statiskt häng fram cbr900rr -96

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har nu än en gång försökt ställa lastat häng fram på knarren, men det känns som att något är fel. Med förspännarna i botten får jag (80kg+kläder) ~60-65mm lastat häng. Jag har dessutom ganska mycket kompressionsdämpning då den annars tenderar att packa ihop gaffeln, trots detta så bottnar gaffeln med ett klonk när jag bromsar.

Kan jag verkligen ha rätt fjädrar i min gaffel? Ska en blade vara så mjuk? Bak är det ju snarare åt andra hållet - går knappt få häng alls med den fjädern.

Vad finns det för modeller att ta styvare fjädrar från (skrotdelar då)? Med mitt ekonomiska läge kan jag inte köpa racetec eller liknande - det är bara för dyrt.

Jag har nu än en gång försökt ställa lastat häng fram på knarren, men det känns som att något är fel. Med förspännarna i botten får jag (80kg+kläder) ~60-65mm lastat häng. Jag har dessutom ganska mycket kompressionsdämpning då den annars tenderar att packa ihop gaffeln, trots detta så bottnar gaffeln med ett klonk när jag bromsar.

Kan jag verkligen ha rätt fjädrar i min gaffel? Ska en blade vara så mjuk? Bak är det ju snarare åt andra hållet - går knappt få häng alls med den fjädern.

Vad finns det för modeller att ta styvare fjädrar från (skrotdelar då)? Med mitt ekonomiska läge kan jag inte köpa racetec eller liknande - det är bara för dyrt.

Helt åt h..te för mjukt. målsättning att nå häng på ca 1/3 av fjädringsvägen med förare.

framfjädrar kan du nog hitta för runt 1000 kr

Helt åt h..te för mjukt. målsättning att nå häng på ca 1/3 av fjädringsvägen med förare.

framfjädrar kan du nog hitta för runt 1000 kr

Jag vet att det är för mjukt - jag siktar ju på 30mm. Jag köper hellre begagnade fjädrar då hojen ändå saknar värde - vill inte investera vanvettigt i ett ramsnett oljerykande vrak..

Fjädrar kan väl sätta sig, dvs bli någon millimeter kortare när de åldras? Men inte borde fjäderkonstanten påverkas så länge som inte fjädrarna spruckit...

Jag måste ha på tok för låg fjäderkonstant då jag går in i hydrauldämparområdet (lägsta 2cm av slaglängden) bara av en mjuk fisbromsning. Misstänker nästan att hojen är ihopplockad med fjädrar från en annan cykel. Kollar jag racetech:s guide för fjädrar så ska jag ha 0.85kg/mm med min kroppsvikt medans 0.74 kg/mm är standard, och de problemen jag har är större än så. Vill minnas från en mätning av fjäderlängden att fjädrarna är ~4mm kortare än vad manualen föreskriver.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg