Hjärtproblem?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Tja var kan man läsa om hjärtfel? Har googlat

Det är nämligen så att när jag är trött (typ dan efter fest eller allmänt trött) så känns det konsigt i bröstet. En gång när jag hade hörselproppar så hörde jag hjärtat slå och då hoppade de över ett/ett par slag ibland. Är det farligt?

Det är nämligen så att när jag är trött (typ dan efter fest eller allmänt trött) så känns det konsigt i bröstet.

Dagenefterångest! Ångest känns som ett molande tryck i bröstet! INte alls ovanligt efter en rejäl fylla då serotoninnivåerna är i botten....

Besök vårdcentralen och ta ett EKG. Så får du besked direkt

(googla på EKG, ifall ni inte är så bekant med det testet)

Edit: Såg korvis med dagenefterångest, ej omöjligt (typ snubben som rusade in på landskampen mellan Danmark o Sverige måste ha haft):gnissla

Ta ett ekg!

Var själv lite orolig över något liknande. Det visade sig att jag hade ett liiiitet blåsljud på hjärtat. Dock var det inte detta som kändes utan något som hade med matstrupen att göra.

3013231 Ta ett ekg!

Var själv lite orolig över något liknande. Det visade sig att jag hade ett liiiitet blåsljud på hjärtat. Dock var det inte detta som kändes utan något som hade med matstrupen att göra.
Jag tyckte att jag ibland hade lite ont, och nu när jag jobbar på ett sjukhus så passade jag på att testa mig...

Visade sig att mitt hjärta var lite långsamt, och ur takt:3freak

men det klassades endå som "normalt ekg"

men det känns iaf skönt att veta:gnissla

Om du har mönstrat så skulle de iaf ha meddelat dig där om du hade några dolda "fel" typ ventrikel-problem.

Hittar tyvärr inte så mycket jag heller så jag talar av erfarenhet/ vad läkare sagt till mig.

Många har medfödda småfel på hjärtat, t ex att en klaff inte sluter riktigt tätt eller så, i normala fall märks det inte, utom vid hård fysisk aktivitet, då t ex yrsel eller svimningsanfall kan uppstå pga dålig cirkulation.

Att hjärtat däremot hoppar över slag eller krampar tyder mer på andra fysikaliska
problem, en del tillfälliga som t.ex uttorkning dagen efter fest eller trötthet, medan andra kan ligga djupare än så.

Om du erfar detta relativt ofta, 1 gång/ vecka eller några gånger i månaden kan det vara värt att kolla upp med ett bärbart litet ekg (stort som en stegräknare ungefär) som man har med sig ett dygn eller så.

Checklista.

1. dricker du mer än vad du borde?
2. röker / snusar du?
3. kosthållning?
4. motionen, överdriven eller undermålig?
5. någon i nära släkten som har problem med hjärtat?

ja på ett eller flera så har du iaf en ledtråd där.

Man e ju lite orolig för att dom kommer säga: Du har blahblah sjukdomen, synd grabben du har 5 mån kvar att leva :S

Hjärtat är ju allvarliga grejer, ont i handen e inte så jevla viktigt

Tja var kan man läsa om hjärtfel? Har googlat

Det är nämligen så att när jag är trött (typ dan efter fest eller allmänt trött) så känns det konsigt i bröstet. En gång när jag hade hörselproppar så hörde jag hjärtat slå och då hoppade de över ett/ett par slag ibland. Är det farligt?

Hello!
Drack mycket kaffe ett tag, 20 koppar om dagen.
Hjärtat slog konstigt hela tiden. Slog fel vart tionde slag typ.
Hoppade över både ett och två slag, sedan 2 hårda slag så att det hoppade i kroppen. Syntes hur kroppen hoppade.
Hoppas du kan hitta felet.
Mitt försvann när jag dricker mindre kaffe, 4-5/ dag.
HA det

Börja stressa mer, drick mängder av kaffe och rök allt som glöder, häll i dig sprit, sluta motionera och börja istället pumpa i dig koffein.
Sen när du känner att hjärtat mår tjyvens så kan du skylla på dina ovanor istället för att oroa dig för någon hemsk sjukdom.

Hörni! sluta nu... skrämmer ihjäl honom ju! du har förmodligen inget fel alls. Det är normalt att hjärtat hoppar över slag ibland, som du säger, när man har ångest, är nervös etc. Du är född -88, normalt för din ålder. Ta det lugnt, ju mer du tänker på det desto tydligare blir det. Chilla ner så ser du att det går över :)

Har bokat tid för läkare.
Ska byta bärsen mot grönsaker och gå och lägga mig tidigare på kvällarna så kanske de blir lite bättre :tummenupp

skulle det vara fel menar du?

byta ut bärsen helt behöver man ju inte, men lite iaf..
Gå o lägga sig i vettig tid är mycket bra.

Att vakna utsövd, dricka ordentligt med vatten och inte stressa är trots allt det bästa och det första man kan göra för att avhjälpa knas i kroppen. :tummenupp

om man sen inte får önskat resultat av det kan man kika vidare på kosthållning, beroenden, motion osv tills man är nöjd.

eller du kanske är en sån där "ironisk" människa ?

skulle det vara fel menar du?

byta ut bärsen helt behöver man ju inte, men lite iaf..
Gå o lägga sig i vettig tid är mycket bra.

Att vakna utsövd, dricka ordentligt med vatten och inte stressa är trots allt det bästa och det första man kan göra för att avhjälpa knas i kroppen. :tummenupp

om man sen inte får önskat resultat av det kan man kika vidare på kosthållning, beroenden, motion osv tills man är nöjd.

eller du kanske är en sån där "ironisk" människa ?

Tycker det är överdrivet. Killen är ung, har lite hjärtklappning, fullständigt normalt! Men visst, vill han gå till läkaren för att känna sig bättre så ok. Är inte ironisk.

Tycker det är överdrivet. Killen är ung, har lite hjärtklappning, fullständigt normalt! Men visst, vill han gå till läkaren för att känna sig bättre så ok. Är inte ironisk.

okidoki :)

om han, som han själv skriver är trött / har vätskebrist etc, så visst då är det normalt.. annars tycker jag iaf att man bör be läkare kika iaf.

Hejsan!
Jag har samma problem, oregelbundna hjärtslag. Absolut ingen fara. Märkte det på mig när jag va 9 år eller så. Gick i 4 år med ett årskontroll bara. Blev allt mindre på mig, och nu är det nästan borta. Läkaren anser mig vara lika frisk som alla andra nu. Men jag tycker du ska åka in till en hjärtdoktor. Man kan operera bort det om det nu behövs genom att bränna bort trådar som stör hjärtat med fel "stötar". Detta hjärtfel är oftast ärftligt, pappa och syster har det oxå. Men men, nog om det. Åk och kolla det i varje fall, så kan du få fler svar om hur hög grad du har utav det.
Mvh Fredrik

I princip alla har extraslag. Vissa känner av dom och andra inte. Med ett enkelt EKG på din vårdcentral så kan man se vilken sorts slag det handlar om.

Om du har det ofta (ett par i minuten) så finns det ju möjlighet att fånga de på EKG om man kör om den några gånger.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!