Risers?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nu har jag rest land och rike runt, bland Stockholms MC-butiker, i min jakt på ett par vettiga och enkla risers till mitt lilla budgetprojekt. Allt detta utan framgång. Det enda dom har är ett par alldeles för "låga" och jag vill ha mitt styre ca 40-50 mm från gaffelkronans ovansida.

VAR får jag tag i ett par enkla, billiga risers? :mad:

Bikeline funkar inte, de kränger HD-prylar dvs 1" styren (25,4mm), alla icke-customs har 7/8" (22mm) utom fatbars som har 1 1/8" (vad det nu blir).

Jag letade risers länge och var på väg att köpa dem i Tyskland eftersom de antingen inte finns eller kostar en förmögenhet i det här landet, innan jag av en händelse sprang på ett par begagnade.

Bikeline funkar inte, de kränger HD-prylar dvs 1" styren (25,4mm), alla icke-customs har 7/8" (22mm) utom fatbars som har 1 1/8" (vad det nu blir).

Jag letade risers länge och var på väg att köpa dem i Tyskland eftersom de antingen inte finns eller kostar en förmögenhet i det här landet, innan jag av en händelse sprang på ett par begagnade.

Helvete. :mad: Det var som väntat.

ska du inte borra kronan?
2st m10 hål?
isf e de ju bara o skaffa rundstång(i alu) i lämplig längd o borra ett hål i dom,, klart..
annars, är det 2 hål du ska ha blir de värre.. kunde säkert dratt ihop ett par på jobbet åt dig men har semester nu :tungan

Om du vågar lägga ditt liv i händerna på en underbetald slav från landet med den uppåtgående solen så har www.24moto.se 90 mm alurisers för 249;-

Lev dagen efter eller butik i Sthlm / Gullmarsplan.

Om du vågar lägga ditt liv i händerna på en underbetald slav från landet med den uppåtgående solen så har www.24moto.se 90 mm alurisers för 249;-

Lev dagen efter eller butik i Sthlm / Gullmarsplan.

Underbetald? Pfft. Dom tjänar mer än tillräckligt.

Näe, men helt ärligt så tror jag den enda varianten jag kan använda är en med ett hål. Får söka vidare. :näsblod

Underbetald? Pfft. Dom tjänar mer än tillräckligt.

Näe, men helt ärligt så tror jag den enda varianten jag kan använda är en med ett hål. Får söka vidare. :näsblod

isf e de ju enkelt.
in på vilken firma som helst som kan svarva el likn.
ett stycke rund alu stång, runt ca 30 o höjd 50. ett m10 hål rakt igenom..
de gör dom på 5 min :) bara du skulle hitta nån som orkar :rolleyes:

Risers med M10 bult köpte jag just på EMA-motor i Göteborg för 299 (låga för fatbar).
Som ozeo föreslog så är det ju bara att komplettera med en liten alustång...

Köp på crossbolaget.se. Köpte själv där med ett genomgående hål i kronan, M12, riktigt stabila. Kostar väl runt 450:-. Skulle själv aldrig våga köra med
runtstångsmetoden, iff vad instabilt det skulle bli!!

Köp på crossbolaget.se. Köpte själv där med ett genomgående hål i kronan, M12, riktigt stabila. Kostar väl runt 450:-. Skulle själv aldrig våga köra med
runtstångsmetoden, iff vad instabilt det skulle bli!!

Varför skulle det bli instabilt?

Köper man ett par vanliga risers och kompletterar med en alubricka som är typ 10-20 mm hög under vardera hål och kör med en M10 bult kommer det inte att bli instabilt.
Visst, rent hållfasthetsmässigt blir det starkare med solida risers men knappast märkbart på en sådan konstruktion.
Om man inte är Hulken och bryter sönder styret då, men då är det en annan sak.

@ Plåtniklas. Behövs svarvhjälp så är det bara PMa!

ehh.. pinnar med hål som hål.. lite svårförklarat hur jag menar men har 3cm höga alu bitar(stång ca 25 tjock)
borrat ett m10 hål rakt igenom o sen sitter mina styrhållare ovanpå, detta på min kawa fighter.. styret går av före dessa iaf :)

ehh.. pinnar med hål som hål.. lite svårförklarat hur jag menar men har 3cm höga alu bitar(stång ca 25 tjock)
borrat ett m10 hål rakt igenom o sen sitter mina styrhållare ovanpå, detta på min kawa fighter.. styret går av före dessa iaf :)

Orkar du fota? ;)

Bifogat

• shit1.jpg
    shit1.jpg
    38.6 KB · Visningar: 197
Last edited:
Ozeo, är det såhär ungefär det ser ut?

Alu-distansen är alltså den svarta detaljen på bilden bara för att förtydliga.

Bifogat

• Risers.jpg
    Risers.jpg
    77.6 KB · Visningar: 121
Ozeo, är det såhär ungefär det ser ut?

Alu-distansen är alltså den svarta detaljen på bilden bara för att förtydliga.

nej en bara.. han skulle ju bara ha en... men annars rätt.
dock borde detta oså funka rent teoretiskt..
ska man ha så kan man lika gärna köpa alu platt"järn" i ca 2cm tjocklek o kapa av sen en pelarborr o 2st hål där dom ska va.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back