Laptimer, vilken skal jag välge ?

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg vil ha' en laptimer og jeg har et par krav til den.

Laptimer (DOH !)
Shiftlight
Vattentemp.

Och, bonus kunne väre:

Gear indikator
Hastighetsmålxxxx (om jeg finder på at reg. besikt. min mc)

Vad med denne ??
http://www.ngc-racing.com/index.php?page=product&prod=722

Den er uden IR sender, men vad gör denne sender ? Er det bare til et link til pc eller ? Det er jo ikke en transponder, vel ???
Om det er en transponder, så er det jo klart den man skal ha' :tummenupp

Hvad har ni och hvor har i köpt den ??

Jeg vil ha' en laptimer og jeg har et par krav til den.

Laptimer (DOH !)
Shiftlight
Vattentemp.

Och, bonus kunne väre:

Gear indikator
Hastighetsmålxxxx (om jeg finder på at reg. besikt. min mc)

Vad med denne ??
http://www.ngc-racing.com/index.php?page=product&prod=722

Den er uden IR sender, men vad gör denne sender ? Er det bare til et link til pc eller ? Det er jo ikke en transponder, vel ???
Om det er en transponder, så er det jo klart den man skal ha' :tummenupp

Hvad har ni och hvor har i köpt den ??
Modellen har allt i din kravspec och dessutom indikator för oljetryck, blinkers, neutral och batteristatus. Dock ingår inte givaren till vattentempen, men den finns som tillbehör för 395 SEK.

Sändaren är den enhet du ställer brevid banan och som ger signalen till laptimerns mottagare. Det är när mottagaren passerar den som mätningen av varvtiden görs. Du måste inte ha en sändare utan kan förlita dig på att någon annan ställer ut en GPcrono-sändare, som din mottagare utnyttjar - free of charge :D.

Vill du vara säker på att alltid få varvtider väljer du dock modellen PRO02-A04, där ingår sändaren.

Den innehåller inte någon transponder. Det finns några forummedlemmar som har en sån här, de kanske ser tråden och kan säga något om den. Vi kommer att ha med en till Knutstorp på måndag och tisdag (det här arrangemanget: http://www.ngc-racing.com/index.php?page=days&trackday=6) och om du är där får du gärna klämma lite på den. Den kommer dock inte att vara monterad på någon hoj så det går inte att demonstrera den ordentligt. Däremot kommer det att vara en mycket snarlik modell monterad på hoj (har allt utom hastighetsmätaren).

Den är faktiskt ett ganska perfekt racinginstrument. Liten och nätt, lätt att placera. Originalinstrumenten är dyra om man vurpar och man måste ha en separat laptimer. Vurpar man sönder den här så finns alla delar som reservdel - mottagaren, elektroniken, lådan, sladdarna etc.

Shiftlighten är fö ställbar (enkelt gjort i vettiga och logiska menyer) och man kan t ex ställa in dem så att den första lampan börjar lysa när man når det varv man minst vill ha. Då vet man att om ingen lampa lyser har man ramlat ur effektregistret. sen ställs varje lampa helt individuellt. Det är en rätt spektakulär show när de börjar härja :)

Edit: den är inte svår att installera men du behöver ett kopplinsschema till hojen och du får räkna med några timmars sladdragande. Om du inte är elektriker och inte ahr någon erfarenhet av el så gör du bäst i att ta hjälp av en elektrikerkompis. De gör gärna jobbet åt dig för en torr kanelfläta :D

Last edited:
. Vi kommer att ha med en till Knutstorp på måndag och tisdag (det här arrangemanget: http://www.ngc-racing.com/index.php?page=days&trackday=6) och om du är där får du gärna klämma lite på den.

Åh fuck... det bli'r et par dyre dage :rolleyes:

Ang sender... Jag har kört gokart før och der har man magnet i banerne som laptimeren benytter... Er der verkelig ikke noget likande i RR banerne ?

Nå men, vi ses på mandag ... Tack for info :tummenupp

Last edited:
Ang sender... Jag har kört gokart før och der har man magnet i banerne som laptimeren benytter... Er der verkelig ikke noget likande i RR banerne ?
Jo, det ligger en magnetslinga i "våra" banor också men de är inte alltid på. Egentligen är de väl bara på när det är tävling (?).

Alla GPcrono-lpatimers finns med i en version med magnetisk mottagare (som alltså utnyttjar magnetslingan i banan) om man föredrar det. De flesta som köper dem till minimoto väljer magnetvarianten. De finns alltså i särskilda versioner för minimoto, cross och carting.

Jo, det ligger en magnetslinga i "våra" banor också men de är inte alltid på. Egentligen är de väl bara på när det är tävling (?).

Måste magnetslingan vara påslagen?
Är den inte alltid aktiv när det gäller mätning med magnetgivare och bara behöver vara påslagen när man använder transponder? eller är jag helt fel ute:)

Last edited by a moderator:
Är den inte alltid aktiv när det gäller mätning med magnetgivare och bara behöver vara påslagen när man använder transponder? eller är jag helt fel ute:)

Det är så det funkar på en karting bane... Man slå ju inte en magnet på :confused:
Det va derfor jag undra om inte en laptimer funkar uten sender ... Annars är det ju inte en laptimer men bara en avanceret instrument for vattentemp.

Den mätutrustnig som finns på RR-banorna som går med slinga i backen måste du ha "påslagen" på så vis att någon sitter och sköter tidtagningen så att du kan få ut dina tider i efterhand. Du får ingen signal upp till din hoj så att du kan läsa tiden direkt utan du har en transponder på din hoj som ger signal när du passerar slingan och på så vis tas din tid.
Eftersom det sällan är någon som sköte rtidtagningen under träningar så har de flesta en egen laptimer med en sändare vid sidan av banan och en mottagare/instrument på hojen.

Tager du olika modeller med på mandag/tirsdag ? Och, acceptere ni Visa ? :)
Jepp, 3-4 olika modeller har vi med.

Jag har förutsatt att det är en elektromagnet det handlar om men det är inget jag vet.

Det är så det funkar på en karting bane... Man slå ju inte en magnet på :confused:
Det va derfor jag undra om inte en laptimer funkar uten sender ... Annars är det ju inte en laptimer men bara en avanceret instrument for vattentemp.
Hehe, lite mer avancerat än så är det så klart. Laptimern måste på ett eller annat sätt få veta när den passerar exakt samma punkt på banan. Den informationen får den normalt från en IR-sändare, som man ställer ut vid sidan av banan.

Men visst, om det verkligen är så att man alltid kan utnyttja magnetslingan som ligger i banan så behövs ju ingen sändare. Jag får undersöka saken närmare. De går som sagt bra att få i "magnetversion". Jag ska dock tillägga att i RR-sammanhang har jag aldrig sett någon laptimer som tar signalen från något annat än en IR-sändare.

Transpondrar är en annan sak - i det fallet är det ju hojen/transpondern som är "sändare" och magnetslingan som är mottagare. I det fallet visas inte tiden i transpondern utan i kontrolltornet.

Last edited:
..Jag ska dock tillägga att i RR-sammanhang har jag aldrig sett någon laptimer som tar signalen från något annat än en IR-sändare..

Daniel Persson som kör 250R hade en laptimer från Starline som gick på GPS. Han kunde få ut splittider och toppfart för varje varv på den. Var inte alls så dyr heller.

Jepp, 3-4 olika modeller har vi med.

Jag har förutsatt att det är en elektromagnet det handlar om men det är inget jag vet.

Hehe, lite mer avancerat än så är det så klart. Laptimern måste på ett eller annat sätt få veta när den passerar exakt samma punkt på banan. Den informationen får den normalt från en IR-sändare, som man ställer ut vid sidan av banan.

Men visst, om det verkligen är så att man alltid kan utnyttja magnetslingan som ligger i banan så behövs ju ingen sändare. Jag får undersöka saken närmare. De går som sagt bra att få i "magnetversion". Jag ska dock tillägga att i RR-sammanhang har jag aldrig sett någon laptimer som tar signalen från något annat än en IR-sändare.

Transpondrar är en annan sak - i det fallet är det ju hojen/transpondern som är "sändare" och magnetslingan som är mottagare. I det fallet visas inte tiden i transpondern utan i kontrolltornet.

Slingan som ligger i banan är ingen magnetslinga utan en kabel som funkar ungefär som en antenn och känner av transpondrarna som passerar och sänder ut sin signal. Det är därför transpondrarna måste laddas eller ha strömförsörjning från hojen.

Slingan som ligger i banan är ingen magnetslinga utan en kabel som funkar ungefär som en antenn och känner av transpondrarna som passerar och sänder ut sin signal. Det är därför transpondrarna måste laddas eller ha strömförsörjning från hojen.
Det är ungefär som jag fattat det men jag trodde att kabeln genererade ett elektromagnetiskt färl och att det var när detta fält bröts/stördes av transpondersignalen som signalen till tidsmätningen genererades.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...