Varför ser däcken i MotoGP ut såhär?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Kanske är det bara en bekräftelse på att mitt minne är som en guldfisks. Men en sådan här tydlig synbar gräns på däckets slityta (som på Rossis och Pedrosas Michelin) ser man väl inte på de slicks som vi dödliga kör med? Vad beror det på?
 

Bifogat

  • 1055_R06_Pedrosa_finish.jpg
    1055_R06_Pedrosa_finish.jpg
    110.3 KB · Visningar: 611
  • 1039_R06_Rossi_finish.jpg
    1039_R06_Rossi_finish.jpg
    115.4 KB · Visningar: 516
Olika hårdheter i gummit i de olika delarna av däcken. Därav den skarpa kanten i slitagets utssende.
Michelins 2CT däck har ju det numer, dvs Dual Compound Technology.
 
Att däcken är klibbiga och damm fastnar på mitten, på väg in till depån. (?)

edit: (?)
 
Last edited:
Olika hårdheter i gummit i de olika delarna av däcken. Därav den skarpa kanten i slitagets utssende.
Michelins 2CT däck har ju det numer, dvs Dual Compound Technology.
Är det så enkelt och gränsen mellan dessa går där den så tydligt syns på däcket?

Du skriver "numer" om s.k. Dual Compound Technology. Man kunde ju läsa i svenska mc-tidningar för mer än 10 år sedan hur bl.a. Bridgestone lanserade gatdäck med hårdare gummi mitt på slitytan än på sidorna.
 
Jag tror att det är så men kan ju inte svära pådet.
Det kanske har funnits tidigare men det har ju snarare varit olika nivåer av bakelithårt i mitten och på sidorna. :tungan
 
Är det så enkelt och gränsen mellan dessa går där den så tydligt syns på däcket?

Du skriver "numer" om s.k. Dual Compound Technology. Man kunde ju läsa i svenska mc-tidningar för mer än 10 år sedan hur bl.a. Bridgestone lanserade gatdäck med hårdare gummi mitt på slitytan än på sidorna.

kanske inte fått fram nått bra DCT däck förns nu för MotoGP sammanhang?
 
Ser inte Rossis däck ut så där pga att han burnade lite innan han kom in ?
Jo, visst är det så och det var min första reaktion när jag såg bilderna i det första inlägget.

Är själv ingen "börnare" men när jag gjort det har däcket sett ut precis så där.

Att grabbarna som kör/kört 250 inte har så bra koll på hur en burn out påverkar däcket får vi ha överseende med :hihi
 
2989603 Jo, visst är det så och det var min första reaktion när jag såg bilderna i det första inlägget.

Är själv ingen "börnare" men när jag gjort det har däcket sett ut precis så där.

Att grabbarna som kör/kört 250 inte har så bra koll på hur en burn out påverkar däcket får vi ha överseende med :hihi
Pedrosa börnade inte vad jag vet och han har också en markant tydlig gräns med olika slitage.
 
Jo, visst är det så och det var min första reaktion när jag såg bilderna i det första inlägget.

Är själv ingen "börnare" men när jag gjort det har däcket sett ut precis så där.

Att grabbarna som kör/kört 250 inte har så bra koll på hur en burn out påverkar däcket får vi ha överseende med :hihi
För femtioelfte gången raljerar du fast du i själva verket inte har en susning. Förarnas däck ser likadana ut.
 
För femtioelfte gången raljerar du fast du i själva verket inte har en susning. Förarnas däck ser likadana ut.
Raljerar? Jag skriver att det ser ut som när man har börnat med ett däck. Att min förklarning inte var vad du hade hoppats på är knappast mitt fel.

Men du kan väl fortsätta undersöka och komma med "rätt" förklaring, ska bli intressant.
 
Kan inte ni två sluta gnabba med varandra? Det är ganska tröttsamt eftersom det saknas distans, humor eller timing. Ni framstår som så sjukt bittra tycker jag.
:gruppkram
 
Det betyder:

Att driva med något, eller att göra narr av någon, att få någon eller något att framstå som dum/t.

Jag var intresserad av svaret och nyfiken på kvalificerade åsikter. Om du inte vet är det väl lika bra att inte svara. Eller? Dina "skämt" bidrar varken till större kunskap eller skratt.
 
Last edited:
...Förarnas däck ser likadana ut.

Kan du rekommendera en sjysst optiker för mig är det skillnad på däckens utseende. Rossis ser ut som det har körts på ett mycket slätt, men lite dammigt underlag och det andrar ser ut som om någon har anledning att fundera över inställningarna.... om det nu inte är meningen att det ska se så ut.

Vad gäller dual compound
kan du väl fundera på ditt svar och återkomma med en förklaring på vad raljera innebär i din ände av landet.

Att dual compound funnits länge är ju inte detsamma som att det funkat länge för racing...
 
Jag var intresserad av svaret och nyfiken på kvalificerade åsikter. Om du inte vet är det väl lika bra att inte svara. Eller? Dina "skämt" bidrar varken till större kunskap eller skratt.
Först ber du om åsikter och sedan ber du dem som inte vet att inte svara :va

Som jag skrev innan ser det ur som att båda två har börnat, därav slitaget i mitten.
Kan inte ni två sluta gnabba med varandra? Det är ganska tröttsamt eftersom det saknas distans, humor eller timing. Ni framstår som så sjukt bittra tycker jag.
:gruppkram
Ja e innnnnnte bitter ;)
 
olika gummiblandningar = olika färger
deras däck, enligt michelin iallafall, är ju blandade "by hand" och sedan gjutna för att få exakt den blandningen de vill ha vis vissa klockslag/temperaturer på dan mm..

Det är ju många gånger de har en blandning på vänster sida, en i mitten och en på höger..
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top