Vadå slanglöst?

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Hoj
SV650S -06
Vad är det för skillnad på tubeless och tube type-däck? Jag har köpt en ny baksula till knarren, men så ser jag till min förskräckelse att det står tubeless på det.
Jag råkar veta att jag tror att det är slang i det som sitter på hojen nu.
Brinner min motorcykel upp om jag monterar in en slang i ett däck det står tubeless på? Eller skall jag sluta oroa mig & istället vara glad?

Hmmmmm va glad

Inga problem alls, bara koka i slangen o kör..:tummenupp

Motardhoj? Med ekerfälgar?
Jag mecka om mina fälgar så nu slipper man den där förb.. slangen som det alltid går hål på..

Jag skulle ALDRIG montera ett slanglöst däck!!:gnissla
Halva nöjet med hoj är ju just att kunna slanga!:yoparty
Hoppas det löser sej och du hittar ett nytt däck:tungan

Ringde & pratade med däcksnubben och han sa att det ju kan nöta lite på slangen eftersom de inte är helt jämna inuti, men att det förmodligen inte skulle vara något problem. Vän av ordning ställer sig ju frågan om man inte bara kan sandpappra bort räfflorna och sedan låtsas som om det är solsken?

Ringde & pratade med däcksnubben och han sa att det ju kan nöta lite på slangen eftersom de inte är helt jämna inuti, men att det förmodligen inte skulle vara något problem. Vän av ordning ställer sig ju frågan om man inte bara kan sandpappra bort räfflorna och sedan låtsas som om det är solsken?

Själfallet kan du montera i en slang i ett slanglös fälg, men se till o leta efter saker som kan skada slangen, får du väl bort de så e de inga problem o köra tills däcket tar slut :tungan

Efter mången stunds letande har jag efter att ha undersökt Dunlop, Continental och Metzlers hemsidor kommit fram till att det finns stöd från tillverkarna att använda slang i tubeless-däck, en del har hastighetsbegränsningar till 210km/h, men så snabb är jag inte ens om jag är kissenödig.
Som någon i nåt forum i ammerka påpekade var det väldigt många motardhojar som körde omkring med ekerhjul, men det finns nästan bara tubeless-däck på marknaden.

Det som krävs är i princip en bra slang. Nu skall jag sluta oroa mig & börja fundera på hur fan jag skall få av bakhjulet med en trettio år gammal skiftnyckel från försvaret

Tack för svaren!

Last edited:
hehe

....Sa juh det....:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu