Styrdämpare: Original vs Öhlins

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Ni som har bytt ut era originalstyrdämpare mot Öhlins (eller annat märke), märker man stor skillnad eller är originalen tillräckligt bra?

Får rätt mycket styrfladder och jag antar att det beror på att framhjulet är väldigt lätt och det skakar till rejält när det "tar mark". Skulle en ny Öhlins styrdämpare minska problemet avsevärt?
 
Bytte du till någon speciell olja eller var den som var i bara gammal?
Jag har nyligen bytt till en tjockare olja i min originaldämpare. Enligt uppgift är det 2.5W i från fabrik (vet ej om det stämmer). Jag testade med Motuls 7.5W olja men troligen kommer jag att byta till 10W eller 15W eftersom jag gärna skulle vilja ha den ytterligare lite hårdare.
Kostnaden är dryga 100-lappen plus en timme mysmeck i garget :tummenupp
 
Springzz har kvar en del WP dämpare som de säljer ut för 1000kr och även om de inte är deras värsta så är de bättre än orginal.

Det kanvara läge att byta olja och se till att där inte är någon luft i orginaldämparen först. Man skall dock inte ha styrdämparen för trög då det i sig kan orsaka vobbel, lagom är bäst men är där 2,5w standard kan du byta till 7,5w utan risk.
 
Last edited:
2005 bytte vi olja i våra original på R1:orna... de funkade fint då.
06 nya hojar med samma originaldämpare, gjorde samma sak, bytte olja (trögflytande) MEN.. de räckte inte till på långa vägar det året... bytte därför till öhlins och det är stor skillnad. Öhlinarn går att ställa så jäfla hårt att du bryter av styrhalvorna innan skiten svänger :rolleyes:
typ...:tummenupp
 
Springzz har kvar en del WP dämpare som de säljer ut för 1000kr och även om de inte är deras värsta så är de bättre än orginal.

Det kanvara läge att byta olja och se till att där inte är någon luft i orginaldämparen först. Man skall dock inte ha styrdämparen för trög då det i sig kan orsaka vobbel, lagom är bäst men är där 2,5w standard kan du byta till 7,5w utan risk.
Kollade med Springzz och de hade inga 1000:- dämpare kvar till min hoj, bara nya modellen och den kostade 2650:-

Vet du, eller någon annan, hur kvalitén på WPs produkter är. Jämförbara med Öhlins?

Tar en sväng förbi DinMC efter lunchen och kollar vad de rekommenderar samt om de har olja hemma. Lite mekande är alltid kul :)
 
Tar en sväng förbi DinMC efter lunchen och kollar vad de rekommenderar samt om de har olja hemma. Lite mekande är alltid kul :)
Testa med en 10W olja innan du köper en ny dämpare. Så billigt och kan bli så bra :)
 
Testa med en 10W olja innan du köper en ny dämpare. Så billigt och kan bli så bra :)
Japp, det låter som den enklaste lösningen om det fungerar!

Hur mycket olja ska det vara i dämparen?
(Tänkte att du kanske hade det i huvudet, jag har annars servicemanualen att kolla i)
 
WP är jämförbart med Öhlins, duger tex åt Ten Kate i WSS/WSB.
Nu kör de väl inte på saker som jag har råd att köpa (eller ens behöver) men det ger ju iaf en indikation. Ska kolla vidare på deras bakdämpare som hade ett bra pris (9250:-).
 
Japp, det låter som den enklaste lösningen om det fungerar!

Hur mycket olja ska det vara i dämparen?
(Tänkte att du kanske hade det i huvudet, jag har annars servicemanualen att kolla i)

Den ska vara full. D.v.s luftfri.
Troligen blir ATF-olja bra.
 
Hur mycket olja ska det vara i dämparen?
(Tänkte att du kanske hade det i huvudet, jag har annars servicemanualen att kolla i)
Precis som Doktorn skriver så ska den vara full. En slabbig men enkel metod att fylla och lufta är att göra ett litet badkar av en PET-flaska.
Töm dämparen på olja och tvätta den ren. Sänk sedan ner hela dämparen i badet med ny olja och pumpa så att all luft pyser ut.
 
ATF olja kan fungera men varför inte åka med vanlig gaffelolja som är gjort för denna typ av applikation?

Han antydde ju att dämparen var lite "sladdrig" och då jag utgår från att dämparen innehåller nåt i viskositetsområdet runt SAE 8 eller liknande så kan det ju vara fog för lite kralligare doningar.
ATF olja brukar vara en mirakelkur för gamla tröttslitna gafflar, så varför inte även styrdämpare.
 
Han antydde ju att dämparen var lite "sladdrig" och då jag utgår från att dämparen innehåller nåt i viskositetsområdet runt SAE 8 eller liknande så kan det ju vara fog för lite kralligare doningar.
ATF olja brukar vara en mirakelkur för gamla tröttslitna gafflar, så varför inte även styrdämpare.

Aha det var så du tänkte
 
Nu är oljan bytt till gaffelolja med 10 W.
Tack för tipset om PET-flaskan Maranello :tummenupp
 
Hur känns det då? Blev det bra? Provat köra nåt?

Jag var inne på att köpa en Öhlinare men nu måste jag ju invänta ditt resultat först.

Tror vi gjorde samma upptäckt i tisdags på Sviesta, satan va de fladdra ut på rakan!! =)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top