Fjärrstart utav dator!

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Har en stationär dator undanstoppad i ett skåp... Som jag skulle vilja kunna starta från min bärbara dator! Är detta möjligt?
 
Kan man installera ett wake on lan på min befintliga dator?
Vart hittar man det i så fall?

Undrar också vilket program som är bäst att fjärrstyra datorn med?

Har alltså en dator i en garderob som är anslutet med kabel till ADSL routern/modem sen en bärbar som jag kör trådlöst WLAN till routern med!

Använder just nu Tight VNC men det fungerar sådär lite segt tycker jag!
 
Kan man installera ett wake on lan på min befintliga dator?
Vart hittar man det i så fall?

Undrar också vilket program som är bäst att fjärrstyra datorn med?

Har alltså en dator i en garderob som är anslutet med kabel till ADSL routern/modem sen en bärbar som jag kör trådlöst WLAN till routern med!

Använder just nu Tight VNC men det fungerar sådär lite segt tycker jag!

Nej, det går inte att installera, måste finnas ett uttag i moderkortet för det.

Finns ju andra vnc varianter, vet inte vad som skiljer dom åt, annars finns ju Radmin (fast det kostar pengar har jag för mig), har aldrig testat det dock så jag vet inte hur bra det är.

EDIT: Om du tycker att det är lite segt för att musen ligger lite efter så får du nog vänja dig, du kommer aldrig få det som att sitta vid den andra datorn via vnc.
 
Last edited:
ska du slå på en kamera o filma med datorn när en snäcka kommer hem dit o minst annar det :tuttar
 
Som dom sagt finns det inte wake-on lan på moderkortet/nätverkskortet kan du itne installera de.

Och sen kan du få problem om du har datorn avstäng och kopplad till adsl modemet då vissa leverantörer av internet inte tillhandahåller fasta ip adresser.

Har du testat det inbyggda i windows ?

Kör själv med det mot min webserver och det fungerar skit bra.:yoparty


MVH Max
 
Om burken ändå står undanstoppad i ett skåp kan du väl ha igång den 24/7 utan bekymmer?
 
borde finnas nån WOL grej i BIOS inställningarna...

på modemtiden hade ja nått inställt så när telefonen ringde så startade datorn.. lite lagom störande innan ja kom på varför
 
????

installera ett nätverkskort som har wake-on-lan så fungerar det nog, det gjorde jag iaf

Dlinks DFE-550FX är en IEEE 802.3u-kompatibel 10/100Mbps Fast Ethernet PCI-Bus adapter. MAC kontrollern är D-Links egen och inmplementerar avancerade nätverksfunktioner så som, ACPI/WOL,

ex.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010019709

Det måste finnas ett WOL uttag på moderkortet också, och det går inte att installera.
 
Det fungerar om man har nyare än PCI 2.2 som kom mycket tidigare än acpi också, men då finns ju redan WON funktionen och behöver således inte installeras.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top