Tändning på gammal hojj!

dhega

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Bsa lightning 66
Hejsan, mitt första inlägg här på forumet.

Det är så att jag har en gammal bsa lightning 66:a, som jag har lite problem med.

Jag måste ladda batteriet ganska ofta, visserligen kör jag inte speciellt mkt med den och om jag kör så blir det kanske någon kilometer, så det är kanske iofs det som gör att den aldrig får ladda upp sig.

En annan sak jag tycker är skum, när batteriet mäter över 13volt startar hojjen enkelt. Men det räcker att batteriet har typ 12.8 eller liknande så blir det skitsvårt att få den att dra igång! ska det verkligen vara så himla känsligt?

jag trodde att det blev ordentligt med gnista bara av att man kickade.!

Men ändå, Jag har original tändningen på nu, dvs lucas med brytare.

Jag har kikat lite på ett komplett boyer system, alltså med den där powerboxen också.
Vad behöver man spara från det gamla tändsystemet då?

Och, är det värt att lägga ner pengar på att byta till boyer?

Mvh /Sebastian

Hej! ÄR ingen expert på gammal engelsk hojelektronik, men skriver något ändå. Det där med startvilligheten om batterispännigen är för låg beror nog dels på att ett batteri som börjar krypa ner mot 12 volt är nästan helt urladdat och lite trött, samt att när tändspolarna transformerar upp spänningen till vad det nu blir, så kan en liten skillnad i ingångsspänningen kanske göra en ganska stor skillnad på många volt över stiften som gör att gnistan inte riktigt orkar. Alternatorn genererar inget spänningstillskott av värde när du kickar, speciellt som den inte laddar ordentligt när du kör vanligt.

Ofta blir alternatorn och elektroniken lite trött med åldern, så den ger inte den laddning som behövs, samtidigt som den inte var överdimensionerad från början. Lösningen kan vara att köra lite fortare, med lite högre varv! =) Funkar på min kusins gamla traja.

Om du gillar hojen, så tycker jag du ska lägga pengar på att få den att funka som du vill. Den kommer knappas att sjunka i värde de närmsta åren om du håller efter den, så det kan ju vara en god investering till och med!

Detta var konstigt, ja rengjorde brytarna samt gjorde rent en del flatstift på tex tändspolarna osv.. nu laddar den helt plötsligt 13.5v ungefär på tomgång!
det räcker ju.. nu är jag glad :)

Bsa strul.

Tjaa !

Läste om ditt problem med din Bsa.
Är intresserad av gamla engelska mc eftersom farsan har garaget fullt med sånna.

Du bör nog kolla över ditt elsystem/generator för engelsmänen var inget vidare på el.
Och Boyersystemet är bara dyrt skit eftersom det slukar ampere. :gnissla
Snygga till brytarspetsarna och byt kondingen istället.

Håkan

Tjaa !

Läste om ditt problem med din Bsa.
Är intresserad av gamla engelska mc eftersom farsan har garaget fullt med sånna.

Du bör nog kolla över ditt elsystem/generator för engelsmänen var inget vidare på el.
Och Boyersystemet är bara dyrt skit eftersom det slukar ampere. :gnissla
Snygga till brytarspetsarna och byt kondingen istället.

Håkan

Kondensatorerna, du menar de små som sitter nere vid brytarspetsarna va?

Jag är väldigt kluven här, jag har nämligen ingen aning om hur man ställer in tändningen med brytare verkar aningen enklare med boyer :)

Men iofs fungerar det så kanske det är dumt att byta.

Dessutom verkar den ladda mkt bättre nu när jag gjort rent kontakter

Brytare justeras så maxgapet är enligt uppgifterna (vanligtvis ca 0,40mm) och att de öppnar vid rätt tillfälle, antingen enligt markeringar eller uppgifter du hittar i någon bok. Inte direkt raketforskning på högsta nivå... :rolleyes:

Inget fel på brytare egentligen, förutom just det att de behöver justeras då och då. Vill man byta ut det mot något så finns det visserligen en del hyfsat billiga alternativ idag, elektronik kostar inte särskilt mycket längre...

Last edited:
Precis,notera att det är viktigt at du får rätt värde på dom nya.
Okej men det är betydligt enklare med brytare än Boyer som strular.

Precis,dummt att krångla till det.
Strålande ! :)

Precis,notera att det är viktigt at du får rätt värde på dom nya.
Okej men det är betydligt enklare med brytare än Boyer som strular.

Precis,dummt att krångla till det.
Strålande ! :)

problemet är att jag inte hittar den där markeringen att ställa tändningen efter, ska se om min polare kan få till det med stroboskop istället!

problemet är att jag inte hittar den där markeringen att ställa tändningen efter, ska se om min polare kan få till det med stroboskop istället!

Snackade med en elektriker på jobbet idag.
Han sa att mäta spänningen över batteriet va lönlöst i princip man kan ändå inte se om den laddar tyckte han..

Så hur ska ja kolla det? han sa att generellt tips,:
"Om du vrider gasen, så ska spänningen vandra uppåt sakta i småsteg. Pendlar spänningen direkt upp till 15-16 volt när du varvar upp så är något fel"

och det är precis så det är.... Mäter ja med batteriladdaren på så ser man ju att spänningen stiger sakta men säkert.. men inte när ja har igång hojjen och varvar, då hoppar spänningen upp och ner väldigt snabbt i takt med varvet..

Så hur ska ja nu göra? några tips?

Tex kanske man skulle kolla på någotvis om alternatorn är hel?

[/s
En annan sak jag tycker är skum, när batteriet mäter över 13volt startar hojjen enkelt. Men det räcker att batteriet har typ 12.8 eller liknande så blir det skitsvårt att få den att dra igång! ska det verkligen vara så himla känsligt?

Jag trodde att det blev ordentligt med gnista bara av att man kickade.!
Mvh /Sebastian

Vissa moppar har kombinationen batteri +magnettändning. BSA knappast.
Med en polspänning på 13V+ är acken knökfull - men den kan vara dålig ändå.
Det som är viktigt är spänningen på batteriet med last.
Kollat det?
Du kan ju iofs ha en del prylar i tändsystemet som ligger precis på marginalen, därför funkar det bara med absolut full ack.
Börja med en enkel service på tändsystemet och kom igen sen..(det som andra nåmnt..)

Edit: En sak till. Tändspolar åldras faktiskt! Hur, beror på de material som ingår i spolen. En del har papper och textila material i sig. Nix bra...

Last edited:
Vissa moppar har kombinationen batteri +magnettändning. BSA knappast.
Med en polspänning på 13V+ är acken knökfull - men den kan vara dålig ändå.
Det som är viktigt är spänningen på batteriet med last.
Kollat det?
Du kan ju iofs ha en del prylar i tändsystemet som ligger precis på marginalen, därför funkar det bara med absolut full ack.
Börja med en enkel service på tändsystemet och kom igen sen..)de som andra nåmnt..)

Jo det är nog så!

Men, jag orkar inte börja bli seriös och dra om kablar och grejjer innan jag vet om jag skall byta till Boyer.

Finns det något bra tips på att titta om alternatorn laddar ordentligt?

Last edited:
*/ ?>
Back