Veckans fulmeck-tips

Ahhhh fulmeck av högsta klass :tummenupp Gratis, annorlunda, inovativt och trendsättande, BRIO träclipon [tm]

För att inte tala om hur säkerhetshöjande det är!
Om man frontar med nåt så går de ju av och fungerar som de där eftergivliga bältesinfästningarna, eller varför inte anti-whiplash-stolarna i nyare bilar!
Du slipper bryta handlederna och jobba dina resterande dar som damfrisörska!

Nästa gång blir EM på Karlskoga antar jag, Ako lär köra och Fredde vet man aldrig med.

Tänkte närmast på om de hade egna hemsidor eller liknande.

På en sm-tävling nära dig. Eller rätt ofta på sviestad på en tisdagsträning.

För övrigt, i vilket reglemente är man tvungen att ha ha en framskärm?

Har för mig att kompisen som kör i classic 750 fick en reprimand för "för liten skärm" en gång.

Last edited:
På en sm-tävling nära dig. Eller rätt ofta på sviestad på en tisdagsträning.

För övrigt, i vilket reglemente är man tvungen att ha ha en framskärm?
3.1.4 Stänkskärmar
Krävs inte om strömlinjeinklädnad ger tillfredsställande skydd. :confused:

3.2.4 Strömlinjeinklädnad
För strömlinjeinklädnad gäller följande för obelastat fordon:
3.2.4.1 Motorcykelns framhjul måste, med undantag för däcket, vara synligt från sidan.
3.2.4.2 Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas framför en vertikal linje dragen genom
framhjulsaxeln. Stänkskärm betraktas därvid inte som strömlinjeinklädnad.
3.2.4.3 Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas bakom en vertikal linje dragen genom bakhjulsaxeln.
Bakhjulets fälg måste vara synlig från sidan till minst 180o bakom denna linje.
3.2.4.4 Sadelns ryggstöd får vara maximalt 150mm högt över sadelns sittyta.
3.2.4.5 Då förare befinner sig i normal körposition måste han/hon i sin helhet, med undantag för
underarmarna, kunna ses från båda sidor och uppifrån.
3.2.4.6 Plexiglas i strömlinjeinklädnad måste alltid vara intakt. Min. 3,5 mm radie, med rundad
kant. Genomskinligt material får inte användas för att kringgå bestämmelserna enligt
3.2.4.1, 3.2.4.3 och 3.2.4.5.

:va :confused:

3.1.4 Stänkskärmar
Krävs inte om strömlinjeinklädnad ger tillfredsställande skydd. :confused:

3.2.4 Strömlinjeinklädnad
För strömlinjeinklädnad gäller följande för obelastat fordon:
3.2.4.1 Motorcykelns framhjul måste, med undantag för däcket, vara synligt från sidan.
3.2.4.2 Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas framför en vertikal linje dragen genom
framhjulsaxeln. Stänkskärm betraktas därvid inte som strömlinjeinklädnad.
3.2.4.3 Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas bakom en vertikal linje dragen genom bakhjulsaxeln.
Bakhjulets fälg måste vara synlig från sidan till minst 180o bakom denna linje.
3.2.4.4 Sadelns ryggstöd får vara maximalt 150mm högt över sadelns sittyta.
3.2.4.5 Då förare befinner sig i normal körposition måste han/hon i sin helhet, med undantag för
underarmarna, kunna ses från båda sidor och uppifrån.
3.2.4.6 Plexiglas i strömlinjeinklädnad måste alltid vara intakt. Min. 3,5 mm radie, med rundad
kant. Genomskinligt material får inte användas för att kringgå bestämmelserna enligt
3.2.4.1, 3.2.4.3 och 3.2.4.5.

:va :confused:

Som sagt, det går alldeles utmärkt att åka utan stänkskärm ;)
Det är dock trevligt att ha när det regnar.

Ett annat stensäkert fulmektips är de numera så ovanliga "twin swirl valve stem" ventilerna.
De sägs både öka fyllnadsgraden och bättra på kurvtagningsförmågan :va Fan vet hur det går till, men det är något kosmiskt skulle jag tro...

Bifogat

• Kurvkantareller.jpg
    Kurvkantareller.jpg
    131.8 KB · Visningar: 183
3017810 Ett annat stensäkert fulmektips är de numera så ovanliga "twin swirl valve stem" ventilerna.
De sägs både öka fyllnadsgraden och bättra på kurvtagningsförmågan :va Fan vet hur det går till, men det är något kosmiskt skulle jag tro...
Det där vet GSXR1100RRRRR Micke allt om. Han har själv böjt sådana efter bästa förmåga, inte lika snyggt som dina dock. :D

Tack!

Det där vet GSXR1100RRRRR Micke allt om. Han har själv böjt sådana efter bästa förmåga, inte lika snyggt som dina dock. :D

De här satt i en topp jag renoverar just nu, och den ska gå på Sviestad på B-rejset så det brinner i knutarna, är färdig såpass att jag bara ska kasta i insugskantarellerna i morrn. Lite rast måste man ha! :)
De krokiga ventilerna fick jag dra ut med kofot! :skrämd

Last edited:
Som sagt, det går alldeles utmärkt att åka utan stänkskärm ;)
Det är dock trevligt att ha när det regnar.
Jag kanske kör classic racing, det känns som det tempot iaf ....

Mina ventiler var redan förböjda av fulmeckarnas konung Chrille :mad:

Last edited:
Kika på Freddes TZ eller Akos Aprilia RSV250 så får du se lättningsborrningar. :tummenupp

Faktum är att vissa delar på Akos APrilia ser helt våldtagna ut :skrämd
Han fick nog rabatt på borrar nånstans och tänkte att "de här måste vi använda!!!" :yoparty

Kategorin fulmeck måste väl rörtången vs böjd framesliders vara given.:tummenupp

Bifogat

• fulmeck.JPG
    fulmeck.JPG
    64.6 KB · Visningar: 74
Ni som har styrdämparen monterad vid tanken vid styr-hööve kan med fördel tillverka egna fästen av 1x biltema däckjärn.

Ta och böj till det till ett bra stuk på ancoräcket. Kapa till rätt längd. Borra hålen för fästena i ramen samt för dämparen, sätt fast dämpare.

funkar kanon

björn

Ni som har styrdämparen monterad vid tanken vid styr-hööve kan med fördel tillverka egna fästen av 1x biltema däckjärn.

Ta och böj till det till ett bra stuk på ancoräcket. Kapa till rätt längd. Borra hålen för fästena i ramen samt för dämparen, sätt fast dämpare.

funkar kanon

björn

Hmmm, jag skulle uppskatta om du åtminstone slipade bort graderna efter kaptrissan.
Ditt däckjärn är numera svartlackat och fint. :tummenupp
Mitt bidrag till fulmek ser det tränade ögat att det är ett skateboardhjul som ersätter framesliderpucken på Björn.es gamla honda, på väg upp mot Ejes kurva på Gelleråsen. (där jag förövrigt krossade den gamla frameslidern) Om ni åkt i ejes så ser ni ett djupt spår i asfalten, ut i tangentens riktning från laglapp nr.2. det är min förra frameslider som grävt i asfalten :D

Bifogat

• fulmek.JPG
    fulmek.JPG
    14.5 KB · Visningar: 87
Kategorin fulmeck måste väl rörtången vs böjd framesliders vara given.:tummenupp

Nu är ju rörtänger finmekaniska precisionsintrument! :fakta
(rätt hanterade) ;)
Vi får fundera på vad fulmeck är...?

Är det:

1. Grov mekning i gemen (som ändå blir rätt) oavsett om mekaren har pelarborr tanldäkarborr eller oljeborr...

2. Mekning (oavsett verktygsval) som hur gärna mekaren än vill, blir fel...fult och dåligt? :D

Nu är ju rörtänger finmekaniska precisionsintrument! :fakta
(rätt hanterade) ;)
Vi får fundera på vad fulmeck är...?

Är det:

1. Grov mekning i gemen (som ändå blir rätt) oavsett om mekaren har pelarborr tanldäkarborr eller oljeborr...

2. Mekning (oavsett verktygsval) som hur gärna mekaren än vill, blir fel...fult och dåligt? :D

Jag funderade en stund återkommer med svar om ett tag ..........

Nu kommer svaret !

Det måste vara som konst upp till betraktaren eller utövaren.
Resultatet blir tveksamt ungefär som ett raffset på gammel mormor eller nått sånt .........

Last edited:
Idag fixade jag en styrände av en vinkork (sån där rackare som man stoppar i flaskan som man inte lyckats dricka upp) från ikea :D . Har tyvärr ingen bild men efter helgen så kanske.

björn

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck