HRC gjuter extra breda kåpor åt Hayden

Senast vid presentationen av den nya 800'an var han ju oerhört optimistisk, allt var positivt, alla var glada och nöjda och jobbade stenhårt tillsammans. Sen har det bara gått rakt utför. Jag skulle också uppskatta ett försök till analys. Är det bara hjärnspöken?

HRC's chef erkände i nån intervju att dom hade missbedömt hur dom nya 800cc hojarna skulle gå. Dom trodde inte innan att dom skulle vara lika snabba eller snabbare än 990cc.

HRC's chef erkände i nån intervju att dom hade missbedömt hur dom nya 800cc hojarna skulle gå. Dom trodde inte innan att dom skulle vara lika snabba eller snabbare än 990cc.
Stämmer, men Butter har ju visat att det går att åka riktigt fort med RC212V så jag är nog också inne på spåret som gör gällande att mycket av Haydens problem är mentala. Han litar helt enkelt inte på hojen lika mycket som förra året och så tätt som det är den här säsongen behöver man inte baka av så mycket för att falla ner från en pallplats till tionde.

En annan intressant fråga är vart gränsen för HRCs val av vilken förare som ska prioriteras går och om den kanske redan har passerats. Varför lägga en massa tid och pengar på att göra Hayden lite snabbare när samma tid och pengar kanske kan göra Butter till en vinnare?

En annan intressant fråga är vart gränsen för HRCs val av vilken förare som ska prioriteras går och om den kanske redan har passerats. Varför lägga en massa tid och pengar på att göra Hayden lite snabbare när samma tid och pengar kanske kan göra Butter till en vinnare?

Med risk att låta som en Haydenhatare, jag tror aldrig Hayden tagits under Hondas repsolteam som den "nya talangen", utan han har haft sin plats i teamet för att USA är en viktig marknad för honda. På den bästa 990-hojen/teamet har han ju iaf gjort hjälpliga resultat sen 2003, och förra året spelade mycket honom i händerna och han tog dessutom titeln för att han höjde sig ett bra snäpp mot tidigare år.
Vem som vart HRC's gullegris sen rossi försvann är ju ganska uppenbart, Pedrosa har av de flesta i depån setts som den som skulle kunna rubba rossi(stoner trodde alla skulle fortsätta vurpa även fast han var snabb).
Men jag tror faktiskt Honda kommer fortsätta låta Hayden köra deras hojar, såvida inte han själv bryter ihop totalt och slutar köra självmant.

Med risk att låta som en Haydenhatare...
Ingen risk, vilka Hayden-hatarna är framgår rätt tydligt då de sällan utvecklar sina tankar mer än att skriva en mening med åtföljande smileys så fort han inte står på pallen.

Att Hayden är amerikan är givetvis inget som ligger honom i fatet men att han skulle ha glidit in på en räkmacka tror jag inte ett dugg på. Man vinner inte VM om man inte tillhör den absoluta världseliten, svårare än så är det inte. Jag tror dock att Hayden hade sin peak 2006 och chansen att han vinner totalen igen känns i dagsläget minimal.

Ett byte av team redan till 2008 skulle nog gynna Hayden om han nu inte har förtroende för hojen och säsongen fortsätter som den börjar. Trots att vissa på SH rankar honom som en sopa lär teamen stå i kö för att signa honom.

Ingen risk, vilka Hayden-hatarna är framgår rätt tydligt då de sällan utvecklar sina tankar mer än att skriva en mening med åtföljande smileys så fort han inte står på pallen.

Att Hayden är amerikan är givetvis inget som ligger honom i fatet men att han skulle ha glidit in på en räkmacka tror jag inte ett dugg på. Man vinner inte VM om man inte tillhör den absoluta världseliten, svårare än så är det inte. Jag tror dock att Hayden hade sin peak 2006 och chansen att han vinner totalen igen känns i dagsläget minimal.

Ett byte av team redan till 2008 skulle nog gynna Hayden om han nu inte har förtroende för hojen och säsongen fortsätter som den börjar. Trots att vissa på SH rankar honom som en sopa lär teamen stå i kö för att signa honom.

Det är ju inte så att han direkt stärker sina aktier med årets inledning.
Men visst kommer han få fortsätta köra, även i något sämre team/annat märke.
Men jag tror han kommer vara kvar i repsol ett tag till, trots mediokra resultat, menar han har fått köra repsol i flera år med rätt kassa resultat(för att vara repsolteamet alltså).
Hondaförarna har iofs klagat på mycket chatter och liknande problem, hayden dras förmodligen med de problemen och kanske är lite hårdare drabbad eftersom han är tvingad att ändra sin körstil dessutom. Alla andra förare har kört 250/500, och de enda som kör sämre än hayden är nakano(som borde köra bättre) och checa vart lite ojämnare och ligger efter i tabellen.

Ytterligare en intressant fråga i det perspektivet tycker jag är vart Melandri hamnar i den diskussionen. Om jag inte minns helt fel slöt han ett avtal med HRC inför årets säsong att hans hoj skulle ha samma spec. som Repsol-hojarna och med tillgång till nya delar samtidigt som Repsol.

Han kör ju dessutom på Bridgestone-däck vilket gör det hela ännu mer intressant om det framgent skulle visa sig att Bridgestone har ett övertag gentemot Michelin. Kommer då HRC att satsa lite extra på att ta fram delar som gynnar Melandris Honda med Bridgestone-sulor på? Eller är det Pedrosa i vått och torrt som gäller?

Han kör ju dessutom på Bridgestone-däck vilket gör det hela ännu mer intressant om det framgent skulle visa sig att Bridgestone har ett övertag gentemot Michelin. Kommer då HRC att satsa lite extra på att ta fram delar som gynnar Melandris Honda med Bridgestone-sulor på? Eller är det Pedrosa i vått och torrt som gäller?
Jag tror på det sistnämnda, det är Butter man ser som sin framtida stjärna och risken finns väl att Melandri tröttnar och en styrning för Ducati om Capirex drar sig tillbaka borde vara lockande för honom.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...