Tecken på kedjeslitage ?

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Hejsan !!

Jag undrar hur man ser att en kedja är sliten ? Jag har Haynes rep.handbok och av en slump så kikade jag på hur man skall kontrollera kedja och drev i den när jag bytte bakdäck för ett tag sedan. Där stod något om att 10 länkar max får vara 150 mm, när jag mäter 10 länkar så får jag 154 mm...
Är kedjan färdig för byte ? Jag har kört 2300 mil med den..

Jag håller på att gå igenom cykeln för en eventuell Lofoten tripp senare i sommar..

Har du kört 2300 mil med kedjan är den nog helt slut skulle jag kunna påstå.
Kolla genom att ta tag i kedjan vid bakdrevet och dra utåt. Kan du lyfta kedjan från bakdrevet mer än några millimeter är den slut. Titta också efter kedjespelet vid olika punkter på kedjan. Det gör du genom att snurra bakhjulet lite grann och kolla spelet. Snurra lite till och kolla igen. Ändrar sig spelet är det ett tecken på att några länkar är skurna i kedjan. Dags att byta då med.

Ja byt för fan. Erfarenheter visar att man får hjärnspöken av att dra iväg på långfärder (100 mil+) med dålig kedja.

Ja byt för fan. Erfarenheter visar att man får hjärnspöken av att dra iväg på långfärder (100 mil+) med dålig kedja.

Ok, jag är övertygad. Kedjan går att lyfta från bakdrevet mer än någon mm..

Ifjol åkte vi sundsvall - hardangervidda - trollstigen - sundsvall. När jag kom till Åndalsnes ( trollstigen ) såg jag ett vitt sträck på bakdäcket, försökte torka bort det, upptäckte till min förfasning att det var korden som kommit fram !!! 80 mil hem, kändes inget vidare... Onödigt att sätta sig i samma sits i år...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg