Läkare i Metro skriver till vår fördel...

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hörde av en kollega att hon hade sett en artikel i typ Metro där en läkare hade skrivit om att mc-åkande inte var så farligt som det målas ut i media. Någon som läst denna och ev kan ha en länk. Skulle verkligen uppskattas...

Jag tror att generellt så blir nog en person i en bil mer blåslagen än en på MC som glider omkull.

3026808 Kan du utveckla det där?

Jag kan inte komma på en olyckssituation där jag heldre hade suttit på en mc än i en bil.
Nä visserligen en modern bil med krockkuddar överallt är väl svårslagen vid direktsmäll med en betongvägg.

Men vad gäller "glida" av vägen kan det nog vara mindre märkvärdigt på mc i skinnställ än med bil där det kan ta tvärstopp och du sliter sönder både nacke o kanske mosar benet i instrumenten...

men det kan gå illa i båda såklart =)

Nä visserligen en modern bil med krockkuddar överallt är väl svårslagen vid direktsmäll med en betongvägg.

Men vad gäller "glida" av vägen kan det nog vara mindre märkvärdigt på mc i skinnställ än med bil där det kan ta tvärstopp och du sliter sönder både nacke o kanske mosar benet i instrumenten...

men det kan gå illa i båda såklart =)

lite sjukt med en glad gubbe. :näsblod

Last edited:
Jag tror att generellt så blir nog en person i en bil mer blåslagen än en på MC som glider omkull.

Jag får nog säga njaaaaa.
Framförallt sker inte de olyckorna i bil.

"Tjena! Fick en lowsider med v70:n idag. Skrapade upp hela bilen. "

"Tjena! Fick en lowsider med v70:n idag. Skrapade upp hela bilen. "

HUvudet på spiken! :fakta

Välj själva:

- Jag fick hjulsläpp med bilen idag och sladdade in i ett sånt där förbaskat vajerräcke. Sidan på bilen ser ut som skit och jag fick en bula när jag slog i mittstolpen...

eller...

"- Vi misstänker att din son fått sladd med motorcykeln och därefter kolliderat med en av stolparna till vajerräcket och därefter slungats vidare in i en av vajrarna. Högerarmen kommer inte gå att rädda och vaknar han ur koman är risken stor att han kommer ta sig fram genom att styra rullstolen med ett sugrör!"

jaja, vill ni inte förstå så behöver ni inte. men dra inte slutsatser som att jag vore dum och tror bilar gör "lowsides" oxå... suck. i'm out of this thread

Sedan så tror jag inte att vare sig trådskaparen eller författaren ifråga avsåg att jämföra bilar med MC... var kom det påståendet ifrån???

Att det är 20 gånger farligare än bil, det hör ju liksom inte hit. Bil är ju SKITFARLIGT jämfört med flyg, tåg etc... även om en lowside med en jumbojet lär vara riktigt obehagligt. :)

Nej, problemet är att det beskrivs i media som om MC-åkning är en exakt synonym till mänsklighetens utrotande. Och så är ju liksom inte fallet...

Nej, problemet är att det beskrivs i media som om MC-åkning är en exakt synonym till mänsklighetens utrotande. Och så är ju liksom inte fallet...

Nej jag lever ju uppenbarligen fortfarande. Men den dan jag går av vägen i 250km/h gapskrattandes i ett moln av eld, ja då har ju fruntimmrena bara er stackare kvar...och då lär det ju inte bli några barn gjorda! Mouuhahahaha *ondskefullt galen-professor-skratt*

:tungan

jaja, vill ni inte förstå så behöver ni inte. men dra inte slutsatser som att jag vore dum och tror bilar gör "lowsides" oxå... suck. i'm out of this thread

Köra på en lastbrygga som exempel

MC: Flyga av, kanske stuka foten (bra utgång)
Bil: Tvärstopp, krossad knäskål i instrumentpanelen, nackskador och brännmärke efter airbagen.

I vissa situationer sitter man hellre i bil, i vissa på mc.

tror att det var i artikeln i fråga som läkaren skrev något i stil med kör aldrig snabbare än din skyddsängel hinner med. Fyndigt och klockrent att det skrevs av just en läkare :tummenupp

MC: Flyga av, kanske stuka foten (bra utgång)

Jag tror det finns rätt många som kan beskriva för dig om mer än bara en flygtur när man kör in i något stillastående föremål med hoj...

...några små mysigheter som trasiga handleder, underarmsfrakturer som uppstår när kroppen vill fram fast styret plötsligt tvärtstannar...

Din kära lilla kewk och nötpåsen blir plötsligt väldigt intimt förknippade med din bensintank...

Några tusendelar av en sekund senare har du dessutom slagit av dina lårben mot styret då att resten av kroppen faktiskt påbörjat den där berömda flygturen framåt. Tyvär är dina ben böjda och så lågt placerade att du inte hinner svinga dem lite käckt över styret utan slår lårbenen rakt in......

Faktum är att jag inte fattade hur du menar när du säger att "bilister blir mer skadade än en motorcyklist som glider ner i diket."

Det där med lowsidern var ett så kallat skämt. :D
Du har sett o hört såna på TV. :tummenupp

om vi antar att mcn och bilen kör lika snabbt så stannar ju mcn snabbar inför ett hinder! sen så kan man om man vet att man är på g att krascha och inte ser någon annan utväg lägga ner hojjen och sparka ifrån sig den! ja det går har gjort det själt utan problem obs då inte i några extrema hastigheter! men går el så hoppar man av och hoppas på det bästa! i en bil sitter man ju fast i bil bältet så innan du hinner ta av dig det har du nog hunnit krocka!

å glider man av med hoj så är det säkrare än bil! bilen kan slå runt! även hojjen det vet jag men lättare att rädda situationen än en ggn med hoj! om du vet att behärska hojjen och beroende på vad du har en supermotard är jävligt lätt körda! sport hoj ja visst tack och hej *s* men går att lägga ner den! inte mycket kvar att hojjen men för hoppningsvis mer av dig! men allt är som sagt var beroende på hastighet och vägskick. så allt är relativt! går att diskuteras in i det oändliga! förresten någon som vet hur det blir med alla försäkringar???

allt har med tillfälligheter att göra .. .har kraschat både med bil o hoj ..

med bil: 855 rakt in i ett träd i 70km/h .. knäckt revben, diskförskjutning o allmänt blåslagen

med hoj: bakhjulet spann loss i 30 knyck , vobblade o hängde med hojen i marken , knäckt nyckelben, fraktur i foten o hjärnskakning med minnesförlust..

det finns dom som kört med bil i 70 o dött och dom som kört i 160 med hoj och klarat sig ... det handlar om tillfälligheter ...

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back