Växla när man slangar!

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har läst många trådar med bra tips om bakhjulsåkning men kan inte minnas att jag läst några med många tips om vad man bör göra när man ska växla.
Förstår ju givetvis att man ska växla så det behöver ni inte skriva!
En del använder koppling och en del inte har jag också förstått.
Någon som använder sig av både och? I så fall vilket upplever ni som enklast?
Säg att man dragit upp hojen på tvåan och sen vill växla till trean. Är det bara att hålla samma gas och växla eller bör man ändra varvtal?
Vad är det mer man bör tänka på?
Släppa kopplingen sakta kanske och möta upp med lite gas?

:va

Har läst många trådar med bra tips om bakhjulsåkning men kan inte minnas att jag läst några med många tips om vad man bör göra när man ska växla.
Säg att man dragit upp hojen på tvåan och sen vill växla till trean. Är det bara att hålla samma gas och växla eller bör man ändra varvtal?

för det första bör du ha en ganska bra höjd. när du väl fått upp höjden så är det bara att ha kvar gasen tryck in koplingen tills den tar och växla. måste gå fort sså man har inte tid att trycka koplingen in till handtaget. oftast tar den de första 2-3 cm

Tack för det tipset. Ska prova på det på två hjul några ggr först när jag får chansen så att det sitter.

håll lite tryck på växelpinnen med foten, hantera gasen som du brukar göra, fast snabbare och tryck mer på växelpinnen samtidigt. vips slinker växeln in. No problem.

Växlar man utan koppling så se till att ligga i rätt höjd annars kan det gå illa.

I bland går växlen inte i eller så rycker det till ...och du simmar på asfalten.

Är du hyffsat nybörjare på att åka bakhjul? Lär dig åka högt och säkert på bakhjulet och bli vän med bakbromsen innan du testar på att växla. Kan gå åt helvete fel om man inte lärt sig använda bakbromsen ordentligt.

Jag brukar lätta lite på gasen och bara peta i nästa växel, men jag brukar lägga mig på en lite lägre höjd när jag växlar. Kan rycka till ganska läskigt när man ligger för högt. :näsblod

det är mycket lättare att växla utan koppling på lägre varvtal, så gasar du upp på tvåan så försök lägga i trean så fort du fått lite höjd.

Är du hyffsat nybörjare på att åka bakhjul? Lär dig åka högt och säkert på bakhjulet och bli vän med bakbromsen innan du testar på att växla. Kan gå åt helvete fel om man inte lärt sig använda bakbromsen ordentligt.

Jag brukar lätta lite på gasen och bara peta i nästa växel, men jag brukar lägga mig på en lite lägre höjd när jag växlar. Kan rycka till ganska läskigt när man ligger för högt. :näsblod

Jodå är nybörjare än. Har tänkt att öva många många gånger till utan att växla :) Men det kan vara skoj att veta till den dagen det är dags :yoparty
Tack för alla tipsen. Nu slipper jag ligga och fundera över det nå mera.

Använder alltid kopplingen när jag växlar på slangen (provat utan med).
Slipper jag ryck o tappar ändå inge höjd.
Ett Litet tryck räcker så smeks nästa växel i fint.

Fast tror nog det är lite smaksak.

Jag använder oxå kopplingen vid växling på slangen. Som någon skrev, ett lätt tryck på växelspaken, gasa på lite extra (för extra vinkel), släpp gasen, in med kopplingen nån cm så smiter nästa växel i. Och då möter du bara med gasen. Prova på lite lägre höjd till en början och försiktigt med gasen!

Det där med att prova på lägre höjd i låter ju vettigt :) Tack igen för alla tipsen!

Jag använder nästan alltid kopplingen på slangen. Jag släpper av på gasen precis som vanligt mellan växlingarna och "duttar" till på gasen för att hitta tillbaka till balanspunkten. Är man snabb på växlingarna kan man med lätthet växla långt från balanspunkten men då ökar ju farten ganska fort.

Last edited:
Det är faktiskt lätt att växla på bakhjulet. Två fingrar på kopplingen dra upp hojjen peta i högre växel o dra en kilometer :yoparty:tungan

Lätt ett lätt tryck på växelpedalen när du är uppe på bakhjulet.
Frikoppla och nästa växel hoppar direkt i , släpp kopplingen fort ofta behövs det lite mer gas för att hålla uppe framhjulet när du kommer till en högre växel beroende på vilken höjd du har.
Testa först på marken kräver lite vana.

När du avancerat släpp också lätt på gasen när du frikopplar så går växlarna i lättare och det låter bättre när du kommer på bakan förbi korvkiosken.

Jag använder då alltid kopplingen då jag växlar på bakhjulet.brukar dippa upp han lite högre med gasen och sen växla.Tycker det går bra att växla 1-4:an,brukar inte alltid lyckas med att lägga i femman för då måste man ta den rätt högt för att den ska orka.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D