tändstift byte

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Hej,
Bytte tändstiften på min hoj men glömde applicera något ska förhindra att stiften fastnar, undrar vad det medlet heter och om det är så pass viktigt att det är värt göra om det..

Vet inte, på engelska kallas det "anti-seize", det är allt jag vet. Det ska göra det lättare ta loss stiften sen.

Grafitsmörjmedel fungerar också men oftast är det inte nödvändigt att smörja tändstiftsgängan.

Har man dragit stiften med rätt moment är det sällan några problem att få loss dom, även om man har skruvat i dom utan något medel på.

Pasta

Kan de va copaslip? (kopparpasta)

Man skall inte använda KOPPARPASTA i kombination med aluminium...

Däremot så använder jag ALUMINIUMPASTA med fördel till "skruvar" som sitter
i ALU, tex....tändstift.

BILTEMA

/UNIVERSAL/FETTER & SMÖRJMEDEL/PASTOR/

Aluminiumpasta:

Montage- och skruvförbandspasta med aluminiumbas för höga temperaturer. Innehåller små aluminiumpartiklar tillsammans med finfördelad talk och grafit. Rekommenderas särskilt där närvaron av koppar inte är önskvärd p.g.a. risken för elektrolytisk korrosion eller vid närvaro av kemikalier som reagerar med koppar. Antikärvmedel. Förhindrar fastbränning och fastrostning orsakade av höga temperaturer på t.ex. avgassystem. Förhindrar korrosion. Tål temp. från -35 °C till +1100 °C. 100 g.

Art nr Pris
36-910 22,90 kr

KentW

Last edited:
Man skall inte använda KOPPARPASTA i kombination med aluminium...

Däremot så använder jag ALUMINIUMPASTA med fördel till "skruvar" som sitter
i ALU, tex....tändstift.
Spelar ingen roll. Det blir ändå inget galvaniskt element mellan kopparen och aluminiet. Annars skulle ju tändstiftet i sej själv lösa upp toppen eftersom gängan på tändstiftet är gjord i stål, som är ädlare än aluminium.

Har alldrig använt någe smörjmedel på gängan till stiften. en droppe olja på gängen skruva ner dom med fingrarna och dra åt ca 3/4 varv. Är stiften nya skruvar/klämer man ihop tätnings brickan så räcker det.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back