jag har haft en del hojjar dock, cb250, cb1100, gsxr1100, yzf600r och massa moppar.
 
Antagligen stod ni bara och varvade utan ens veta vilken slaglängd ni har på hojarna alt vilket varvtal man ska ha om man nu ska köra en vanlig bullerkontroll. Fast ni brukar nog inte vara i dessa varvtal utan betydligt högre då är det rätt meningslöst med bullermätare!

Nopp tror inte honorna drar snigelspår efter högre ljud men somliga hoppas väl? :rolleyes:

He he rolig tråd iallafall.

Slaglängden är ointressant. Buller är buller oavsett om det kommer från en 250ccmaskin eller 1000cc maskin. Sedan att det kommer i ett annat frekvensområde, må så vara, men ljudtrycket är detsamma.

Det var för övrigt två Aprilia Mille men med olika sportsystem.
 
Vad jobbar du med? Jag är aningen skeptisk till att dina öron kan ge dig numeriskt värde på ljudtrycket - känsligheten beroende på frekvensområde, logaritmisk skala etc. gör det väldigt svårt att använda örat som mätinstrument på det sättet skulle jag vilja hävda.
Det klarar inte ens besiktningkillarna som tyckte att min hoj lät för mycket, men vid mätning så var den 100 dB.

125dB låter väldigt mycket (!), var det fullgas då?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel


Det var fullgas på varvstoppet. Vi använde maxfunktionen på mätaren för att få maxtal. Jag kan tillägga att den inte var kalibrerad, och defenitivt ingen rhode & schwartz.. men den funkar.
 
Mätning på varvstoppet bara för att få fram ett så högt värde som möjligt - ASLÖJLIGT och irrelevant !!!

Gör om mätningen så nära SBP's norm som möjligt och redovisa siffrorna igen. Ditt inlägg känns mest som en artikel i Aftonbladet typ "Nakenchock - Reinfeldt hade kortärmad skjorta" eller att "Carola rasar - björnavföring i skogen".
Sist jag besiktade en bajk hos SBP var det 103 dB vid nåt varvtal som jag glömt bort, typ 5000. Testa hojjarna så istället.
 
Vi gjorde ett litet bullerprov på kollegans polares två hojjar igår. Ena var en aprilia mille, och den andra nån annan 1000-kubikare.

Nåväl. en meter från avgasrörets mynning på sidan i höjd med bönpallen.

Första hojjen. 121.3dBa
Andra hojjen. 125.1dBa

Det enda i samhället som producerar detta ljudtryck, förutom nyss nämnda hojjar är militära jetflygplan, typ jas eller viggen.

Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?

Jag har själv haft oräkneliga hojjar, så gnäll inte nu på att jag inte vet vad en hojj är - dessutom flyger jag en del, och propellerplanen är duktigt begränsade när det gäller bullernivåer, och ett rejält gnäll uppstår om man råkar flyga in över fel områden...

Nå, får vi höra nu.

På A: Svarar ja .. Helt rätt.
På B: Svarar ja ... Helt rätt
På C: Kan vi inte ...:D

Allvarligt talat så dånar väl en tvinn ganska bra men det är ju ett ganska mörkt muller , men visst det beror ju lite på varvtal osv. Jag vet faktiskt inte vilken mätutrustning ni hade. Finns ju decibell mätare i biltelefoner men dom är nog inget att räkna med . Sedan hur reglerna gäller och vart ifrån man skall mäta har jag ingen aning om .
:)
 
Men det är inte ofta någon befinner sig en meter bakom avgasröret då jag varvar ut fullt på tvåan, iaf. inte så länge. Står någon vid bankanten är det inte >100 dB längre. Mätformen kan diskutteras på flera sätt.

Ja, men om du har 125db vid en meter, så har du ett rätt skapligt ljudtryck vid 100 meter. ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet.
 
Vilket varvtal mätte ni på? Ska det inte var en halv meter ifrån? Kan ju vara olika på olika mätutrustningar, men ditt kalibrerade öra ska nog vara en meter ifrån.:D

En halv meter ifrån, i jämnhöjd med utblåset och en halv meter i sidled, alltså 45 graders vinkel.

Mätningen har jag för mig ska göras på det varvtal där kolven går med 15 meter per sekund. Brukar stå stämplat på ramskylten.

Mät igen, klaga sen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top