packa pipan :)

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
sådärja

Dr.Bike skrev:
2330034 Troligen inte.
Men blev dämparen full?

Najtråd kors och tvärs? Menar du GENOM röret då? SÅ att de sitter i avgasflödet?
Det är iofs en bra ide, men gör ett "kors" då eller flera.
Av någon anledning så river ett kors/plus sönder vågorna effektivt.

Edit; nu blev detta en mektråd... vi kan kanske ta det där istället?

Den blev inte full helt ut i höljet, skulle tippa på ullen täckte 75% av pipans volym...
Körde korstväts runt och igenom med najtråd :fyllisar

får köpa mer ull imorn antar jag, frågan är ju dock om jag lindade för hårt... jag drog även lite najtråd över det färdiglindade verket för att få det tight.

Noyah skrev:
2330053 sådärja

Den blev inte full helt ut i höljet, skulle tippa på ullen täckte 75% av pipans volym...

får köpa mer ull imorn antar jag, frågan är ju dock om jag lindade för hårt... jag drog även lite najtråd över det färdiglindade verket för att få det tight.

Låter för mig som du gjort allt helt rätt... 75% borde räcka oxå.
Angående för tight: Vet ej, men NÅGON genomsläpplighet borde det ju ha ändå tycker man.

låter ju så sjukt mycket, men det kanske det ska göra med v&h 4-1 och ett yoshi slip från hedenhös på en knarr från '88 :gnissla

hadde ju hoppats på ett lite snällare ljud :tungan

Noyah skrev:
2330068 låter ju så sjukt mycket, men det kanske det ska göra med v&h 4-1 och ett yoshi slip från hedenhös på en knarr från '88 :gnissla

hadde ju hoppats på ett lite snällare ljud :tungan

De ylar bra de där... Men det går ju alltid att tillverka brickor med lagom hål i att sätta i huvud-röret så du tvingar avgaserna att gå in och igenom ullen.
Kanske inte optimalt för toppeffekten, men kan göra hojen starkare på mellanvarv.
Gör bara inte centrumhålet FÖR litet.
Experimentera!

By the way: Elwe här på forumet hade en del smarta lösningar på det här till sina hembyggda pipor. Bl.a skickade jag honom bilder på LaFranconi-propellrar att sätta i röret. De bröt pulserna bra tydligen, så hör med honom så kan du säkert få något bra uppslag och kanske en bild!

Last edited:
109db vid 7500 varv :gnissla

Sitter och funderar om jag ska testa att fylla mer samt kanske testa med brickor...
Varför jag bryr mig är att jag kör lite bandagar ibland och dom ogillar allt över 95db vid förbifart.
Har en pipa som jag brukar besiktiga med dock så går hojen kasst med det röret = inge kul på bana.

Någon som sitter med smarta knep och tricks för mildra ljudet när jag packar.
Dubbelt med ull + brickor alt skruvar som krossar?

Bifogar lite bilder :
(tränat öga ser att jag najjat satan i botten på pipan :gnissla )

Bifogat

• DSC03157.jpg
    DSC03157.jpg
    105.4 KB · Visningar: 59
  • DSC03706.jpg
    DSC03706.jpg
    123.2 KB · Visningar: 58
  • DSC03513.jpg
    DSC03513.jpg
    98 KB · Visningar: 109
  • DSC03515.jpg
    DSC03515.jpg
    90.2 KB · Visningar: 73
sådärja

Lindade du hårt? ju hårdare du lindar desto tystare blir det!

Jag håller med ovanstående, lös lindning ger bara högre ljud och kortare livstid på ompackningen.

Mvh
Jörgen

Det är svårt att få tyst på stenålders yoshiburkar då de helt enkelt har för liten volym samtidigt som de har en grov innerdiameter. För bandagar hade jag åkt till en MC skrot och köpt loss en skrapad ljudämpare till en modern japanfyra och byggt ett eget mellanrör, det stjäl inga mängder effekt men går tyst nog.

Blir att bygga en insats samt köpa mer ull och packa hårdare :gnissla

Jag ser inte att du har några ståltrådar inne i det perforerade röre på dina bilder.
Har du inte provat det?
Och ja, en insats kan vara bra, men tänk till så du inte stryper flödet för mycket.

En typ av insats som dämpar väldigt bra men ej stör flödet så mycket är att rulla ett rör av perforerad plåt (kallas även sållplåt) med uppskattningsvis halva diametern av ditt befintliga perforerade rör. Man monterar det lilla röret i centum av det stora, så att avgaserna alltså passerar både i och utanför det tillförda röret. Det lilla rörets längd kan vara typiskt ca 70% av längden hos det befintliga perforerade röret.

Mvh
J

Jag hade 2-1 system på Monstret som inte klarade mätningarna en gång på Anderstorp, så jag köpte ett perforerat rör med fläns på Mekonomen, avsett för Simsons ( bil ) avgassystem. Det stoppade jag in där bak och najade fast med en slangklämma runt utblåset. Effekten var densamma och mätningarna gick bra.

Ingen dämpull, bara en massa skumma veck o perforeringar, säkert uträknat av någon duktig.

Billigt och enkelt. Finns i tre olika grovlekar o kostar som en norsk standardpizza.

Kanske syns dåligt på bilden efter jag minskat ner den, är ett yrvarv av trådar där inne

Bifogat

• Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    98 KB · Visningar: 71
Jag tror nog på lösare blir dovare/tystare
o hårt packat blir snärtigare/högre ljud

Det är inte min erfarenhet kan jag säga. :va

/J

Kanske syns dåligt på bilden efter jag minskat ner den, är ett yrvarv av trådar där inne

Vad har du gjort? Det ser ju ut som om du har stoppat in en diskboll därinne...

Det måste bli ruggigt dåligt flöde med det där? Hur kan det öht låta för mycket med en sån plugg därinne :va

/J

Last edited:
Mekonomen lät som en bra grej :tummenupp

Jörgen : det är najtråd som jag kört kors o tvärs i mängder... i botten på röret.
109 db vid 7500 varv, flödet vet jag inte riktigt :tungan

/r

Bifogat

• DSC03719.jpg
    DSC03719.jpg
    108.2 KB · Visningar: 44
  • DSC03720.jpg
    DSC03720.jpg
    106.1 KB · Visningar: 69
  • DSC03681.jpg
    DSC03681.jpg
    102.8 KB · Visningar: 53
Last edited:
Mekonomen lät som en bra grej :tummenupp

Jörgen : det är najtråd som jag kört kors o tvärs i mängder... i botten på röret.

/r

Aha, då förstår jag, jag trodde det var stoppningen och kunde då inte begripa hur den hamnat där...

Ja Mekonomenröret var ett bra och arbetsbesparade tips, det blir ju samma princip som de insatser jag tidigare tillverkat för hand. Jag får kika nästa gång jag är där.

Mvh
J

La upp en bild till ovan :gnissla

Jo har ju inte gott om tid att bygga något, har typ 4 timmar på lördag eftermiddag att lösa detta, ingen tillgång till svarv svets eller andra feta powertools

Såg på blocket att Roffes motor har insatser, dock postorder... kanske för glidare bara? :näsblod

Last edited:
La upp en bild till ovan :gnissla

Jo har ju inte gott om tid att bygga något, har typ 4 timmar på lördag eftermiddag att lösa detta, ingen tillgång till svarv svets eller andra feta powertools

Det blir bättre verkningsgrad på najtråden om den sitter i slutet på dämparen. Principen med najtråd är nämligen inte att den "slår sönder ljudet" som många tror, utan att en del av ljudvågorna reflekteras mot najtråden och skickas därmed in igenom (absorptions)ljudämparen ytterligare en gång. En sorts "backpuls" skulle man kunna säga. Därför får man samma effekt även när man tex monterat tex en liten konvergerande kona med hål i mitten i slutet på dämparens mynningsrör. En del av ljudvågorna träffar då kanten på konan och skickas då in i ljuddämparen och passerar därigenom denna tre ggr innan de kommer ut. Lite förenklat.

Man kan för att få samma effekt även sätta ett lock av perfplåt tvärs mynningsröret, eller ett gallerlock av sträckmetall. Men dessa två lösningar är ju inte så bra flödesmässigt.

Mvh
J

Last edited:
En typ av insats som dämpar väldigt bra men ej stör flödet så mycket är att rulla ett rör av perforerad plåt (kallas även sållplåt) med uppskattningsvis halva diametern av ditt befintliga perforerade rör. Man monterar det lilla röret i centum av det stora, så att avgaserna alltså passerar både i och utanför det tillförda röret. Det lilla rörets längd kan vara typiskt ca 70% av längden hos det befintliga perforerade röret.

Mvh
J

Det där låter intressant. Vad kan man räkna med för dämpning i dB? En tanke som slog mig var att man kanske kan ta perfplåt och göra ett X med samma längd som slutdämpen som man skjuter in i röret. Kan det ge liknande effekt? Det är mycket enklare att utföra för mig iaf.

Guson

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...