Medelålders män

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Det är möjligt att det har varit uppe förut, men eftersom det är mycket olyckstådar här inne på Sporthoj.com och folk som talar om att sluta köra MC så tyckte jag ändå att det här var intressant att dra upp. (Igen?)

Saxat från Vägverkets hemsida;

"– Det är i huvudsak medelålders män, inte längre ungdomar, som dör och skadas i mc-olyckor. Detta ställer givetvis andra krav på hur olika aktörer kan agera och vilka åtgärder som kan vara verkningsfulla. En fråga som bör ställas är om olyckorna mer beror på ovana, än ett allmänt dåligt omdöme, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket."

/C

Vad Claes Tingvall än säger så är det förmodligen fel...

:) Tingvall, har jag stor respekt för - och ibland blir det inte som man tror..

Det är "ungdommerna" som är dom största grupp bland dom som dör på MC.

Sen är det frågan hur man definerar ungdommer och medleårs män..
Fördelningen ingen kan du se i MC-OLA på www.vv.se - kolla i den senasta update.

Det man har sett, och SMC Sthlm tagit del av i diskussioner med Vägverket region Stockholm, är en tydlig ökning av hojolyckor där föraren har körkortet "på köpet". Se'n kan man ju spekulera runt orsakerna, men om man ska generalisera så kan man säga att just de här olyckorna troligtvis beror på handhavandefel pga att föraren inte är så tekniskt skicklig på mc:n som han/hon själv bedömer. Föraren har ju ofta mångårig erfarenhet av trafik och en god mognad i det avseendet. Med bil. Vad de tyvärr inte tänker på är just det, att det är ganska annorlunda att köra hoj...

De yngre förarna har ju en (relativt) god utbildning i körteknik och är oftast bra på att framföra fordonet, men har istället ingen koll på riskmoment och omgivning, återigen en grov generalisering, men då är också olyckorna av annan art. Tyvärr med samma utgång.

Så, i sak kan man väl säga att Claes Tingvall faktiskt har rätt, om man generaliserar grovt och hänvisar till gällande statistik från Vägverket. Med et inte sagt att jag håller med! Precis som Dansken säger så handlar allt om definitioner.

Trist, men ett övergående problem om man ska vara lite elak så här på måndagsförmiddagen.

Fördelningen ingen kan du se i MC-OLA på www.vv.se - kolla i den senasta update.

Claes Dyngvall bruka väl ha rätt i sina analyser, räkna statistik kan han nog. Det är när han ska börja fundera på hur man ska lösa problemen det går snett.

Om du är allvarlig....

Hur har denna respekt uppkommit?

Själv ser jag bara Kameror, VTI, Fartgupp på motorvägarm, effektbegränsning etc framför mig när jag hör hans namn.

Appropå problem. Jag har ingen aning om vad problemet(en) är -- någon som kan "mata in" lite problem i tråden?

Helt rätt fråga - problemen har sagde Dyngvall själv krystat fram med tolkningsföreträde av statistiken han producerar.
De problemen (att folk dör i trafiken) skall sålunda lösas av något som kallas nollvision, där vision betyder att det är ogenomförbart och noll antagligen syftar på hur många kronor det kan ge andra verksamheter som har bättre utsikter att rädda liv än en till utredning på vägverket.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back