LC4 går ojämt och varmt?

Eyeflow

Brooom
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
990SD -07
Hej,
Jag bytte olja, filter och justeradventiler tidigare i veckan.
tömde även ramröret på olja och fylde på ny Castrol GPS, rekomenderat av Jonte E i Lödde. (Oljan e röd sak den vara det, det brukar automat olja vara?)
Så justerade jag ventlierna till 0,15mm, jag var tvungen att demontera fläktern och en kylar slang för att komma åt.

Nu går moppen kast, vad har jag gjort för fel?

Vid 6500 rpm eller vid fulgas rycker det i motorn. Misständning eller förmycket soppa? Eller har jag justerat ventilerna fel?

När jag parkerade igår efter de sista 25 km så va cykeln så varm att jag kunde känna värmen stråla fråm motornn och kylarna. Det fattades 2 dl vatten. Det fylde jag på. Nått stämmer inte, sak kylsystemet luftas eller nått?

Tacksamm för svar.
/Mats

Mmm man behöver inte demontera en kylarslangen enbart fläkten!!!!!

Kollade du inte nivån i kylaren efter du justerat ventilerna?

Hade du motorn i rätt läge innan du började justera?

Ang värmen :va hur länge har du haft din hoj, hojar blir varma, om den nu skulle bli jättevarm så borde du ha hört fläkten eller hur?

Hade du ur tändstiftet?

Mmm man behöver inte demontera en kylarslangen enbart fläkten!!!!!

Kollade du inte nivån i kylaren efter du justerat ventilerna?

JO det gjorde jag men sen gick det i lite till.

Hade du motorn i rätt läge innan du började justera?

Det vill jag tro. Jag hade till och med av sidan med svänghjulet och generatorn för att hitta märket. Ventilerna var lösa när jag kände på dem innan justering.

Ang värmen :va hur länge har du haft din hoj, hojar blir varma, om den nu skulle bli jättevarm så borde du ha hört fläkten eller hur?

Vet inte om fläkten gick med det var varmt på väster ben, lampan lyste inte

Hade du ur tändstiftet?

Stiftet var ut, ja. det så fint ut.

/Mats

Last edited:
Vad är det för moment t-stiftet ska dra med?
/Mats

20 Nm

Någon som provat att borra några små hål i termostaten för lite bättre flöde. Kanske inte gör så mycket, bypass ventilen står väl öppen för det mesta ändå i denna värmebölja. En fundering att såga eller testa :va :)

Last edited:
borra inte hål i termostaten. Då blir det flöde igenom och termostaten öppnar inte. Hel termostat eller ingen termostat!

Jag tänkte mest på om det satt löst?

Har du kollat så inte dekompvajern ligger i spänd?

Då var ventilerna justerade igen. Möjligt att det var lite för stort spel.
Decompviren är helt slackad. Filtret ska rensas och oljas på nytt och nytt stift ska in i kväll. Sen blir det start och 10 mil provrunda.
Hoppas det bara var det.
/Mats

Då var ventilerna justerade igen. Möjligt att det var lite för stort spel.
Decompviren är helt slackad. Filtret ska rensas och oljas på nytt och nytt stift ska in i kväll. Sen blir det start och 10 mil provrunda.
Hoppas det bara var det.
/Mats

Vad var det för spel 0,20 0,25 0,30?

Vad var det för spel 0,20 0,25 0,30?

Det vet jag egentligen inte. Men 0,15 gick väldigt lätt in.
Skulle gissa att det låg på 0,2 eller lite mer.

Startade moppen i kväll, den gick igång med en gång.
Det blir nog en provtur imogon.

Ska det vara olja i svenghjul/generator uttrymmet?
/Mats

Last edited:
Det vet jag egentligen inte. Men 0,15 gick väldigt lätt in.
Skulle gissa att det låg på 0,2 eller lite mer.

Startade moppen i kväll, den gick igång med en gång.
Det blir nog en provtur imogon.

Ska det vara olja i svenghjul/generator uttrymmet?
/Mats

japp där skall vara olja(inget som du behöver kontrollera nivå på utan oljenivå ser du på vä-sida motor) var motorolja verkligen röd??

3009183 Japp, röd som konsentrerad halonsaft. Ska läsa på dunken imorgon. Men jag e säker på att Jonte i Lödde inte har gett mig fel olja.
/Mats
GPS ska vara röd, har kört min med GPS så länge jag har haft den och det har funkat bra, körde GPS i min Ducce också, och i min 125a...

*/ ?>
Back