Byta olja/tätningar i gaffeln, NS 125

  • Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någon som har en manual till en NS 125, eller kan länka till något ställe där man får reda på hur man gör, och hur mycket olja man ska ha i gaffeln.

Jag ska besikta i morgon och tätningarna är helslut så jag gissar på ombesiktning.
 
Är det någon som har en manual till en NS 125, eller kan länka till något ställe där man får reda på hur man gör, och hur mycket olja man ska ha i gaffeln.

Jag ska besikta i morgon och tätningarna är helslut så jag gissar på ombesiktning.


Jag är rädd att det inte är något man gör på en kväll om man aldrig gjort det tidigare. En nödlösning jag fick lära mig när jag körde cross var att ta ett bladmått och "såga" sig runt mellan packboxarna och gaffelbenet. Det är inte alltid dom är slut, utan det har bara kommit i skit som gör att det inte håller tätt. Alltid värt ett försök :tummenupp
Vad gäller plocka isär gaffeln och byta olja och allt så låter jag någon mer kunnig svara.
MVH
 
Jag är rädd att det inte är något man gör på en kväll om man aldrig gjort det tidigare. En nödlösning jag fick lära mig när jag körde cross var att ta ett bladmått och "såga" sig runt mellan packboxarna och gaffelbenet. Det är inte alltid dom är slut, utan det har bara kommit i skit som gör att det inte håller tätt. Alltid värt ett försök :tummenupp
Vad gäller plocka isär gaffeln och byta olja och allt så låter jag någon mer kunnig svara.
MVH

Tack för svaret.
Näe, jag hade inte tänkt göra det ikväll, jag hade tänkt börja i morgon.
Efter besiktningen, där jag lär få en månad på mig att fixa problemet...

Den som säger att en NS 125 inte är en förvuxen moppe vet inte vad dom snackar om, styrlagret är samma som till Honda MT5 och gaffeltätningarna samma som till Yamaha DT 50 :D
Sån tur att jag säljer moppedelar då.....
 
2981360 Tack för svaret.
Näe, jag hade inte tänkt göra det ikväll, jag hade tänkt börja i morgon.
Efter besiktningen, där jag lär få en månad på mig att fixa problemet...

Den som säger att en NS 125 inte är en förvuxen moppe vet inte vad dom snackar om, styrlagret är samma som till Honda MT5 och gaffeltätningarna samma som till Yamaha DT 50 :D
Sån tur att jag säljer moppedelar då.....
Haha. Ungefär samma som med XR 125 då. Ser ut att ha exakt samma gafflar som MT50 fast en aning längre möjligtvis. :D
 
Oljemängden

Är det någon som har en manual till en NS 125, eller kan länka till något ställe där man får reda på hur man gör, och hur mycket olja man ska ha i gaffeln.

Jag ska besikta i morgon och tätningarna är helslut så jag gissar på ombesiktning.

Jag har precis renoverat en gaffel på en NS och det ska vara 210 ml olja i varje ben.
Jag ska inte påstå att det var svårt att plocka isär för det är inte så många delar men man beöver nog ha lite erfarenhet av att plocka med hojar för att det ska gå helt smärtfritt.
Av med framhjulet och släpp på de små skruvarna som sitter långt ner på framsidan av gaffeln för att få ur oljan. (Var beredd för det är lite tryck på det.) Dra ur insexskruven i botten på gaffeln. Förhoppningsvis räcker det med detta för att få isär den. Har du otur så släpper även innerbenet men oftast går det att avhjälpa om du kör med mutterknackare istället.

Nya packboxar finns på Duells.se (159 :- tror jag för båda.)

När du ska fylla på olja igen efter ihopmontering så skruvar du av stora muttern längst upp på gaffeln. (Fjäderbelastad. Se upp så den inte far iväg.) 210 ml olja och sedan är det bara att köra.


Lycka till.
/Deejay
 
Jag har precis renoverat en gaffel på en NS och det ska vara 210 ml olja i varje ben.

Nya packboxar finns på Duells.se (159 :- tror jag för båda.)

Lycka till.
/Deejay

Tack för ett utmärkt svar, jo packboxarna finns hos duells, Art nr 22-109, samma som till DT50R, och såna grejor säljer jag :D

Jag fick igenom skrotet på besiktningen, dom märkte inte ens att gaffeln var totalt tom på olja, för jag torkade av gaffelbenen innan jag körde in, så nu gäller det att skärpa sig och göra jobbet ändå, och inte busköra med tom gaffel.

Trots att jag är en gubbdj-vel och har en 750 så är det otroligt roligt att åka 125 tvåtakt inne i stan, nästan så jag funderar på att skaffa en större tvåtaktare och sälja 750'n.

På landsvägen blir den lite surrig 125'an, men en Aprilia 250 skulle jag kunna leva med som gathoj...
Eller en äldre 350/500...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top