Blixt

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Kom och tänka på en grej på jobbet idag, om det börjar blixtra när man är ute och kör, vad gör man då? Stannar? Eller fortsätter? En blixt i huvet låter ju inte så skönt i alla fall, så vad gör man? :confused:

Håller tummarna och försöker låta bli att skita på sig.

Hur är det med det där egentligen.. en blixt bör ju inte söka sig ner i dig om du sitter på cykeln om det finns annat omkring dig som är högre belägt än dig. Dessutom så ä rman inte direkt jordad på en cykel i.o.m däcken, dock så kan väl vattnet (om det regnar) å luftfuktigheten öka på ledningsförmågan men som sagt, blixtar brukar vara rätt okomplicerade och söka lättaste vägen ner.

Kom och tänka på en grej på jobbet idag, om det börjar blixtra när man är ute och kör, vad gör man då? Stannar? Eller fortsätter? En blixt i huvet låter ju inte så skönt i alla fall, så vad gör man? :confused:

Hur lång är du igentligen?

Men hur rädd är du eg?
Kanske bäst att du slutar köra hoj och lever resten av ditt liv i en bunker? :tungan
Nej men seriöst, blixten är inte direkt ute och letar efter folk att slå ner i. Kör på som det regnar.

Jag tror risken är betydligt större att du träffar på en armé med soldatmyran (vina brihare) som vill skära halsen av dig, än att du blir träffad av blixten. Men jag vet inte.

Man har ju hört helt osannolika historier om folk som blivit träffad. Dessutom flera gånger.

Har själv inte blivit träffad, men varit med om ett par rejäla close calls. Brand uppstog vid ett tillfälle och alla vitala elgrejer (spis, kyl etc) pajade vid ett annat. Smällen när man är nära är imponerande kraftig.

Och även om blixten inte slår ner i dig, så är nog risken ganska stor att du skiter ner dig och kör av om det slår ner nära.

Jag skulle stanna och söka lågläge :fegis

Hur är det med det där egentligen.. en blixt bör ju inte söka sig ner i dig om du sitter på cykeln om det finns annat omkring dig som är högre belägt än dig. Dessutom så ä rman inte direkt jordad på en cykel i.o.m däcken, dock så kan väl vattnet (om det regnar) å luftfuktigheten öka på ledningsförmågan men som sagt, blixtar brukar vara rätt okomplicerade och söka lättaste vägen ner.

Skön gammel skröna det där... Om blixten nu kan ta sig ner till dig hur långt det nu kan vara. så har den inga problem att skutta förbi dina däck ner i jord. Sen stämmer det mycket väl att den gärna söker sig via den väg som bjuder minst motstånd, men att däcken skulle avhjälpa det hela är mer eller mindre båg.

(Ja, jag vet att jag använder mig av topgear som källa:D, men kolla in klippet i alla fall. Ganska intressant faktiskt för å inte tala om underhållande.)http://www.youtube.com/watch?v=ve6XGKZxYxA

Hmm...ajja, får hoppas att jag inte blir träffad då jag ska till och från jobbet imorrn, mitt enda sätt att transportera mig är hojen :hojsmilie

Skön gammel skröna det där... Om blixten nu kan ta sig ner till dig hur långt det nu kan vara. så har den inga problem att skutta förbi dina däck ner i jord. Sen stämmer det mycket väl att den gärna söker sig via den väg som bjuder minst motstånd, men att däcken skulle avhjälpa det hela är mer eller mindre båg.

(Ja, jag vet att jag använder mig av topgear som källa:D, men kolla in klippet i alla fall. Ganska intressant faktiskt för å inte tala om underhållande.)http://www.youtube.com/watch?v=ve6XGKZxYxA

Coolt klipp!

Hur lång är du igentligen?

Jag är inte så lång, men jag har något väldigt långt :brynad

Last edited:
vad jag har hört så leder inte gummi ström..så det är nog ingen risk att bli träffad åkandes.. vid ett undantag borde kanske vara om du åker på en åker :D

Anledningen till att det är säkert att sitta i en bil är absolut inte pga gummidäck utan för att karossen blir som en bur och leder ner kraften i marken. Gummidäck på hojen kommer alltså inte skydda dig. Det är miljarder volt vi pratar om, då krävs det lite bättre isolering än lite gummi. Stöm och vatten tar den enklaste vägen så se till att inte vara högsta punkten eller den bästa ledaren.

vad jag har hört så leder inte gummi ström..så det är nog ingen risk att bli träffad åkandes.. vid ett undantag borde kanske vara om du åker på en åker :D

Vart tog vägen vägen? :rolleyes:

Låter som om det är rätt lungt att köra när det blixtrar, även att jag säkert skulle bli skit rädd och panikbromsa och slänga mig i diket ifall en blixt skulle komma i närheten :gnissla

Anledningen till att det är säkert att sitta i en bil är absolut inte pga gummidäck utan för att karossen blir som en bur och leder ner kraften i marken. Gummidäck på hojen kommer alltså inte skydda dig. Det är miljarder volt vi pratar om, då krävs det lite bättre isolering än lite gummi. Stöm och vatten tar den enklaste vägen så se till att inte vara högsta punkten eller den bästa ledaren.

Så jag skulle altså kunna ha en åskledare uppstickandes ur ryggsäcken som leder ner till marken (?)

Last edited:

Låter som om det är rätt lungt att köra när det blixtrar, även att jag säkert skulle bli skit rädd och panikbromsa och slänga mig i diket ifall en blixt skulle komma i närheten :gnissla

Så jag skulle altså kunna ha en åskledare uppstickandes ur ryggsäcken som leder ner till marken (?)

I princip, men av olika anledningar så skulle jag låta bli. Tex lär du vara ganska blöt i ett åskväder vilket är mindre bra, ett annat är att du behöver ett jordtag som tex en stor kopparplåt nedgrävd för att det ska funka. Satsa på att ducka istället ;)

Visst skulle du men det skulle inte skydda dig. Det är jävligt höga spänningar och strömmar vi pratar om här när det gäller blixtar. Det är själva burfunktionen (Faradays bur) som är intressant (inte åskledningen i sig). Laddningen håller sig på utsidan av buren och föraren är på insidan av buren. Att hjulen isolerar hjälper inte som tidigare sagts, för OM det vore så att isolationen skulle vara tillräcklig skulle inte bilen uppvisa (tillräcklig) jordpotential för blixten.

I själva verket hoppar ju blixten vidare från någon fälg ned i backen när den slår i bilen. Ergo: däcksgummits isolation är inte tillräcklig. En tumregel är att det behövs 1kV för att överbrygga ett gap på 1 mm. Men det är just bara det, en tumregel. Faktorer som spelar in är tex luftfuktighet.

Inte många blixtar är ett rakt streck i exakt lod. Den grenar upp sig och söker olika vägar. Inte alla förgreningar orkar ner. Vi pratar om så mycket kräm att man inte bör befinna sig i närheten alls. (jättelätt att planera, jag vet...:gnissla ) Men teorin om att man skulle kunna placera en åskledare i närheten av sin egen kropp för att klara sig undan att blixten väljer dig uppstickandes på en hoj, på en öde väg tvärs genom ett fält, (exempelvis) Skulle antagligen bara ev kunna tänkas fungera om man erbjuder tillräckligt med alternativa vägar för strömen att vandra. Något som leder den runt dig... exempelvis en karossliknande bur.:tummenupp.
Går att stänga ute radiovåger på liknande sätt. Behöver inte vara någon solid konstruktion som är ogenomtränglig, räcker med att du erbjuder nog med vägar för att leda bort dem.

Hej
Blixten letar sig INTE efter det högsta i omgivningen utan efter vägen som för den enklast ner till jord (läs vatten). Den kan även leta sig efter rörliga mål av någon anledning och då är man utsatt både som bilist och gångare. Det är en myt att bilar inte skadas av blixten för all elektronisk utrustning riskerar att skadas om blixten slår ner i den. Har man dessutom otur så kan bilen explodera pga bensinångorna i den

Lite enkel blixtskyddsinformation
Man pratat om yttre och inre åskskydd och det yttre består av uppfångare och det inre av överspänningsskydd.
En uppfångare som även kallas blixtlåset är en anordnig som man sätter upp på tex hus för att fånga hjälpa blixtströmmarna ner till jordad plats och denna jordade plats består ofta av ett rejält jordspett nerslaget någon eller några meter i väldränerad jord. Bor du på bergshällar brukar man byta ut detta jordspett till en jordledare som slutar i en jordplatta som man lägger i tex en närliggande sjö eller vattendrag. Nackdelen men en uppfångare är att du drar till dig blixtnedslagen och den bör kompletteras med bra överspänningsskydd som kan skydda din elektriska utrustning genom att utjämna potentialskillnader som uppstår vid blixtnedslag i närheten. Överspänningar kan uppstå flera kilometer runt ett blixtnedslag så bor du närma någon med uppfångare är det bra att kompletterar inkommande elledningar med överspänningsskydd.
osv osv osv.

Jag skulle nog också skita ner mig eller så försöker man bara skita i att åka.. ta bussen till jobbet om du nu inte kunde ta dig dit på annat sätt :)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back