Vart köper man lack?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tja.

vettefan om jag har postat rätt men har jag inte det får nån snäll moderator gärna flytta tråden.

OnT. Vart är det enklast och billigast att köpa lack i Göteborg? Jag skall lacka min ram, kåpor, blocket och lite andra smågrejer. färgen jag är ute efter är blanksvart till kåpor och ram och silver av något slag till detaljer och motorblock.

Vad skall man ha för lack? kan man köra samma till kåpor och ram? skall man köra 1- eller 2k (pris i förhållande till kvallitet). Vad skall jag ha för grund/primer?

Alla tips är välkomna.

Jag hade tänkt köpa en lackspruta på biltema som jag har sett att en del kör med (främst på moppenet). sprutan jag tänkt köra på är 15-454 (även bifogad bild). är den okej?

En sak till när jag ändå är i farten... Jag har beställt ett arrowrör till hojen och vill inte att det skall rosta eller bli fult så jag undrar om det finns någon klarlack som klarar så höga temperaturer? eller finns det någon annan metod för att behålla ytan på röret?

Det kanske blev lite mycket nu men jag hoppas jag kan få lite hjälp.

Tack för hjälpen // Linus

Edit: glömde bilden:P

Bifogat

• Archive_Product_images_15_Large_15-454_l.jpg
    Archive_Product_images_15_Large_15-454_l.jpg
    11 KB · Visningar: 87
Vet du om han saluför masktejp av bättre kvalisort och finlinjemaskering typ 3M's blåa?

Japp,vet inte om det just är 3M men han har ,men det finns 3 och 6 mm typ "fineline" tejp med bra kvalitet (grön är den).

Jag gav 30:- för en rulle 6 mm.

Bifogat

• IMG_0070 (Large).JPG
    IMG_0070 (Large).JPG
    137.8 KB · Visningar: 140
Last edited:
mekonomen har 1-2k lacker de blandar själva tror att om du ska lacka det själv så köp sprayburkar (1k) tror inte att den sprutan ger nåt bra resultat.

lacka är en konst

jag skulle lämna in sakerna så man får nå resultat.

Den sprutan funkar helt ok men den är egentligen överdimensionerad för att lacka så små saker, se till att inte ha för högt tryck för då blir det mycket färg.

Den sprutan funkar helt ok men den är egentligen överdimensionerad för att lacka så små saker, se till att inte ha för högt tryck för då blir det mycket färg.

tips på annan spruta för en billig peng?

det nån sa om att lämna in så tänkte jag såhär. jag har en gammal hoj, jag köpte den mycket för att greja med den, jag vill lära mej att lacka. så varför betala massa pengar när jag i själva verket gör det till stor del för att lära mej... sen så vill jag inte vara livrädd för att lägga ner hojen nån ggn. gör jag det nu är det inte hela världen. slipa ner och rigga upp grejerna och lacka om. thats it.

samma sak med sprayburkarna. det är inte spec svårt att lacka med sprayburk och jag vill lära mej lacka med spruta.

kom på en sak till nu. om man kör med klack. behöver man köra klarlack på det?

btw. funderar på att köra silverdetaljerna med sprayburk. (små saker och mycket färg är nästan bara dumt).

Inte för e pengarna och den funkar jättebra men den är 1,6 mm vilket betyder att du får ut mycket färg ur. Ville mest att du skulle var amedveten om det.

En sak till när jag ändå är i farten... Jag har beställt ett arrowrör till hojen och vill inte att det skall rosta eller bli fult så jag undrar om det finns någon klarlack som klarar så höga temperaturer? eller finns det någon annan metod för att behålla ytan på röret?

Det finns ingen klarlack som pallar med hög temp utan att gulna och/eller bli klibbig. Riktiga racers kör obehandlat och sprutar istället på 556/wd40 när cykeln skall stå i garaget, ditt rör sitter ju lättåtkommligt så det är bara att putsa. Putsbög ftw......

Japp,vet inte om det just är 3M men han har ,men det finns 3 och 6 mm typ "fineline" tejp med bra kvalitet (grön är den).

Jag gav 30:- för en rulle 6 mm.

Då skall jag åka dit o shoppa upp mig på några rullar!
Fick ett pris hos en lackerare på 3M's blåa, 6mm: 236kr för 50m... Det kan tyckas vara lite i överkant, men skall man maska annat än raka linjer på platta ytor så måste man ha finlinjemaskering.

Senaste alstret:
ABP__009.jpg

Tejp inhandlad, mycket bra, precis samma funktion som den billackeraren ville ha 236kr för... ...30kr känns fantastiskt billigt i jämförelse! :)

weld_010.jpg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...