Tappat suget efter dödsolyckorna

Njae, kan inte påstå att jag tappar sugen när sånt här händer. Jag visste redan innan säsongen började att det är livsfarligt och att flera på forumet kommer att dö. Precis som vilken vanlig säsong som helst.

Sen är det såklart tråkigt att det händer.

Tyvärr den hårda sanningen & säkert inte sista denna sommaren heller
Men eftersom jag träffat både röris & stoooffe, så blir det mer påtagligt för mig.

jag har inte tappat sugen, men försöker tänka framåt & förutse situationer som kan uppstå.

jag kommer absolut inte att sluta köra hoj, det är för roligt helt enkelt

Bra talat Romi34!
Håller med helt och hållet om råden.
Får jag inte kontakt med en förare i korsningen så blinkar jag med helljuset eller i värsta fall tutar till.
Bilar som står vid vägen som funderar på att köra ut vaknar till liv om man flashar intensivt med helljuset oxå...
Reflexvästen har jag själv positiva erferenheter av, mycket goda sådana oxå.
Bra att du håller med och har samma uppfattning och erfarenhet . Såg i ditt garge att du hade för klen kropp för sporthoj :confused: <vaa i så fall har kanske jag det också. Problemet är att nästan alla sporthojar är byggda för max 1,90 personer , jag är 1,94 , blir något trångt , men va faan det får man ta , vill bara köra sporthoj , inget annat när det gäller 2-hjul.
Take it easy där ute ....:yoparty

Bana låter väldigt intressant, jag har tänkt på det innan men har aldrig kommit längre, bara hört att det skulle kosta så jädra mycket.
Hur ofta kör du, vad kostar det ca? Har du en banhoj och en gata eller kan man ha en till båda? Berätta gärna lite mer

Kör av dig på bana med en banräser eller i skogen med enduron/cross, fungerar kanon :tummenupp Sen använder du gathojen till finare fikaturer.. min medicin.

Tyvärr den hårda sanningen & säkert inte sista denna sommaren heller
Men eftersom jag träffat både röris & stoooffe, så blir det mer påtagligt för mig.

jag har inte tappat sugen, men försöker tänka framåt & förutse situationer som kan uppstå.

jag kommer absolut inte att sluta köra hoj, det är för roligt helt enkelt

Bra talat ,klart man inte skall sluta köra hoj. Det man kan göra är att minska riskerna och köra förutseende , mer än så går inte göra. OK att på nåt sätt upplysa bilister att vi MC-förare finns och vill leva skulle inte skada. Livet skall upplevas och gillar man hoj skall man köra hoj. Det finns andra faror ochså i livet , man kan bli dödssjuk , överkörd på trottoaren , drunkna mm.
Kör förutseende alla hojbröder och systrar .

Jag kan förstå "toxicated".

I dag är det den 2/6, ungefär 2/6delar av min "normalsäsong" har passerat och olyckstråden -07 är redan 31 sidor jäkla lång, 31 sidor!

Vore jag inte hojåkare skulle jag kanske se på "dem" som mindre vetande människor, ungefär som knarkare:
Säkert skitfränt när allt funkar men med väldigt stor risk för att det inte kommer att göra det i längden.

Bara en enkel punka i de farter man brukar köra ibland vore direkt dödlig och det är bara en av de saker jag inte kan förutse. Det är tyvärr dags att börja fundera allvarligt på det här, inte för min skull utan för familjens, efter all nästan daglig rapportering i media mår de garanterat inte bra av att jag kör sporthoj.

En liten eftertanke..
Jag har åkt motorcykel sedan 1982, gasar runt i sverige, Norden och Europa.
Det har aldrig varit så säkert som det är nu, utrustningen har blivit bättre, hojarna är bättre och trafikanterna är mer medvetna, men faktum kvarstår, det är farligt att åka motorcykel.

Jag har sett vänner dö vid vägkanten och på sjukhus men aldrig tvivlat på min vilja att fortsätta åka hoj.
Det är trots allt fler som dött i cancer och självmord av mina kompisar än av att de kört hoj.
På nittiotalet fanns inte samma enorma informationsutbyte i form av tex Sporthoj så MC-döden blev inte riktigt lika påtaglig som jag upplever att den är nu.
Jag uppmanar er till att sansa er lite, visst är det farligt, men livet har ett slut och det gäller att fylla den korta tid vi har med något meningfullt, för mig är det bla att köra hoj.

Och kom ihåg att hålla blicken vänd framåt, det som har hänt går inte att ändra på!

<Håller med Fist Women . :yoparty
Take it easy ute på vägarna men sluta inte åka hoj om ni gillar det.

Håller med många föregående talare i denna tråden.
Har kört hoj sedan 1982 och att sluta köra hoj är inget alternativ.
Tar det hyfsat lugnt,halva nöjet är ju att se allt vackert vid sidan av vägen.
(börjar väl bli gammal).
Men till alla som drar för fullt med sporthojar t.ex. i tätbebyggt område
har jag inte mycket till övers för.

Ha en underbar hojsommar önskar P.E

- Blinkar med ljustutan vid korsningar där jag ser bilar och försöker få ögonkontakt med bilföraren .

Tänk bara på att det även kan uppfattas som "kör först du" när du blinkar på en bil. I alla fall här i krokarna.

Jag slutar inte åka bil för att det händer olyckor, visst är det tragiskt när någon man känner drabbas, allt blir mera påtagligt än en rubrik i tidningen..Men man kan inte samtidigt bädda in sig i en kokong heller, risken kan vara lika stor att man omkommer i bilen på vägen till jobbet, skall man sluta jobba då eller:va Bättre är ju att vara på "topp" som mc-förare och tänka EFTER FÖRE, när man kör, ta inte onödiga risker, BROMSBEREDSKAP!! Håll ner på farten det om någon kan säkert rädda folk 99 ggr av 100 och visst kan olyckan ändå vara ett faktum, men många ggr då olyckor händer så är det ändå enbart förarrelaterade olyckor, det är ovidkommet.

Jag fortsätter att köra, har oxå barn, det enda som skulle göra att jag skulle ge upp detta är om det händer min fru något tragiskt att hon skulle gå bort, då skulle jag ge upp åkat några år för mina barns skull, ialla fall tills de blir stora.

Jag är helt nybliven mc-åkare, men förstår helt tänket du har. Vet många som har mist livhanken i olyckor med mc.

Jag har läst och blivit tipsad såpass mycket, så att jag nästan är livrädd själv för att köra. Jag tar det extremt lungt, och behärskar mig själv konstant istället för att gasa på. Det gör ju att nöjet till viss del försvinner, då jag konstant tänker på alla risker i körningen.

Kanske kan du skaffa en mer touring-baserad hoj, eller något som inte lockar till såpass mycket fart?

Eller boka in bandagar och kör så fort du mäktar, det gör jag, jag körde första gången för 2 år sedan, förra året blev det närmare 50 mil på bana iår kanske ännu mera? När man gjort det och inser att man har perfekta förhållanden och alla idioter kör åt ett håll, så tycker man inte det är lika roligt att tokgasa i trafiken längre.

Last edited:
Efter de två senaste dödsolyckorna har jag helt tappat sugen och har svårt att se glädjen i att köra fast jag tycker det är askul med MC motorer styling m.m o allt som hör till, för det är ju så mycket mer än bara körningen.
Man har hela tiden varit medveten om att det är farligt och att man är väldigt utsatt, Röris träffade jag på en bussresa till årets "På två hjul" , vi pratade lite vid ett stopp på vägen hem. När det kommer så nära, en peron man träffat o snackat med så känns det riktigt jävligt, det är först då jag verkligen förstår att det är farligt och det skördar faktiskt liv.

Just nu tänker jag mycket fram o tillbaka, jag har en son på fem år, det är inte meningen att jag skall hålla på med detta nu, sen o andra sidan jag måste oxå få göra det jag tycker är kul. Skall man lägga det på is tills barnen blivit vuxna? Hur jag än resonerar så kommer jag inte fram till nått vettigt. Varje gång man vrider på rullen så tror man att man gör det på rätt ställe, men det finns aldrig några rätta ställen igentligen, bara mindre dåliga kanske.
Inte nått bra substitut till MC-åkning som hobby har jag lyckats komma på.......

Nä nu är det bara jobbigt

Sköt om er alla där ute :pannkyss

Vila i frid alla ni som inte kom hem igen . . . . . . . :angel

håller med....mc-åkningen har inte varit som den ska iår....alldeles för många vurpor redan nu...

tidigare har man alltid sagt att det varit värt risken...men nu börjar man helt klart tveka...

...har precis börjat med kiting, och måste säga att det e ett klockrent substitut/komplement till hojåkning (även om man kan slå sig duktigt där med)..man finner samma gemenskap som med hojåkare, men istället för o snacka slipon mm så e det storlek på drakar etc

ta en kik på www.surfzone.se :)

Efter de två senaste dödsolyckorna har jag helt tappat sugen och har svårt att se glädjen i att köra fast jag tycker det är askul med MC motorer styling m.m o allt som hör till, för det är ju så mycket mer än bara körningen.

Jag tror att det där är en av dom vanligaste känslorna som slår oss när något tragiskt hände i vår omedelbara närhet.

Instinkten säger oss att sluta med det vi håller på med.
Spelar ingen roll om det är hojåkning, fallskärmshopppning..

Jag har själv gått igenom det vid ett tillfälle.
Samma situation som du..
Son på 5 år..
Man skall komma hem hel varje dag.

Det jag skriver ni kommer säkert att väcka en del känslor, men
om du börjar med att titta på din egen körstil.

Är du en förare i den omdelebara riskzonen.

Jag skulle säga nej!
Av den enkla anledningen att du på ett sunt sätt värderar det som hänt, hur det påverkat dig och din omgivning.
Du låter dig påverkas och tar det till dig.

Utan att ha en susning om vem du är så är min gissning att du tillhör kategorin förare som ALLTID är förberedd på att nåt oväntat kan inträffa.
Egentligen förstår du inte hur man kan fronta med en bil som svänger vänster.

Nu låter jag lite som en spåkärring..
Men det är lite för att lugna dig..
Ta ett par djupa andetag, ut och kör lugnt..
Lita på dig själv!!

Nåja..
Lite spågubbe och lite amatumörpsykolog!!

Ta det lugnt!

håller med....mc-åkningen har inte varit som den ska iår....alldeles för många vurpor redan nu...

Ha i åtanke att säsongen började 1 månad tidigare i år också..
Det kör sitt till!!

Last edited:

Det är klart att det är farligt.
Men det är också så farligt som du gör det.
Det är altså till stor del dina val som avgör riskerna med det du gör.

väljer du att ställa hojen helt så kanske du dör av cancer istället, eller i en bilolycka, eller så drunknar du i en vattenpöl på väg hem från en skitrolig fest, eller så står du och krattar och får en mutter från ett tåg som gick förbi 1500 meter bort i huvudet och dör.
eller så kör du bil med rutan nedvevad och får en kula i huvudet av misstag för att någon militär står o övar. eller kommer du säga till någon som gör något dumt och bli ihjälslagen för det ? osv osv

Döden väntar oss alla, förr eller senare, det är såvitt vi vet oundvikligt och faktiskt ganska ointressant.

Det intressanta är Hur tänker du leva ditt LIV ? :confused: Vems liv kommer du att förgylla idag ? :yoparty Vem vill du få att le och skratta idag ? :D
Vem skall få en kram eller bara ett litet ord bara för att du vill att de skall veta att du tycker de är speciella :pannkyss
Vem tänker du hälsa på bara för att visa att du ser dem :tuttar
Vad tänker du göra för att må så bra som du bara kan så att de dina kan vara glada över att du gläds med av för livet ?

eller den korta versionen
Vad tänker DU göra av DITT LIV ?

:hojcbr , :ätapiller , :dricka ,:trött , :gråta , eller kanske bara :arsele döden.

Gör vad du vill bara du väljer det du verkligen vill för att du verkligen vill det.
såvitt vi vet har du bara en chans på att få det rätt. Njut sålänge du kan.
:pannkyss

Tänk bara på att det även kan uppfattas som "kör först du" när du blinkar på en bil. I alla fall här i krokarna.
Hmm , det var en nyhet för mig. Har alltid haft uppfattning att blink med ljus betyder varning/se upp. Utryckningsfordon har ju blinkande ljus.
Blir lite rådvillig , betyder blink med ljuset olika beroende på var man vistas ? Farligt i så fall :confused:

Hmm , det var en nyhet för mig. Har alltid haft uppfattning att blink med ljus betyder varning/se upp. Utryckningsfordon har ju blinkande ljus.
Blir lite rådvillig , betyder blink med ljuset olika beroende på var man vistas ? Farligt i så fall :confused:
Det beror nog på situationen:

1) Kommer jag till en hårt trafikerad 50-huvudled där det är fritt från trafik i ena riktningen (men kö i den andra) och en bil i kön saktar in och blinkar så tolkar jag det som en signal att få köra ut.

2) Kommer jag till ett farthinder i form av avsmalning (där bara trafik från ett håll kan passera) och mötande bil blinkar så tolkar jag det som signal för att köra.

3) Kommer jag till en huvudled där det inte är kö (eller hastigheten är högre än 50) så tolkar jag *inte* en blink som en signal att köra ut.

När jag närmar mig en sidoväg där ett fordon står för att få köra ut så saktar jag *alltid* ner rejält, söker ögonkontakt, kollar var andra fordon är (mötande och de som är bakom) för att kunna planera för vad jag ska göra om fordonet skulle köra ut. Viktigt är då att kunna skaffa sig en lucka till fordonet bakom i god tid innan så att man inte får en bil i baken när man saktar ner eller skulle behöva tvärbromsa.

Det är detta krav på planering och förutseende som gör det jobbigt att köra i tät trafik. Därför undviker jag det mer och mer och tar bilen istället. Har dessutom köpt släpvagn för att transportera hojen till banan istället för att köra den dit.

Ha i åtanke att säsongen började 1 månad tidigare i år också..
Det kör sitt till!!

joo det e klart...men känns konstigt när man insett att man verkligen inte är odödlig o så många runt omkring en (inklusive jag själv) vurpat senaste åren..tidigare har man tänkt att sånt händer inte mig men nu tänker jag snarare att det kan hända om olyckan skulle vara framme...
...frågan är om det e värt att skada sig för livet eller köra ihjäl sig när man borde ha minst 40 år kvar att leva...

...dock så insåg jag efter dagens tur att hojåkning e inget jag för tillfället kan lägga av med..det är förbaskat kul, även om man innerst inne kanske helst inte skulle vilja tycka det...

Många kloka ord här! Innan (och efter) mitt inlägg, alltså...

-Konsekvensen av att råka ut för en olycka kommer alltid att vara värre för mc-folk än för bilister och där kommer potenta skydd aldrig att bli hela lösningen. Kör man omkull/krockar då handlar det till slut mest om krockvåldet (fartberoende) och turen (hur mycket skit som står i vägen).

-Sannolikheten för att råka illa ut ska inte behöva vara större för mc än för bil och där påverkar vi mest själva. Den som kör mc för att få en "kick" kopplat till äventyr/utmaning/hjältemod/speed har förstås valt en djävulskt hög sannolikhet för elände (oavsett egen körskicklighet!) - den typen av fordonsförare hoppas jag håller sig till banorna!

Min slutsats?
Produkten av konsekvens och sannolikhet blir visserligen hög men att åka mc är verkligen livskvalitet för mig och min dotter - vi fortsätter åka (trots att jag ibland får ångest över detta med föräldraansvaret)!

Skriver under på det som många skrivit tidigare; den som över huvud taget reflekterar över de här frågorna har kommit en bra bit på väg, säkerhetsmässigt!

Last edited:
Man har hela tiden varit medveten om att det är farligt och att man är väldigt utsatt, Röris träffade jag på en bussresa till årets "På två hjul" , vi pratade lite vid ett stopp på vägen hem. När det kommer så nära, en peron man träffat o snackat med så känns det riktigt jävligt, det är först då jag verkligen förstår att det är farligt och det skördar faktiskt liv.

Just nu tänker jag mycket fram o tillbaka, jag har en son på fem år, det är inte meningen att jag skall hålla på med detta nu, sen o andra sidan jag måste oxå få göra det jag tycker är kul. Skall man lägga det på is tills barnen blivit vuxna? Hur jag än resonerar så kommer jag inte fram till nått vettigt. Varje gång man vrider på rullen så tror man att man gör det på rätt ställe, men det finns aldrig några rätta ställen igentligen, bara mindre dåliga kanske.
Inte nått bra substitut till MC-åkning som hobby har jag lyckats komma på.......

Nä nu är det bara jobbigt

Sköt om er alla där ute :pannkyss

Vila i frid alla ni som inte kom hem igen . . . . . . . :angel

Dr. Svens recept:

Jag köpte banhoj o tog licens. Har "väghojen" kvar men har helt tappat suget efter att köra på väg. Tog en sväng häromdan men körde mesigare än nånsin, tyckte allt var för farligt jämfört med bana. Faktumet att man inte för köra lika ofta tycker jag vägs upp av att man får gasa järnet när man väl kör. Sen är jag medveten om att det inte är helt riskfritt att köra bana heller, men det känns klart bättre att slippa fundera över om det t.ex. står en traktor parkerad bakom nästa skymda sväng.

Ps. man blir aldrig för gammal för att ta licens. Jag är 41.:tungan

Ett råd från en mc vän..- kör som skiten när det passar sig.låt hojen sträcka ut och njut av härligt sköna drag på växlarna..men upptäcker du ngt som e skumt..lova att släppa av.och dessutom släpp av helt! men e olyckan framme hjälper inget..men sluta aldrig njuta av hojen.

Mvh Pär www.bushmenriders.se

Själv får man vänta till 11 Aug med att rasta av hojjen på allämn väg, saiiiiitan vare kliar i fingrarna.

P.S hata länsstyrelsen.

Jag håller med alla tidigare bidrag, det känns verkligen oerhört tragiskt.... MEN:

Jag tror att det är dags att sätta det hela i proportion. I Sverige finns det nästan 300 000 mc-ägare. Dessa åker varierande långt per år. I genomsnitt dör ca 50 per år. Det betyder att var 0,00016 pilot förolyckas med dödlig utgång.

Innan jag började köra mc var jag inne på att börja med skärmflygning. Denna sport sysselsätter 2 000 utövare i Sverige, som har en ungefär lika lång säsong som den för mc. Här förolyckas en per år i genomsnitt, vilket ger att var 0,0005 dör. Det betyder att risken faktiskt är 300 % högre för dessa. Här kan även tilläggas att denna siffra bara baseras på antalet ägare/utövare, och inte tar hänsyn till att många motorcyklister åker till och från jobb varje dag plus lite till, vilket knappast skärmflygarna gör, varför risken per "utövad timme" minskar ännu mer för mc. Och innan jag avskrev den sysselsättningen pga tidsbrist, reflekterade jag aldrig över riskerna.

Ett av "problemen" ligger i detta faktum tror jag:

Mc-kollektivet är ett av de starkaste grupperna i Sverige, i relation till antalet utövare. Exempelvis, hur många andra "grupper" hälsar på varandra kontinuerligt...? Busschaufförer, visst, men de är knappast 300 000 stycken. Jag tror att gruppkänslan är oerhört stark inom denna grupp (vilket är fantastiskt), men när tragiska händelser inträffar, vilket det gör, för ofta, så blir efterverkningarna betydligt mer kraftfulla.
Vi är både älskade och hatade, och ofta uppmärksammade i media, vilket i sig bidrar till denna gruppkänsla. Vi måste alla vara försiktiga där ute, vi är mjuka och bilar är hårda, men jag tror att man kanske inte ska lägga hjälmen på hyllan, sätt den på huvudet istället, och använd det innanför hjälmen (= huvudet) när ni kör.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back