Kan det här vara nått? (bättre oljesmörjning i toppen)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Min grannes Husaberg 400 99:a hade en del specialgrejer. Bland annat den här. Tror ni att det kan vara nått att ha?

Det är alltså ett oljefilterlock med en slang som går upp till ena ventilkopan.

Bifogat

• 123 001.JPG
    123 001.JPG
    33.9 KB · Visningar: 78
  • 123 002.JPG
    123 002.JPG
    33 KB · Visningar: 47
  • 123 003.JPG
    123 003.JPG
    39 KB · Visningar: 71
  • 123 005.JPG
    123 005.JPG
    34.8 KB · Visningar: 58
Vilken fiffig! Blir det sånt tryck så den pressar "hela" vägen upp?
Ingen nackdel med att "fetsmörja" toppen? Tänkte på vevhusventialationen...
Är inte risken att oljan skickas ut i luftburken alt. catchcan via vh-venten?

Om inte så kan det väl vara ett vaccin mot mångas oro att slanga flott med en Husa :D

3014187 Vilken fiffig! Blir det sånt tryck så den pressar "hela" vägen upp?
Ingen nackdel med att "fetsmörja" toppen? Tänkte på vevhusventialationen...
Är inte risken att oljan skickas ut i luftburken alt. catchcan via vh-venten?

Om inte så kan det väl vara ett vaccin mot mångas oro att slanga flott med en Husa :D
Jo det var det första jag tänkte på; Fan nu kan man slanga som satan :yoparty

Men men borde väll kunna skruva dit den bara på oljefiltret och sen starta och se hur pass mycket det trycker ut?

Nu är jag ingen Husa expert. Men gamla husa topparna hade väl bara stänksmörjning av toppen som va lite undermålig. Detta va säkert ett sätt att försöka göra detta bättre.

Nya motorerna har ju en annan konstruktion & denna pryl lär bli överflödig.

Om pumpen suger torrt när du slangar förändrar ju denna inget.

Toppsmörjningen är väl ändå minsta problemet.Finns på 01-03 och är ändrat till stänksmörjning på nyare igen.På en nyare tappar man nog mer smörjning av vevlager/cylinder än vad man tjänar uppe i toppen med en sån där.Min gissning.

3014464 Toppsmörjningen är väl ändå minsta problemet.Finns på 01-03 och är ändrat till stänksmörjning på nyare igen.På en nyare tappar man nog mer smörjning av vevlager/cylinder än vad man tjänar uppe i toppen med en sån där.Min gissning.
så det kan vara en fördel på min 02:a?

Jo det var det första jag tänkte på; Fan nu kan man slanga som satan :yoparty

Men men borde väll kunna skruva dit den bara på oljefiltret och sen starta och se hur pass mycket det trycker ut?

Prova :tummenupp

Något som jag skulle vilja se är i vilken vinkel oljepumpen suger luft.
Det borde man kunna kolla med din pryl + 2 lirare som stegvis höjer hojen
mot en vägg eller ngt. Pyssligt, men ett kul test bara för att man kan...

så det kan vara en fördel på min 02:a?

Fiffig grej som ser race-aktig ut. Men nej, du har ingen nytta av det. Du har till och med trycksmorda vipparmar i toppen. På dom flesta hojjar är det väl dock samma problem. Vev och ramlager behöver mest smörj.

Ett Roland Öhrn tips: Det man kan göra på sin Husa är att borra upp oljemunstycket på vevaxeln till 1 millimeter. Sitter i ändan på vevaxeln fram till 03. Lossas med en planslipad 9mm ringnyckel.

Min första tanke var att man skulle tappa oljetryck. Kanske vore något om man använde sig av en smalare diameter på slangen så att man fick extra stänk på toppen. Vad jag förstått så pumpar pumpen oljan från bakdelen på motorn så vid slangning skulle man få lite smörjning med denna metoden vilket man inte får av ren stänksmörjning då oljan inte befinner sig så långt fram i motorn vid slangning. Teorier från min sida, ligger det någon somhällst verklighetsförankling i detta?

Min första tanke var att man skulle tappa oljetryck. Kanske vore något om man använde sig av en smalare diameter på slangen så att man fick extra stänk på toppen. Vad jag förstått så pumpar pumpen oljan från bakdelen på motorn så vid slangning skulle man få lite smörjning med denna metoden vilket man inte får av ren stänksmörjning då oljan inte befinner sig så långt fram i motorn vid slangning. Teorier från min sida, ligger det någon somhällst verklighetsförankling i detta?

Tyvärr, det ligger inte mycket i det. Pumpen suger olja från silen som är i mitten på motorn. Den som du får ut när du lossar oljepluggen och byter olja.

Oljan stänker inte runt på måfå inne i motorn, den transporteras med kam-kedjan och tänderna på dreven otroligt effektivt. Allt blir blött av olja inne i motorn. Till 100 procent. Dock räcker inte det till vev och ramlager som kräver trycksmörjning. Oljan blir utbytt väldigt snabbt då vid trycksmörjning.

Tyvärr, det ligger inte mycket i det. Pumpen suger olja från silen som är i mitten på motorn. Den som du får ut när du lossar oljepluggen och byter olja.

Oljan stänker inte runt på måfå inne i motorn, den transporteras med kam-kedjan och tänderna på dreven otroligt effektivt. Allt blir blött av olja inne i motorn. Till 100 procent. Dock räcker inte det till vev och ramlager som kräver trycksmörjning. Oljan blir utbytt väldigt snabbt då vid trycksmörjning.

Det förvånar mig att oljepickupen sitter så långt fram. När jag tänker efter så är det ju faktiskt vid silen som den plockar upp oljan. Men sjunker oljan verkligen i nivå under silen när man slangar? Så mycket plats finns det väl ändå inte för oljan att ta vägen i bakkant på motorn. :va

Det förvånar mig att oljepickupen sitter så långt fram. När jag tänker efter så är det ju faktiskt vid silen som den plockar upp oljan. Men sjunker oljan verkligen i nivå under silen när man slangar? Så mycket plats finns det väl ändå inte för oljan att ta vägen i bakkant på motorn. :va

Klurar oxå på det, jag hade tex rätt mkt olja i luftkanalen i ramen, från vh-venten.
Jag försöker givetvis slanga, men är inte så bra och jag aldrig klotat...
En förklaring kan vara för mkt olja i motorn. Men min verkar iaf inte ha problem att smörja "högt" :)
Hoppas det räcker när även när man dra en km på bakan.
Iofs är det väl just pumpen som smörjer veven och cylindern,
så min tanke inte har ngn bäring när det gäller just att slanga?
Vore som sagt kul att veta i vilken vinkel som pumpen suger luft.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN