Moppe till frugan

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vet inte om den här frågan hör hemma här men va fan....tänkte köpa en EU-moppe till frugan ja till familjen rent allmänt faktiskt men det är hon som kommer att använda den till och från pendelstationen mm.

Frågan är då: vad ska man köpa? Det vimlar ju av såna här Kinamoppar (Baotian?) som man verkar kunna köpa snorbilligt på vilken Kvantumbutik som helst numera. Men håller grejorna?

Kriterierna är att den ska vara lättkörd, snål och med stuvutrymme under sadeln. Max 10k men helst mindre. Jag har kollat på Yamaha Neos, Peugeot Vivacity mfl. Någon som har några bra tips?

Jag hade en baotian som 15 åring, och den kördes just precis som man kan tänka sig att en 15 åring kör sin moppe(kanske även värre). Den höll hela tiden, inte ett enda bekymmer. Sen har man hört polare som har problem med sina, men min höll iallafall.

Så min erfarenhet av baotian är ju att dem håller.

Det vimlar ju av såna här Kinamoppar (Baotian?) som man verkar kunna köpa snorbilligt på vilken Kvantumbutik som helst numera. Men håller grejorna?

Varför är din snorgula kinesmoppe i delar?
Baoutian är den bästa skitmoppen du kan köpa, men det är fortfarande en kines.
Det finns delar till dom, fyrtaktsmotorn lär vara en gammal Yamaha som dom har köpt rättigheterna till och tillverkar själva.
Kvaliteten är... kinesisk...

Ska det vara klass 1 eller klass 2?

Edit: du hade visst skrivit EU-moped, så antagligen menar du klass 1.

Satsa på något japanskt. Vilket i stort sett innebär Yamaha. Hittar du ingen vettig japansk så köp en europeisk.

Edit 2: glöm inte att köpa ett ordentligt lås. Helst ett kraftigt kedjelås från ABUS eller liknande så att det går att låsa fast moppen i en stolpe eller något. Köp inte ett billigt skitlås från Biltema eller liknande.

Last edited:
Jag hade en ZhongYu Eu-moped, köpte dne 2004 och sålde den i år. Det är "samma" som Baotian. Funkade alltid perfekt, lite småfix som strulade då och då, vajern till hastighetsmätaren, halvljuset hade tendens att dö.

Men man kan väl köpa en Baotian splitt ny för 8? Eller tom lägre? Det är ett bra köp tycker jag.

Men försäkringen är dyr som faen i förhållande till vad det är. Trafikförsäkring på min kostade 1200 per år, eller om det tom var 1400.

Niclas

Jag håller med som första svaret, köp en Neos.. Bra och ganska billig moppe!..

Varför är din snorgula kinesmoppe i delar?
Baoutian är den bästa skitmoppen du kan köpa, men det är fortfarande en kines.
Det finns delar till dom, fyrtaktsmotorn lär vara en gammal Yamaha som dom har köpt rättigheterna till och tillverkar själva.
Kvaliteten är... kinesisk...

Touché... :D det är faktiskt en fiddy som jag köpte billigt...har dock aldrig haft tid att plocka ihop den. När lilltjejen blir lite äldre kanske...

Nej, nej köp en gammal klassiker istället.
Zundapp :tummenupp

KS 50? :D

Nä frugan vill ha automat...annars vore det kul..:)

Last edited:
Finns ju en hel del EU moppar nuförtiden, med priser ifrån 10000 till 40k+.

Ska du köpa begagna eller nytt? Ifall begagnat, tkr jag du ska kolla på Yamaha Neos modellerna, alt. Yamaha Jog-R. Dom är rätt sjysta. Eller Beta Ark, om du vill ha ett nice A till B transportivmedel. Eller om du vill att frugan ska börja stunta :tummenupp:näsblod

Jag har en MBK Ovetto 1997 modell (Yamaha Neos) som jag har misshandlat i Milans rushtrafik i 2 aar, gaar perfekt,inga problem. Mitt tips, betala lite mer for god kvalitet.

:D
Finns ju en hel del EU moppar nuförtiden, med priser ifrån 10000 till 40k+.

Ska du köpa begagna eller nytt? Ifall begagnat, tkr jag du ska kolla på Yamaha Neos modellerna, alt. Yamaha Jog-R. Dom är rätt sjysta. Eller Beta Ark, om du vill ha ett nice A till B transportivmedel. Eller om du vill att frugan ska börja stunta :tummenupp:näsblod

Ja modeller saknas det ju inte :D ....

Tänkte mig nog en bättre beggad men jag tycker det är mycket skrapat skit till salu. En kompis tipsade också om att en ny av "rätt" modell står sig väldigt bra i pris, inte som hojar och bilar mao :gnissla

Frugan får gärna börja stunta på garageinfarten om hon vill men jag tror det ligger en bit framåt i tiden....:) :tuttar

Vet inte om den här frågan hör hemma här men va fan....tänkte köpa en EU-moppe till frugan ja till familjen rent allmänt faktiskt men det är hon som kommer att använda den till och från pendelstationen mm.

Frågan är då: vad ska man köpa? Det vimlar ju av såna här Kinamoppar (Baotian?) som man verkar kunna köpa snorbilligt på vilken Kvantumbutik som helst numera. Men håller grejorna?

Kriterierna är att den ska vara lättkörd, snål och med stuvutrymme under sadeln. Max 10k men helst mindre. Jag har kollat på Yamaha Neos, Peugeot Vivacity mfl. Någon som har några bra tips?

Tjena Mackan!

Jag hade som 37-åring förmånen att få köra moppe till jobbet ett par månader för några år sen pga.....ja, lite oklara hastighetsregler på motorvägen :)
Lånade en Pegga Speedfight och har bara gott att säga om den, är väl lite dyrare kanske men kändes välbyggd.

Tjena Mackan!

Jag hade som 37-åring förmånen att få köra moppe till jobbet ett par månader för några år sen pga.....ja, lite oklara hastighetsregler på motorvägen :)
Lånade en Pegga Speedfight och har bara gott att säga om den, är väl lite dyrare kanske men kändes välbyggd.

Tjo mannen...läget? Åkt något bana? Var på GR 1-3/6, hur jeffla kul som helst, och den 12 juli är det Gelleråsen. :D :yoparty

Ang moppen...ja Aerox och Speedfight är tuffa men jag får inga köpsignaler av gumma när jag föreslår dessa..."du, det är inte DU som ska ha den. Jag vill inte ha någon rejsmoppe.." bla bla...

Så det lutar åt ngt damigare: Neos eller Piaggio Zip? Frugan gillar även Pegga Ludix och någon knarr med stora hjul som heter Looxor...

Fruktansvärt tickande gissar jag på. :näsblod

Lite seriositet nu pojkar...styr jag inte upp det här kan det bli vadsomhelst...:gnissla

Last edited:
Yamaha slider kanske skulle vara nått!

2005012807_yamaha_Slider50.jpg

Ett riktigt rykande HETT tips är att låta henne provköra mopeder hos olika handlare,
precis som med hojar och bilar så sitter man så olika,
sadeln kanske inte passar hennes stora ELLER lilla bakdel?
armarna kanske är för långa för styret osv.

Sen framförallt så går vissa mopeder så otroligt tråkigt när dom är strypta (vilket jag gissar att den kommer att fortsätta vara?)
och vissa går överraskande piggt.

Ett tips är då Aprilias DiTech modeller som även är bränslesnåla pga insprutning.

Menmen, prova mopederna det är mitt tips.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back