Konstig efter 100:mils servicen?

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tja!

Före 100:mila kändes hojen otroligt "stum" "robust" och det kändes praktiskt taget som om jag körde på "räls", körstilarna är olika men detta "stumma" sätt tyckte jag i alla fall var grymt skönt.

EFTER servicen känns hojen på "sladdrigare" "mjukare" och allmänt "farlig", antagligen ingen som fattar vad jag riktigt menar:va och jag får säkert svar som GRATTIS det är så hojen egentligen ska kännas osv

MEN frågan riktar sig främst till alla som nyligen gjort en 100:mila service alternativt ni som sitter och tittar ut genom fönstret på arbetsplatsen och bara räknar sekunderna tills ni får gå hem, (som mig)

så come on, någon som känner igen sig? vad kan detta bero på?

Mvh
Sturigast

Det mest påtagliga och lättaste att kontrollera själv är .... däckstryck. Sedan kan man alltid åka tillbaka till servicestället och påtala problemen man upplever.

Det mest påtagliga och lättaste att kontrollera själv är .... däckstryck. Sedan kan man alltid åka tillbaka till servicestället och påtala problemen man upplever.

har du kolla på vad däckstrycket ska vara på? 2,5 FRAM OCH 2,9 BAK kan det stämma?

Någon inställning på HESD:en? Vet inte om den är lätt att ändra på, men på något sätt borde man väl kunna (med hjälp av dator) ställa hårdheten vid olika hastigheterna. (Jo jag vet att det ska vara en tänkande styrdämpare)

Angående däcktrycket så har du rätt med ditt svar. 2.5 fram 2.9 bak enligt rekomendationer från de flesta däcktillverkarna.

Någon inställning på HESD:en? Vet inte om den är lätt att ändra på, men på något sätt borde man väl kunna (med hjälp av dator) ställa hårdheten vid olika hastigheterna. (Jo jag vet att det ska vara en tänkande styrdämpare)

Angående däcktrycket så har du rätt med ditt svar. 2.5 fram 2.9 bak enligt rekomendationer från de flesta däcktillverkarna.

ja, nånting har ju hänt i alla fall, ringde dit och frågade och fick bara ett svar som "konstigt, borde inte vara så, Har du kollat däcktrycket"

Eh:va jag trodde man kontrollerade sån på service???

De kanske fyllde upp däcken vid servicen, har du frågat det?

känns som han skulle sagt det när jag frågade, men ska nog ringa igen om det fortfarande känns lika efter ikväll.

Kolla att bakaxeln sitter rätt (att hjulen spårar). Förvånansvärt många är inte tillräckligt nogranna med det. Det räcker med delar av mm i skillnad mellan vä o hö för att hojen ska bete sig annorlunda.

Kan det vara nåt slarvfel som nån alu gjort då? Däckstryck med kalla däck etc..

Ett stalltips är att kolla genom grundinställningarna på dämparna. Vet flera som fått hojar med lite knasiga skrivningar där..

Kolla att bakaxeln sitter rätt (att hjulen spårar). Förvånansvärt många är inte tillräckligt nogranna med det. Det räcker med delar av mm i skillnad mellan vä o hö för att hojen ska bete sig annorlunda.

oj, hur gör jag det då?:confused:

Kan det vara nåt slarvfel som nån alu gjort då? Däckstryck med kalla däck etc..

Ett stalltips är att kolla genom grundinställningarna på dämparna. Vet flera som fått hojar med lite knasiga skrivningar där..

Jag funderar starkt på att lämna in den igen och be om en "extra koll"...

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...