"Cool" mediaburk.

Men jag köpte en Chipad Xbox, funkar precis på samma sätt. fast den kostar 1000:-

Krysslådan funkar faktiskt bättre på många sätt, fast den skickar inte ut HD.
Vissa lyckas tydligen få ut 720p men sen är det stopp.
Tvix 4000/5000 spelar upp till 1080p (1080p är på gränsen), den spelar dock inte H/x/*.264 eller matroska (*.mkv).
4100 skall spela något av *.264-formaten men sigmachippet i den är inte det vassaste. Just *.264-formaten kräver duktigt med processorkraft, folk på minhembioforumet har svårt att spela dem med sina HTPC om de inte har übercoola maskiner.
Jag är grymt nöjd med min 4000 i sovrummet, men visst hade det varit kul med 264-stöd så man kan hitta lite HDmaterial på nätet. Mängden Mpeg2-HDmaterial börjar bli rätt begränsat nu....

//P

Kan du översätta det där till svenska för oss övriga?
:va
De filer i HD som finns att tillgå utan att betala så där speciellt mkt för dem brukar numera vara kodade i nån form av *.264-format. Det finns H264, x264 etc.
Inte alls ovanligt att dessa har filändelsen *.mkv som betyder att det är en matroska-container (typ som *.avi som oftast är mpeg2 typ).
.264-filerna är grymt komprimerade (jämför *.bmp med *.jpg) fast med riktigt bra bildkvalitet och ställer tuffa krav på hårdvaran som skall avkoda filen.

Vad TVIXen har problem med är sin nätverksanslutning, den klarar löjligt låg hastighet, typ 3Mbits MAX i praktiken 0,5Mbit normalt. Detta innebär att det faktiskt är bekvämare att släpa in laptopen till Tvixen och USBa över filerna än att vänta på nätverket.
Vet inte om detta har blivit speciellt mkt bättre på 4100, men de första rapporterna tydde inte på det.

Kör min via komponent till en 32"Lcd och matar den med 1080i (max upplösning via komponent). Tvixen ger bättre bild på samma filer än någon av mina DVDspelare gör, iofs inga "highend"-spelare.

Summa: Jag är jättenöjd, men har man ingen önskan om HD så är krysslådan grymt mkt mer kompetent med ett väl funkande nätverk, mängder av funktioner som tvixen inte har plus att det faktiskt går att spela tvspel på den också.
//P

264 a.k.a mp4 = komprimeringsteknik, som divx och xvid (fast bättre kvalitet)

Det var främst dessa grejer jag var nyfiken på.. Jag skulle nöja mig med 720p till min plasma..

Däremot söker jag en bra multimediastation som jag kan mata så mycket som möjligt från min dator, via nätverk, då datorn är stationerad i ett annat rum.

Vill få ut bra ljud och bra bild och självfallet kunna styra uppspelningen utan att behöva gå ut till datorn.

Det var främst dessa grejer jag var nyfiken på.. Jag skulle nöja mig med 720p till min plasma..

Däremot söker jag en bra multimediastation som jag kan mata så mycket som möjligt från min dator, via nätverk, då datorn är stationerad i ett annat rum.

Vill få ut bra ljud och bra bild och självfallet kunna styra uppspelningen utan att behöva gå ut till datorn.

Får jag fråga varför? menar jag gör allt för att slippa (mer) sladdar och burkar än dom jag redan har. Varför inte bara bränna skiten och titta på den i en dvd-spelare (blue-ray, eller vad man nu vill)

Får jag fråga varför? menar jag gör allt för att slippa (mer) sladdar och burkar än dom jag redan har. Varför inte bara bränna skiten och titta på den i en dvd-spelare (blue-ray, eller vad man nu vill)

Ska du hålla på bränna så är man tillbaka i det där med att byta skivor, förebereda, planera...

Kan du bara bläddra runt bland innehållet på dina hårddiskar och ha direkta uppspelningsmöjligheter är livet så mycket enklare.

Särskillt när det gäller skitfilmer, serier och annat elände man tar hem. Man kanske vill "prov-titta" eller inte vet exakt vilka avsnitt man vill se. Då är det mekigt att bränna först och titta sen.

Dessutom får man större snopp om man har mycket dyra hightech-prylar. :mattias

Funderade på en Tvix ett tag men trillade över en begagnad xbox för 350 pix, och eftersom jag bara streamar dvd till en vanlig "icke HD" TV så funkar den lysande. Åtminstonde tills jag byter TV, vilket antagligen kommer att dröja.
Måste bara klura ut hur fansikens jag ska få hårddisken att sluta varva upp stup i ett under filmen.

3003619 Ska du hålla på bränna så är man tillbaka i det där med att byta skivor, förebereda, planera...

Kan du bara bläddra runt bland innehållet på dina hårddiskar och ha direkta uppspelningsmöjligheter är livet så mycket enklare.

Särskillt när det gäller skitfilmer, serier och annat elände man tar hem. Man kanske vill "prov-titta" eller inte vet exakt vilka avsnitt man vill se. Då är det mekigt att bränna först och titta sen.

Dessutom får man större snopp om man har mycket dyra hightech-prylar. :mattias
bara dra ljud å bild från dator till stärkare & TV å sen skaffa trådlöst tangentbord

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!