Skadegörelse!

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Som sagt, så har min motorcykel haft inbrott. Någon lyckades med att bända upp garageporten och komma in i garaget. När jag hade tänkt att köra ut hojjen så ser jag att hela tändningslåset är av från sin vanliga plats. Hänger löst vid sidan om. Hela tändningslåset är trasigt. Styrlåset verkar också vara trasigt. När jag sätter in nyckeln och ska försöka få ur den från låst läge så funkar det inte. De har väll antagligen ryckt som fan i styret för att komma ur låsningen.

Jag köpte motorcykeln i måndags så jag har inte hunnit teckna försäkring, och heller inte skickat in registreringsbevisen. Och som det ser ut just nu så kommer allting gå på förra ägarens försäkring, har pratat med honom och jag får veta hur det går imorgon klockan 9. Självrisken går på 3000 kronor. Vad tycker ni att man ska göra? Går det att lösa på egen hand så det blir billigare eller? Hur vet jag att han inte saboterat något mer bara för att han inte lyckades med att sno motorcykeln (dock så fick han med sig en Ducati 900SS som stod i samma garage). Jag är inte så hajj på motorcyklar men allting verkar sitta på sin plats, men man är rädd för att åka iväg och så helt plötsligt så krashar jag bara för att idioten tyckte det var en bra idé att ha sönder något med bromsar. Vad vet jag... Hjälp mig snälla. Behöver bli lite klokare.

Motorcykeln är en KTM 625. Har garanti kvar och allt som behövs.

Last edited:
Satt där något lås i skivan ?
Kolla så de inte bänt det snett.

Annars tror jag det går på hyfsat jämt upp att köra på försäkring eller laga själv.
En tusing styck för låsen och lika mycket för att få någon att montera dem.
Styrlåset får du troligtvis borra ur o sätta in nytt. Är det fast i låst eller öppet läge ?

Styret är antagligen snett, men det kan du böja till själv.

Några andra repor eller dyl ?

Satt där något lås i skivan ?
Kolla så de inte bänt det snett.

Annars tror jag det går på hyfsat jämt upp att köra på försäkring eller laga själv.
En tusing styck för låsen och lika mycket för att få någon att montera dem.
Styrlåset får du troligtvis borra ur o sätta in nytt. Är det fast i låst eller öppet läge ?

Styret är antagligen snett, men det kan du böja till själv.

Några andra repor eller dyl ?

Eftersom jag inte hade någon lust att stå och mecka hojjen så har jag nu lämnat in den till Dirt Bike och tänker låta försäkringen göra sitt.
Bara bärgaren gick väll på 1300:- så jag är ändå glad att man hade en självrisk på 3000:- och inte mer.
Styrlåset sitter fortfarande fast i låst-läge. Jag fattar inte hur man kan vara så dum att man inte fattar hur det funkar med styrlåset på en 625:a. De har stått och försökt ett bra tag med tändningslåset och ryckt som idioter i styret verkade det som. Men styrlåset har de inte rört alls, det ser ut precis som det gjorde innan misshandeln.
Hur blir det efter att de har reparerat? Har motorcykeln fått några permanenta skador med tanke på hur de behandlat styret?

Konstigt nog så fanns det inget annat som var trasigt! Efter deras kamp mot styrlåset så tycker man ändå att de kunde knäckt en lykta eller något, men det tackar jag för att de inte gjorde.

Väldigt tråkigt att höra, speciellt när du precis köpt den. Jag tror att garage stjälper mer än det hjälper, där kan dom iaf jobba ostört. Ett kapell, fastkedjad i nåt & bra relationer till grannarna hjälper nog mer. Synd bara att försäkringsbolagen inte tycker det.

Väldigt tråkigt att höra, speciellt när du precis köpt den. Jag tror att garage stjälper mer än det hjälper, där kan dom iaf jobba ostört. Ett kapell, fastkedjad i nåt & bra relationer till grannarna hjälper nog mer. Synd bara att försäkringsbolagen inte tycker det.

En jevla natt fick hojen stå där nere innan det hände. Jag hade precis varit och köpt ett ABUS skivbromslås, skulle ner och låsa.

Vad stoppar tjuvarna från att göra om det igen en vecka senare?
Ska man kanske parkera ute på gatan?

En jevla natt fick hojen stå där nere innan det hände. Jag hade precis varit och köpt ett ABUS skivbromslås, skulle ner och låsa.

Vad stoppar tjuvarna från att göra om det igen en vecka senare?
Ska man kanske parkera ute på gatan?

Jag har min utanför fönstret, bor en våning upp.Ser den från köksfönstret & har kedjat fast den i ett cykelställ som sitter fast i nån stenhistoria. Intalar mig själv att det låter mycket om de ska ta loss den & att iaf nån granne hör/ser nåt. Även styrlåset är låst så lite meck blir det väl. Har några större stenar vid ytterdörren, siktar rätt bra dessutom :tungan

Edit: Iom att jag inte "hunnit" köpa kapell än så är min största rädsla fulla fjortisar som gör åverkan på den. Gömma undan den från nyfikna blickar kan vara bra!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg