Är växellådan paj? ZX9R

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Polaren har en ZX9R-01 som en tid har slirat på kopplingen. Sist Jag körde den slirade den som fan. I går ringde han och sa att han trodde lådan var paj. Den raslade enligt uppgift mycket på ettan när han skulle iväg och även på tvåan när han släppte kopplingen.

Kan det vara en eller flera lameller som spruckit eller är det så jäkligt att lådan brakat för han?

Polaren har en ZX9R-01 som en tid har slirat på kopplingen. Sist Jag körde den slirade den som fan. I går ringde han och sa att han trodde lådan var paj. Den raslade enligt uppgift mycket på ettan när han skulle iväg och även på tvåan när han släppte kopplingen.

Kan det vara en eller flera lameller som spruckit eller är det så jäkligt att lådan brakat för han?

Slirandet är ett standardfel på ZX-9, behövs hårdare fjädrar. Rasslet låter oroväckande...

Jag har hört om spruckna lameller, undrade om det kunde vara så kanske.

Jag har hört om spruckna lameller, undrade om det kunde vara så kanske.

öppna upp och se efter.. troligtvis det enklaste sättet att få svar.
har själv haft lite slir på min koppling.. shimsade fjädrarna och ruggade upp lamellerna lite.. funkar kanon nu.

Har haft knas både på låda och koppling. Kopplingssliret blev bra efter att jag ruggat både lameller och stålskivorna, nu fungerar den kanon.
Ang lådan så hade jag det så kallade stanard felet, dvs 3:an hoppar ur vid belastning. Detta är nu fixat, bytte själv två kugg en gaffel + några brickor.

Att byta fjädrar är busenkelt. Du kommer att se precis hur du ska göra när du väl sätter igång.
Lossa kopplingsvajern-skruva bort kopplingskåpan-lossa skruvarna till kopplingsfjädrarna (Behöver inte oroa dig över några krafter som släpps lös)- å vipps så kan du byta fjädrar lameller och skivor

Last edited:

Att byta fjädrar är busenkelt. Du kommer att se precis hur du ska göra när du väl sätter igång.
Lossa kopplingsvajern-skruva bort kopplingskåpan-lossa skruvarna till kopplingsfjädrarna (Behöver inte oroa dig över några krafter som släpps lös)- å vipps så kan du byta fjädrar lameller och skivor

Vilka fjädrar ska jag byta till?
Bör man byta lamellerna oxå?

Vilka fjädrar ska jag byta till?
Bör man byta lamellerna oxå?

det är inte säkert du behöver köpa nya fjädrar.. du kan bara shimsa dem med en mutter eller liknande på typ 4mm eller så.. öppna upp och kika.
annas har addemotor 15% hårdare fjädrar.

Last edited:

har själv haft lite slir på min koppling.. shimsade fjädrarna och ruggade upp lamellerna lite.. funkar kanon nu.

Hej, råkade ut för samma sak och tänkte börja med att shimsa fjädrarna lite, vad använde du för något att shimsa med. Om det är muttrar så vore det bra att veta storlek innan så att jag kan riva och fixa allt på en gång utan att behöva åka och handla.

Om jag förstått det hela rätt så skall man kunna luta hojen lite extra med hjälp av klossar under hjulen och sen ställa den på stödet för att kunna göra detta utan att få ut olja, har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för snabbt svar, eller kanske till och med meckhjälp av någon, tänkte göra detta idag på dagen.

MVH

/Leo

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!