Slip-on och insprutning?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Om man monterar öppnare avgassystem och/eller luftfiler på en hoj med insprutning... MÅSTE den då mappas om eller justeras? Kompenserar inte insprutningen?

För att få högre effekt, ja givetvis, då fattar jag också att man behöver mixtra lite...

Men annars? Går den sämre? Kan motorn paja pga för mager blandning? Kan något annat hända?

Spruten är oftast inte så smarta att dom kan mappa om sig korrekt. Din tomgång blir säkert bra men i övrigt så riskerar du att få för klen blandning.

En feljusterad med öppnare går sämre än en med orginal och korrekt mapp.

Skada kan den ev. ta. Det beror lite på allt och inget.

Jag ställer dumma frågor nu, jag vet, men ha tålamod med mig, jag vill förstå sammanhanget lite bättre. :)

På vilket sätt kan den ta skada, och varför?

Om man monterar öppnare avgassystem och/eller luftfiler på en hoj med insprutning... MÅSTE den då mappas om eller justeras? Kompenserar inte insprutningen?

För att få högre effekt, ja givetvis, då fattar jag också att man behöver mixtra lite...

Men annars? Går den sämre? Kan motorn paja pga för mager blandning? Kan något annat hända?
Jag frågade MascotMotor om jag behövde mappa motorn efter att ha köpt ett bolt-on av dom. Dom sa att det inte behövdes, motorn går lite fett från fabrik sa han. Efter 600 mil byttes tändstift och jag fick inga kommentarer om att den verkade gå snålt.

Dock såg jag att ena grenröret var ljusgrått på insidan, men det verkar inte vara något att hänga upp sig på...?

Edit: BIKE körde väl ett slip-on test 2001 där dom inte mappade motorn och alla system gav effektökningar.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...