Framdrevet sitter som berget

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Tänkte vara duktig och byta drivpaketet innan det är dax för lelleveckan nu på söndag...

Har dock kört fast vid framdrevet nu. Det sitter som BERGET. Plåtbiten som ligger över muttern är uppvikt så den inte låser.
Den var dock inte heller nervikt nu när vi började så den som tidigare byt måste ha missat att vika ner den. Gissar på att det är därför den sitter som den gör nu.
Vi har prövar med hävstänger och mutterdragare men inte ett uns till att flytta sig.

Tänkte kolla här med alla experter och se om ni har några tips:)

Är skruven vänstergängad (ser inte ut så men lika bra att fråga)?
Är det något mer man ska släppa på?

Men kom med lite tips nu så jag kan bli klar i tid:)

Bågen är en yamaha YZF 750-R -93

Tänkte vara duktig och byta drivpaketet innan det är dax för lelleveckan nu på söndag...

Har dock kört fast vid framdrevet nu. Det sitter som BERGET. Plåtbiten som ligger över muttern är uppvikt så den inte låser.
Den var dock inte heller nervikt nu när vi började så den som tidigare byt måste ha missat att vika ner den. Gissar på att det är därför den sitter som den gör nu.
Vi har prövar med hävstänger och mutterdragare men inte ett uns till att flytta sig.

Tänkte kolla här med alla experter och se om ni har några tips:)

Är skruven vänstergängad (ser inte ut så men lika bra att fråga)?
Är det något mer man ska släppa på?

Men kom med lite tips nu så jag kan bli klar i tid:)

Bågen är en yamaha YZF 750-R -93

Ta och klyv den..Eller värm den försiktigt med gas..
Så gör jag när det sitter..:D

Håller helt med föregående talare, värme gör susen i de flesta fall och har räddat mig flera gånger :)

Har ingen gassvets i närheten tyvärr.
Vad ska man klyva muttern med då?

köp en sådan där liten handgas mojäng som finns typ på biltema om du inte har nåt o värma med ..
värm inte sönder nån packning bara :)

Dra åt andra hållet. Det har alltid funkat för mig... :hihi

Lång hävarm, en meter i alla fall, så har du bra med kraft. Se till att nån håller i hojen bara.

Huggmejsel

Du tar en huggmejsel som är bra..Om inte så gör den bra..
Sedan hugger du i samma riktning som gängan är.Alltså mot det håll som du
Losnar muttern på..AKTA GÄNGORNA..Håll dig en 2 mm ifrån gängorna..
Så fixar du det..:tummenupp

Köp valfri lågpris elektrisk mutterpicka och kör loss den.

Ha inte sönder någon mutter,har du otur så har dom ingen på hyllan och så kostar den fläsk.

Last edited:
Prövade med en mutteravdragare tidigare idag, samt hävstång... Dock utan resultat.

Ska pröva med värmepistol nu på morgonen när jag slutat jobbet

Men gängningen är inte vänstergängad eller hur är det?

Prövade med en mutteravdragare tidigare idag, samt hävstång... Dock utan resultat.

Sitter kedjan på högersidan av hojen så är muttern ofta vänstergängad, men inte alltid.
Sitter kedjan på vänstersidan av hojen är drevmuttern aldrig vänstergängad.

Mvh
Jörgen

Jag skulle vara försiktig med både mutterpicka och värme, köp en mutterklyvare.

Mutterpickan för det slående momentet som du skickar in i växellådan, värmen för drevaxelns tätning.

Annars är värme/mutterpicka en oslagbar kombination på hårt sittande detaljer...

Nu finns det ju IOFS "rostlösare" som fungerar med kyla också, det lär ska fungera riktigt bra, men jag har inte provat själv...

Jag skulle vara försiktig med både mutterpicka och värme, köp en mutterklyvare.

Mutterpickan för det slående momentet som du skickar in i växellådan, värmen för drevaxelns tätning.

Annars är värme/mutterpicka en oslagbar kombination på hårt sittande detaljer...

Nu finns det ju IOFS "rostlösare" som fungerar med kyla också, det lär ska fungera riktigt bra, men jag har inte provat själv...

Mutterpicka är bra att lossa drev med, men jag håller med om att man ska vara försiktig.

Till trådstartaren: Jag skulle ALDRIG använda en mutterpicka på en drevmutter innan jag var helt säker på åt vilket håll gängad är slagen. En stark muttermaskin och ett okritiskt avtryckarfinger kan nämligen lätt få loss muttern även åt fel håll :näsblod

Mvh
J

Visserligen inget tips men en liten klapp på axeln iaf om att du inte är den enda som haft problem med den muttern.

Förra sommaren skulle jag byta på min 10:a. Vi var 3 pers med minst 1 meters hävstång men vi fick inte loss skiten. Lat som jag är så lämnade jag in hojen till Kawa här i Gbg och där fick jag sen reda på att det krävdes 4 pers samt en 2 meters hävstång för att muttern till slut skulle ge med sig. Dom hade aldrig varit med om nåt liknande sa dom...vad vet jag.

Skit i de flesta ovanstående råd med värme/klyvning. Muttern är vanlig högergänga. Kör ner med bajken till en däckfirma. Lägg i ettan, ställ dig på bakbromsen och be grabbarna plocka fram mutterknacken. Deras har en helt annan kapacitet än den man har hemma. Den är garanterat av på 1 sekund. Hade nämligen samma problem på en R1:a för några år sen. Lycka till!

Provar med värmen när jag kommer hem, tar rostlösare oxå när jag ändå är igång!
Fungerar inte det så river jag ner till däckfirman och ber dem dra av dem fort som...

Vi använde en hävstång på ca 1,5m.... inte en suck till att flytta på sig!

Får hålla tummarna nu. Blir svårt att rulla till lelles med mitt gamla paket:va

Skit i de flesta ovanstående råd med värme/klyvning. Muttern är vanlig högergänga. Kör ner med bajken till en däckfirma. Lägg i ettan, ställ dig på bakbromsen och be grabbarna plocka fram mutterknacken. Deras har en helt annan kapacitet än den man har hemma. Den är garanterat av på 1 sekund. Hade nämligen samma problem på en R1:a för några år sen. Lycka till!

jag håller med martinus. ser bara till att ta reda på vilket håll du ska dra åt. VIKTIGT, sedan är det bara att köra ner till däck firman, dom tar väck den hur lätt som helst. vissa däckfirmor tar väck lastbils muttrar hela dagarna.:tummenupp

Kan nu meddela att muttern är borta!
Kan nu gå och lägga mig med ett gott samvete utan att ligga och vänta på att däckfirman ska öppna.
Det som hjälpte var värmepistol med ex antal grader... samt en hävstång.

Tack för all hjälp och snabba svar grabbar:tummenupp

Gotland here I come:tuttar

(Ska bara slänga på grejorna med nu när jag vaknar...)

Jag skulle inte rekomendera att värma med gassvetsen där med tanke på packboxar, packningar och oljor..
Åk istället till närmaste plåtverkstad/bilverkstad med hojen och be dom värma med induktionsvärmare och sedan lossa med mutterpicka.
Dom kan inte ta många kronor för det..

Bra att du fick bort den, men ett par "tänk på" i floran av råd:
1) Om man använder hävstänger så stå eller hoppa inte på dem! Dvs, tryck inte bara på ena sidan. Sätt hylsan i mitten på hävstången och lägg på momentet genom att sätta kraft på båda sidor om hylsan. Då för man inte in något böjande moment i axeln eller på skruven eller muttern. Det är lätt att slinta av och runda, speciellt en tunn mutter.
2) Med svets värm bara på en punkt på muttern. Det räcker för den expanderar av det. Funkar det inte första gången så låt kallna och värm 120° förskjutet nästa gång. Pss för man inte in så mycket värme och skadar inte packboxar och liknande.

Nu är muttern loss men det kan ändå vara bra att läsa till nästa gång:

Ryckutjämnaren i bakhjulet är oftast boven när man försöker lossa framdrevet, den tar upp all energi från mutterdragaren eller till och med hävstången. Ta av bakhjulet och håll i kedjan med en rörtång, håll den mot något stumt så går det lättare!

.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...