Hur många mil går en knarr i regel utan knas?

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Är i färd med att köpa min första knarr, har fastnat för en Hornet 600 då alla tycks anse det vara en hyvens knarr. Har kollat årsmodellerna och har fått reda på att man tydligen inte ska välja äldre än 00, eftersom en större uppgradering av knarren ägde rum då. Nu undrar jag hur många mil går en sån knarr problemfritt?? Stöter ju på allt från 750 mil till 2500 mil hela tiden. Om man hittar en som gått 2500 tex med slip on och en massa lull-lull ska man ta den före en standard med 750 på mätaren där man inte får några prylar till. AAAgrh vilken pärs. Jag ligger på prisspannet mellan 40-50k. Slunga gärna ur er alla sluga tips ni kan knåpa ihop, så blir jag oerhört tacksam.

Är i färd med att köpa min första knarr, har fastnat för en Hornet 600 då alla tycks anse det vara en hyvens knarr. Har kollat årsmodellerna och har fått reda på att man tydligen inte ska välja äldre än 00, eftersom en större uppgradering av knarren ägde rum då. Nu undrar jag hur många mil går en sån knarr problemfritt?? Stöter ju på allt från 750 mil till 2500 mil hela tiden. Om man hittar en som gått 2500 tex med slip on och en massa lull-lull ska man ta den före en standard med 750 på mätaren där man inte får några prylar till. AAAgrh vilken pärs. Jag ligger på prisspannet mellan 40-50k. Slunga gärna ur er alla sluga tips ni kan knåpa ihop, så blir jag oerhört tacksam.

milen spelar mindre roll, det är hur den är körd och skött som bestämmer hur länge den lever.

Det beror helt och hållet på hur underhållet har skötts, och hur den har körts. Min TRX har gått lite över 8000 mil ooch den går som klocka, min Kawasaki gick lite över 8300 innan jag sköt motorn på den som en jämförelse.

Micke

Last edited:
Som ovan nämnt handlar det mkt om skicket. Hondas motorer, generellt sett, är kända för att gå bra och långt. I Honda hornet sitter det ju en motor som grundar sig på gamla cbr 600 som kom på mitten av 80-talet. Den är välbeprövad. 3000 mil är ingenting på en sådan hoj om service görs. Ngt som du ändå bör tänka på är att hojen blir mer svårsåld vid ett högre milantal.
Var för övrigt super nöjd med min hornet som jag sålde för ngt år sedan!!!!

:-)

:tummenupp Tackar som bugar för svaren, jag kan ha en viss försåelse för att frågan var konstigt formulerad, men det jag ville ha fram var att det alltså mest är en fråga om prisfall om KNARREN har gått typ över 2000 mil. Jag ser ju bara till att priset blir därefter vid inköpet så jag inte har ett gissel att försöka casha in stora belopp när jag säljer. En Hornet som jag själv betalar typ 40-45 för och har i en 2-3 säsonger kan jag ju inte begära några stora pengar för sedan.
Finns det några generella "knep" för att kolla hur en KNARR mår i motorn?
Förutom en massa blårök då, ha ha.

Ps
Som ni ser framhärdar jag med ordet "KNARR" detta dels för att jag är skåning. Att jag sedan nu använder versaler är för att jag starkt ogillar översittare i allmänhet och språkfascister i synnerhet :gnissla

Jag har aldrig ägt några riktiga långmilare, men en kompis har en busa som gått 8000 mil utan problem, och han drar på en del ibland... dock vet jag att han pysslar om den rätt väl, han lämnar INTE in den för service.

Tror nog att hojar kan hålla rätt länge, men på det här forumet vimlar det av folk som tror att grejorna är slut när första repan dyker upp (inklusive undertecknad) :D

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back