El gitarr nybörjare.

Köp en gammal ibanez. De har tunna halsar vilket är lättspelat och skonsamt mot ovana händer. Hitta en som inte har "flytande stall" dom kan vara lite knepiga. dvs en som strängarna inte sitter fast i en stor svajklump på. Här är en bra gurka med stärkare och allt.
http://www.blocket.se/vi/12496360.htm?ca=11_s
Ibanez har bra mickar och hög kvalle. det är en kul metalgurka man kan få till sköna övertoner och konstiga ljud på.

Jag har lirat gura i över 20 år, har jobbat som musiklärare och gitarrlärare, har all utrustning som kan behövas hemma (både aukustiska, 12 strängade och elgitarrer/förstärkare/effektpryttlar). Kan tänka mig att byta tjänster: gitarrlektioner mot nån att övningsköra hoj med (har hoj, lämp och all utrustning) :D

3030405 Jag köpte min Yamaha RGX 121 inklusive hardcase och Ibanez PDS1 distpedal för 1400kr på en pantauktion. Helt klart ett trevligt pris.

Som det har nämnts tidigare i tråden så är begagnade Yamaha lättspelade, välbyggda, mångsidiga och duger fullgott till nybörjare. När man däremot blivit bättre på att spela och kanske känner att man vill ha ut lite mera av gitarren kan man börja se sig om efter något annat.

Epiphone brukar också vara trevliga instrument. Ibanez har jag aldrig testat någon, men inte hört något direkt negativt om dem heller.

Vissa andra gitarrer som man kan köpa billigt i paket är jag dock lite tveksam till. Särskilt om man ska köpa en begagnad sån gitarr. Om man köper köper dem nya från butik kan det nog funka, men begagnade, njaa...

Jo, om man har koll på vad man pysslar med eller kan ta med en kompis som har koll. Tänk dig någon som aldrig har kört hoj och plötsligt får för sig att köpa en begagnad, hur snett kan inte det gå?
Jo de e klart men jag har en kompis vars farsa är äckligt grym på gitarr så han borde kunna avgöra vad som är bra. Dock är han kneppig att prata med så man kan inte bolla ideer med han.

3030384 Om man tittar utanför sthlm så har du ett bra köp här (förutsatt att allt är i bra skick):

http://www.blocket.se/vi/12404274.htm?ca=5_s
Kan inte ta mig utanför sthlm. Har inte bil kort.

3030515 Lova att bara öva introt till smoke on the water och stariway to heaven.

Det är det bästa som finns att lyssna på nämligen, när något fucko ska visa så jävla duktig han är på gura, och nöter samma sak i 45 minuter utan att sätta det en enda gång...

När jag lumpade lackade jag ur och klippte förstärkarsladden för en sån..
dom två låtarna ska man inte spela innan man är hyffsad (iaf inte stairways to heaven)

Last edited:
Just ja glömde det, jag är vänsterhänt men har alltid gjort det mesta med höger, utom skrivit, tror ni jag kan lära mig spela med vanlig eller måste jag köpa en vänsterhänt? Jag menar om jag kör med höger från början borde det ju funka eller?

Just ja glömde det, jag är vänsterhänt men har alltid gjort det mesta med höger, utom skrivit, tror ni jag kan lära mig spela med vanlig eller måste jag köpa en vänsterhänt? Jag menar om jag kör med höger från början borde det ju funka eller?

Psst...!!! Jag har en Gibson SG med Elixir strängar o Microcube till salu...

Pma vid intresse....

:wiggle

Jag kan oxå rekomendera Ibanez, även om det säkert finns billigare gitarrer att köpa. Ibanez gurorna är grymt lättspelade och låter bra och håller schysst kvalitet.

Min polare/andregitarrist är vänsterhänt men spelar gura "åt rätt håll". Tror det går bra om du lär dig från början att spela "högerhänt" men det är nog kanske individuellt. Bara att testa vad som känns mest naturligt.

Ibanez ligger mig oxå varmt om hjärtat :). När jag gjorde min scendebut som rockgitarrist :rolleyes: så var det med just en Ibanez i handen. Nu är det iof nästan 30(!!:näsblod) år sedan och på den tiden var inte Ibanez känt för varken kvalitet eller ljud, men då hade man inte råd med nåt annat.

Ibanez ligger dock lite högre i pris än t.ex. Yamaha som jag tidigare skrev om. Så i den prisklassen du letade så tror jag det är bättre att köpa en fräsch Yamaha än en halvt sönderspelad Ibanez. Hitta en fräsch Ibanez under 2000 är nog inte det lättaste...

skit i presume? http://www.blocket.se/vi/12281527.htm?ca=11_s
Japp

Trashat skit? ("morgan") http://www.blocket.se/vi/12365240.htm?ca=11_s
Jupp

Värd pengarna? En sträng kostar typ 30 spänn eller?
http://www.blocket.se/vi/12241591.htm?ca=11_s Epiphone les paul
nja, njo kanske det.

Mer skit? http://www.blocket.se/vi/12154932.htm?ca=11_s
japp

arachnid är det här ett bra pris? http://www.blocket.se/vi/12089355.htm?ca=11_s Epiphone Special SG
jooo, ser lite sliten ut , guran, men vette fan om man ens kan få en katt att vakna med den där stärkaren..

No name nybörjare gurra? http://www.blocket.se/vi/11848374.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12424181.htm?ca=11_s
Nix! skrutt skräp, crappola!

Plagiat skit? http://www.blocket.se/vi/11848374.htm?ca=11_s fender kopia
samma där!!

Vilken är mest värd pengarna? tänker inte lägga mer än 2000 spänn just nu, är det bättre att vänta då?

Vad händer om man kopplar en el gitarr till stereon?
(10 k klassen så jag vill inte sabba något, därför jag frågar)

Edit: onekligen bra pris? http://www.blocket.se/vi/11783022.htm?ca=11_s fender kopia
http://www.blocket.se/vi/12298358.htm?ca=11_s "burnout"

:rofl :tummenupp tur att jag bor ensam i villa över sommaren :hihi

Tack för tipset, men nytt är inte för min budget.

Ingen bra ide att koppla gitarren in i en vanlig stereo-förstärkare, iallafall inte en nyare sort..
min über-gamla philips-stapel går, men känsligare grejer bör aktas.

vad man kan glutta efter lite om man är ute efter lite råare ljud, så är T-ex sg-n utrustad med Humbuckers (två rader med dubbla mickar) , de billiga fender kopiorna för 1400:- nya är oftast single-coils (tre rader med enkla mickar).
undvik allt som heter squire! totalmördar all lust att spela, pga att de är så flamsiga, tappar stämningen, omöjligt att få ett bra grepp/inget glid om halsen osv..

det dyker upp guror hela tiden, så det är ingen fara.
Dock är de nästintill omöjliga att få sålda för nåt annat utom rena vrakpriser sen.

den sista gick att köpa på konsum/elgiganten för ett halvår sedan..
samma skräp som de andra.

Viljan att lära sig kan överbrygga en hel del... Men uruselt instrument är inte ett av dem.

Yamaha's guror har jag inte haft så mycket erfarenhet med, men deras övriga instrument är iaf bra för priset.

Last edited:
Återigen, jag kan varmt rekommendera en Fender Japan från början-mitten av 90-talet, de går att få för 5000 ungefär och är av minst samma klass som en riktig USA-strata. Du får inte ett bättre instrument för de pengarna om du frågar mig. Vill du tvunget ha en riktigt billig sak så finns det fynd i klassen runt 2-3000 kronor, men det är inte helt lätt att hitta. Jag hade tex en gammal Westone som kostade 1500 kr ett tag som var en jäkligt okej gitarr. Yamaha gjorde bra grejor för tio år sen, vet inte hur de är nuförtiden, Olp ska vara ett okej lågbudgetmärke men jag har själv inte testat. Squier finns från okej till riktigt dåliga varianter, detsamma gäller Epiphone, ruskigt ojämn kvalitet.

3032969 Återigen, jag kan varmt rekommendera en Fender Japan från början-mitten av 90-talet, de går att få för 5000 ungefär och är av minst samma klass som en riktig USA-strata. Du får inte ett bättre instrument för de pengarna om du frågar mig. Vill du tvunget ha en riktigt billig sak så finns det fynd i klassen runt 2-3000 kronor, men det är inte helt lätt att hitta. Jag hade tex en gammal Westone som kostade 1500 kr ett tag som var en jäkligt okej gitarr. Yamaha gjorde bra grejor för tio år sen, vet inte hur de är nuförtiden, Olp ska vara ett okej lågbudgetmärke men jag har själv inte testat. Squier finns från okej till riktigt dåliga varianter, detsamma gäller Epiphone, ruskigt ojämn kvalitet.
Saken är att jag vill inte lägga 5000 för att innse att det inte va något för mig efter 3 månader och sälja för 2000..

Jag är också vänsterhänt men gör det mesta med högern:rolleyes: . För mej känns det helt naturligt att spela med en vanlig gitarr och jag skulle aldrig kunna spela på en vänstergitarr. Testa en gitarr och se vad som känns naturligt:tummenupp

Saken är att jag vill inte lägga 5000 för att innse att det inte va något för mig efter 3 månader och sälja för 2000..

Chris Aska Har rätt i det han säger om Fender. Stratan och les paulen (gibson) är två mallar för hur gitarrer ska vara och se ut dessutom. Det som kan vara tråkigt på en Strata är om du bara vill yxa feta panterariff, då är det lite fisig output i orginalsingelmickarna. Du har bra cleant ljud och skön rockdist i fendern men ska du yxa rock finns det otaliga heavymetalgurkort från 80-90 talet som är klart underverderade i dag bara för att de är just 80-talsfula. Bra mickar osv. Jag tycker Ibanezen är klockren just för att halsen är hälften så tunn som på alla andra gurkor och gör den jäkligt lättspelad.

Kan du så lär dig spela högerhänt nu när du börjar. Du kommer ha större utbud av grejor och gitarrer framöver.

3030515 Lova att bara öva introt till smoke on the water och stariway to heaven.

Det är det bästa som finns att lyssna på nämligen, när något fucko ska visa så jävla duktig han är på gura, och nöter samma sak i 45 minuter utan att sätta det en enda gång...

När jag lumpade lackade jag ur och klippte förstärkarsladden för en sån..
Jaså du är klockmålare du. :va

Hittar du en japanstrata från den tidsperioden för 5000, så lovar jag dig att jag köper den för 5100 av dig tre månader senare.:)

Folk har börjat inse hur jäkla bra de där gitarrerna är, de stiger snarare än sjunker i värde.

Chris Aska Har rätt i det han säger om Fender. Stratan och les paulen (gibson) är två mallar för hur gitarrer ska vara och se ut dessutom. Det som kan vara tråkigt på en Strata är om du bara vill yxa feta panterariff, då är det lite fisig output i orginalsingelmickarna. Du har bra cleant ljud och skön rockdist i fendern men ska du yxa rock finns det otaliga heavymetalgurkort från 80-90 talet som är klart underverderade i dag bara för att de är just 80-talsfula. Bra mickar osv. Jag tycker Ibanezen är klockren just för att halsen är hälften så tunn som på alla andra gurkor och gör den jäkligt lättspelad.

Kan du så lär dig spela högerhänt nu när du börjar. Du kommer ha större utbud av grejor och gitarrer framöver.

Det är visserligen rätt, men det är världens mångsidigaste gitarr, därför jag brukar rekommenderade den till nybörjare, lättspelad dessutom och precis allt funkar blues, reggae, rock, funk, soul, you name it, tom jazz går att få till helt ok på en strata, och vill man lira riktigt hård metal kan man smälla i en humbucker i stalläget.

Last edited:
Vågar man ens nämna att man jobbar i musikaffär
och har spelat professionellt (scen / gitarrlärare), de senaste
15 åren? Aja, varför inte :tungan

Last edited:
Köp en riktig gitarr på en gång, köp inte nå budget-Yamaha eller liknande. Om jag får ge dig ett råd så är gibson les paul den mest lättspelade gitarren, den är dessutom snygg och är härlig att spela på, med andra ord så är det en jävligt bra gitarr. Nackdelen är ju det att om du köper en gibson les paul så kostar det, men du kan ju alltid köpa en epiphone eller något billigare, men då har du inte samma kvalitet. "Man får vad man betalar för" som sagt.

"Man får vad man betalar för" som sagt.
Ja, man får vad man betalar för. Men har man aldrig spelat gitarr tidigare så kan det ta tio år innan man har vuxit ur en Yamaha eller en Ibanez. Då är det bara rent slöseri att springa iväg och köpa en Gibson, Fender eller annan gitarr av ett dyrt märke.

Dessutom så ligger en Gibson utanför hans budget.

Själv så trivs jag rätt så bra just nu med att försöka lära mig spela på min ukulele som kostade 195kr. Inte det lättaste om man är van att spela gitarr och bas i normala fall. Inte så lätt som man kan tro, strängarna ligger i annan ordning och heter andra saker. :tungan

Ja, man får vad man betalar för. Men har man aldrig spelat gitarr tidigare så kan det ta tio år innan man har vuxit ur en Yamaha eller en Ibanez. Då är det bara rent slöseri att springa iväg och köpa en Gibson, Fender eller annan gitarr av ett dyrt märke.

Dessutom så ligger en Gibson utanför hans budget.

Själv så trivs jag rätt så bra just nu med att försöka lära mig spela på min ukulele som kostade 195kr. Inte det lättaste om man är van att spela gitarr och bas i normala fall. Inte så lätt som man kan tro, strängarna ligger i annan ordning och heter andra saker. :tungan

Jag står fortfarande fast med min åsikt då jag tänker på min yamaha-gitarr som måste vara det värsta skiten som finns, det är mycket svårare att lära sig spela på en budget, den går bara sönder och sist men inte minst så låter den bara skit.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back