koppling gsxr1100

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hola!
Motorn ligger på golvet (-92'a) och Jabben vill plocka bort kopplingskorg och allt. Nu var jag inte så smart så jag tog bort lamellpaketet när motorn var i ramen (antar att det vore lätt att låsa kedjan). Hur ska jag hålla kopplingskorgen på plats medans jag drar loss den där 50mm stora muttern?
Fram med bonnmeckartipsen nu!

Tryckluft, mutterpicka....
eller
fuska ihop ett verktyg av gammal stållamell å ett handtag-svetsafast för att hålla emot korgen.
eller låna specialverktyg från hojfirma.
eller tillverka ett av en svetstång, ställbar med 2 stålskenor att greppa ner i korgen med

jom den är högergängad, lossa moturs:tummenupp .

jag brukar lossa muttrarna moturs, du menar kanske medurs? jag blir lite fundersam nu, hmmm
har inte tillgång till mutterpicka, gamal lamell eller svetstång, får lösa det på annat sätt antar jag :näsblod

jag brukar lossa muttrarna moturs, du menar kanske medurs? jag blir lite fundersam nu, hmmm
har inte tillgång till mutterpicka, gamal lamell eller svetstång, får lösa det på annat sätt antar jag :näsblod

Skaffa lite plattjärn, såga till två längder om ca 70 cm. Slipa ändarna så de kommer in mellan yttre och inre del av kopplingen (om det behövs). Böj ändarna 90 grader och sätt i hop bitarna med en bult till en "sax". Vips har du verktyget du behöver. Hmm - jag är nästan helt säker på att det är en vanlig gänga som lossas moturs.

Hola!
Motorn ligger på golvet (-92'a) och Jabben vill plocka bort kopplingskorg och allt. Nu var jag inte så smart så jag tog bort lamellpaketet när motorn var i ramen (antar att det vore lätt att låsa kedjan). Hur ska jag hålla kopplingskorgen på plats medans jag drar loss den där 50mm stora muttern?
Fram med bonnmeckartipsen nu!

Dra till en lastbilsverkstad och låna mega dunder mutterdragaren. :tummenupp
De enda säkra sättet. Jag skulle inte försöka bygga någe special verktyg
att hålla imot med.
Sen slinter du och gör illa dig själv eller har sönder kopplingskorgen:huvet

Ett verktyg för att hålla mot kopplingkorgen funkar nog.
Om du använder sådant så lägg en träbit mellan verktyget och blocket.
Blir dyrt om du gör hål blocket:näsblod

Köp en elektrisk mutterpicka på JULA eller Biltema/whatever för 500 spänn. En investering som tjänar in sig självt första gången man använder den. En kopplingskorg kostar mer än en mutterpicka.

Så är kopplingen demonterad (mmmmmmutterpicka!)

1. Splinesen på både yttre och inre korgen har lite märken / gropar från lamellerna. Jag har inte tänkt köpa ny korg men är det lönt att slipa lite så det blir plant igen eller är det bara att gasa på?

2. En annan sak jag upptäckt är att stålskivan längst in samt motsvarande yta på inre kopplingskorgen är skadad, typ pitting eller nått. se bilder. Vad göra?

3. Tänkte kolla så att växellådan mår bra, vad bör jag kika på?

:wiggle

Bifogat

• sph1.jpg
    sph1.jpg
    73.6 KB · Visningar: 46
  • sph2.jpg
    sph2.jpg
    56.6 KB · Visningar: 54
  • sph3.jpg
    sph3.jpg
    83.9 KB · Visningar: 48
Det är min födelsedag idag (wohooo...) och jag önskar mig lite mekartips från mina moppevänner, :)

upp upp

"Pittingen" behöver du inte bry dig om eftersom stålskivan inte roterar mot inner-hubben. Dra åt inner-hubben med mutterpickan i ca 3 sekunder, noggrannare än så behöver du inte vara. De små spåren/förslitningen behöver du inte fixa den här gången.

Växellådan... well, ingreppsklackarna samt pitting på kuggarna, slitage på kulissrullen samt växelgafflarna, dvs allt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg