Joomla

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Hej
Är det någon här som byggt hemsidor i Joomla och som kan komma med lite ris och ros om systemet.

Hej
Är det någon här som byggt hemsidor i Joomla och som kan komma med lite ris och ros om systemet.

Hallo!

Har provat på det systemet och verkar bra. Har tyvärr inget att gämnföra med. Gott om plugins/översättningar etc. Bra upplagt, snyggt. Lätt att installera och administrera.

Mina två ören.

Instämmer med tidigare talare. Joomla e helt ok med många bra funktioner. Det stora problemet som jag ser det är om man vill göra en "egen" design. Eftersom mycket av presentationslagret är sammanflätat med datalagret. Detta gör att om du ändrar mycket av dokumentstrukturen blir det problem om du ska uppdatera till en nyare version. Dessa kommer ju ut med jämna mellanrum.

Jag tycker att du ska titta lite på Expression Engine. Där har du en sjukt bra CMS-motor som ger dig total kontroll över dokumentstrukturen då denna är helt separerad från datalagret.

Mina två.

Har precis i dagarna börjat mixtra lite med Joomla, och det är precis som föregående talare säger, det är lite pill med designen.

Expression Engine verkar lovande, men det är ju mycket som inte ingår gratis som i Joomla.

Har någon provat Drupal då, är det något att ha?

Last edited:
Expression Engine verkar lovande, men det är ju mycket som inte ingår gratis som i Joomla.

Har någon provat Drupal då, är det något att ha?

Det e ju chipspengar att köpa om man vill ha alla funktioner (99 dollar). Jag har kört stenhårt på det ett bra tag nu och det e helt underbart. Att jämföra Joomla och EE (även fast Joomla e helt gratis) är en otjänst mot sig själv. Däremot om man skiter fullständig i den egna designen (och presentationslogiken) är Joomla ett mycket bra alternativ.

Det e ju alltid bra att utöka sina kunskaper så jag ska kika lite på Drupal för att se om det e ngt att ha.

Har arbetat väldigt mycket med joomla på sistone och jag måste säga att det är riktigt bra. Lite småkrångligt i början men efter ett tag lossnar det. Det finns enormt mycket moduler/komponenter och det bästa är att nästan allt är gratis! :)

Jag tycker man kan göra om designen ganska mycket i Joomla.

Efter som det är template baserad så funkar det ju även efter man uppgraderar till nya version.

Men lite mek så kan man även använda 1.1 template för nästa version 1.5.

Senaste sidan jag gjorde till en dagis

http://www.edsforskola.se/

Jag tycker man kan göra om designen ganska mycket i Joomla.

Efter som det är template baserad så funkar det ju även efter man uppgraderar till nya version.

Men lite mek så kan man även använda 1.1 template för nästa version 1.5.

Senaste sidan jag gjorde till en dagis

http://www.edsforskola.se/

Jo man kan göra om designen mycket men man har inte total kontroll på den. Detta beror på att datalagret spottar ut en hel del presentationskod. Om du går in och ändrar denna kod och sedan uppgraderar till en nyare version kan man riskera att få tillbaka orginalkoden. Det är därför man bör separera datalager och presentationslager.

edit: det var en fin liten sida du gjort där :)

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!