Rep manual suzuki gsxe -82 ?

[Tattoo]

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki gsxe 750 -82
Tjena !!!

Precis skaffat en första övningshoj och behöver lite tipps angående tomgångsjusteringen. Som det är nu så ligger tomgången på 300 rpm :(. Finns ju en del justeringsmuttrar men är inte 100:a på vilken man skall justera. Nån som har nåt tipps eller har nån handbok liggandes eller länk. Tacksam för tipps.

Nu är problemet med tomgången ur världen men den drar ur ett batteri på en dag istället :(. Nån som har lösning på vad det kan vara??

När du kör, när hojen står eller i bägge fallen?

Jag har en GSX400E, eventuellt är de lika nog i det elektriska för att det jag lärt mig skall vara användbart:

Om det är när du kör så är laddregulatorn/spänningsregulatorn/vad sjutton Suzuki nu kallade den ett känt fel i alla fall 400-modellerna av dessa hojar. Tyvärr en burk man kan få betala några kronor för när den lagt av.

Hur är skicket på batteriet? Jag trodde att jag hade en regulator åt skogen men det visade sig vara mitt gamla batteri som var på väg att dö och tydligen blev för mycket av en utmaning för dosan.

Mvh,
/Fredrik

Jag har haft en 80:a. Samtliga 80-tals suzuki har haft problem med laddningsregulatorn som då knäcker statorlindningen. Bägge bör bytas samtidigt ca 2500 kr. Motorn och hojen är i stort identisk med GSX1100E från 80-82 så den Haynesmanualen fungerar.

www.touring.se
70-4012 Laddningsregulator/ Likriktare Suzuki 1 268,00 kr
70-4200 Generatorlindning 1 188,00 kr
81-1737 Verkstadshandbok Suzuki GSX110 388,00 kr

Aha....man tackar så mycket för svar. Jag pratade med en "mekare" som sa att det kunde vara kolet i generatorn alternativt laddningsrelä, han tyckte jag skulle kolla med ohm-mätare när hojen är stilla och igång. När hojen är stilla ska den ju ge 12v men när den är igång ska mätarn visa mellan 14-14.5v för att allt ska funka som det ska. Jag köpte ett nytt batteri och det drogs ur på en dag så jag ficka "hoppa" igång den.....så nåt fel är de ju =/. Tack för förslagen!

Det sitter ett kontaktblock på kablarna som kommer ut från generatorn. Kolla så att det inte har hoppat isär. Brukar vara lätt hänt när man rotar runt i trakten av batteriet och förgasarna.

Aha....man tackar så mycket för svar. Jag pratade med en "mekare" som sa att det kunde vara kolet i generatorn alternativt laddningsrelä, han tyckte jag skulle kolla med ohm-mätare när hojen är stilla och igång. När hojen är stilla ska den ju ge 12v men när den är igång ska mätarn visa mellan 14-14.5v för att allt ska funka som det ska. Jag köpte ett nytt batteri och det drogs ur på en dag så jag ficka "hoppa" igång den.....så nåt fel är de ju =/. Tack för förslagen!

Några kol i den generatorn finns det väl ändå inte?! Att kolla upp laddningsregulatorn är mitt förslag!

Det sitter ett kontaktblock på kablarna som kommer ut från generatorn. Kolla så att det inte har hoppat isär. Brukar vara lätt hänt när man rotar runt i trakten av batteriet och förgasarna.

Som ni försår så är jag ingen mekare själv...jag försöker lära mig efter hand. Är det lätt att lokalisera kontaktblocken? Vore skönt att slippa lämna in den, utan med lite hjälp kunna fixa felet själv =). Man gör så gott man kan när man inte har så mycket cash å köpa en sprillans hoj för.....rock on :yoparty

jag har en gsx400e -82:a. Dog under min första tur och jag fick köpa ny generatorlindning. Troligen var laddningsregulatorn också bytt samt nytt batteri. Som sagt ett ganska vanligt problem på suzukis tidigare modeller...

jag har en gsx400e -82:a. Dog under min första tur och jag fick köpa ny generatorlindning. Troligen var laddningsregulatorn också bytt samt nytt batteri. Som sagt ett ganska vanligt problem på suzukis tidigare modeller...
Tjo!
Fixade du det själv eller lämnade du in den? Om du lämnade in den...vad fick du betala? Tnx för svar.

Som ni försår så är jag ingen mekare själv...jag försöker lära mig efter hand. Är det lätt att lokalisera kontaktblocken? Vore skönt att slippa lämna in den, utan med lite hjälp kunna fixa felet själv =). Man gör så gott man kan när man inte har så mycket cash å köpa en sprillans hoj för.....rock on :yoparty

om du hittat laddningsregulatorn så följer du bara kablarna från den så kommer du så småningom till ett kontaktblock som går att dra isär. Därifrån går det troligen 3 st. gula kablar in i bakkant på motorn och det kontaktblocket har hoppat isär för mig flera gånger, både på en GSX 550 och en GSX 1100. Är ganska säker på att det ser likadant ut med kontaktblocket på din 750.

Tjo!
Fixade du det själv eller lämnade du in den? Om du lämnade in den...vad fick du betala? Tnx för svar.

jag beställde en ny generatorlindning från en skrot.. kostade 1200 med frakt.. det är inte svårt att byta den själv..

Tack för alla snabba svar...ska gå igen allt i helgen så man kan åka igen snart =)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back