Bilskrotning

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mitt ärende inkom till trafikregistret klockan 11.30, efter 4 timmars köande. Får jag några fyra papp tro? :va

Det var helt galet vid skroten idag. Polisen, TV och lokaltidningarna trängdes bland otåliga människor och hundratals nyinlämnade skrotbilar som täckte asfalten i hela industrikvarteret.

Mitt ärende inkom till trafikregistret klockan 11.30, efter 4 timmars köande. Får jag några fyra papp tro? :va

Det var helt galet vid skroten idag. Polisen, TV och lokaltidningarna trängdes bland otåliga människor och hundratals nyinlämnade skrotbilar som täckte asfalten i hela industrikvarteret.

Skrotade en bil i Norrköping imorse, var på plats 08:00 och det verkade inte vara några problem. Gäller först till kvarn så jag hoppas att man hinner få sina 4 lapp.

Fanns visst 120 mille i fonden så det borde inte vara några problem.

120 mille räcker till 30.000 bilar :fakta

Skrotade en bil i Norrköping imorse, var på plats 08:00 och det verkade inte vara några problem. Gäller först till kvarn så jag hoppas att man hinner få sina 4 lapp.

Fanns visst 120 mille i fonden så det borde inte vara några problem.

120 mille räcker till 30.000 bilar :fakta
Imorse fanns 100 mille kvar, vilket räcker till 25 000 bilar. Nu vet jag inte hur det har sett ut i övriga Sverige, men om man räknar på antalet bilar som lämnades in i den här kommunen och skalar upp det till hela Sveriges befolkning så landar vi kring 30 000.

Enligt DN brändes antagligen allt idag vilket gör att man inte kan ta något för givet än.

var på plats 08:00
Där är inte när man är på plats som räknas, utan när ärendet inkommer till trafikregistret. Det beror i sin tur på uppkopplingen mellan den aktuella skroten och vägverket. Vissa bilskrotar kan vänta någon dag med att rapportera in och då är man troligen rökt.

De hade en direkt uppkoppling mot vv som jag förstod det... men man vet ju aldrig.
Fick med mig något kvitto från "InfoTorg" där det står något i stil med:

Avställning mott.bevis
Status BEKRÄFTAD 2007-06-01 08:20

blablabla... annan info om bilen m.m.

Bara hoppas på det bästa antar jag :va
Får i alla fall en 1000-ing tillbaks på skatten på bilen, alltid nåt.

EDIT: http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20932.aspx
"Under den första dagen har Vägverket mottagit anmälningar som motsvarar minst 60 miljoner ur bilskrotningsfonden. Det stora intresset gör att Vägverket bedömer att pengarna som finns i bilskrotningsfonden tar slut under helgen. "

Last edited:
De hade en direkt uppkoppling mot vv som jag förstod det... men man vet ju aldrig.
Fick med mig något kvitto från "InfoTorg" där det står något i stil med:

Avställning mott.bevis
Status BEKRÄFTAD 2007-06-01 08:20

blablabla... annan info om bilen m.m.

Bara hoppas på det bästa antar jag :va
Får i alla fall en 1000-ing tillbaks på skatten på bilen, alltid nåt.

08.20 var en grymt bra tid. Måste knappt ha varit nån kö alls då? Jag hade 161 bilar framför mig i kön. Folk var där klockan 5 stod det i tidningen.

Jaha, så då kan man känna sig körd då med att lämna in sitt skrot på måndag? Skit också, jag som tänkte skrota istället för att laga toppen :(

Lämnade tre bilar idag, var ganska lugnt på skroten här i sta'n.
De hade fått in ca 30 bilar vid halvtiotiden då jag var där.
Ibland är det bra att bo i en liten håla:tummenupp

När pengarna dyker upp så blir det nog en TIG-svets, kan vara bra att ha..

Lite info från vägverket: http://vv.se/templates/Pressrelease____20932.aspx

Skrotade bilar motsv. 60 miljoner tydligen enbart idag.

Last edited:
Jävla skit, jag som hade tänkt vänta till första veckan i juli!

Lämnade in bilen vid 8 05 ungefär.. Kollade på vägverkets hemsida nu o där står skroten som ägare o bilen som avställd... Borde det inte stå skrotad?? Bör man bli orolig nu??

Står samma på mitt ex. Ägare är KARSTORPS BILDEMONTERING AB
Tror det är lugnt, det ska vara så.

Jaha, så då kan man känna sig körd då med att lämna in sitt skrot på måndag? Skit också, jag som tänkte skrota istället för att laga toppen :(
Försök att se det lite positivt istället: Nu så finns det nog reservdelar på skroten. :tummenupp

Vad jag inte begriper är vart fan alla bilar kommer ifrån.
Det är ju bara bilar som har varit i drift senaste året man får extra betalt för, så det kan ju inte vara gamla skrotbilar som folk har haft ståendes i skogen i väntan påå en kampanj heller.

Men visst är det bra, nu har vi äntligen en chans att gå upp från sista platsen i listan på hur moderna bilar vi har.

Dessutom kanske vi kommer att släppa ut 20% mindre avgaser från våran bilpark, och således hamna på samma nivåer som övriga europa.
(fast där tror jag det blir svårt om inte vi kör mer diesel, som övriga europa)

Last edited:
Det är ju bara bilar som har varit i drift senaste året man får extra betalt för, så det kan ju inte vara gamla skrotbilar som folk har haft ståendes i skogen i väntan påå en kampanj heller.

Men visst är det bra, nu har vi äntligen en chans att gå upp från sista platsen i listan på hur moderna bilar vi har.

Dessutom kanske vi kommer att släppa ut 20% mindre avgaser från våran bilpark, och således hamna på samma nivåer som övriga europa.
(fast där tror jag det blir svårt om inte vi kör mer diesel, som övriga europa)
Det är väl som för mej. Man har en gammal härk som fungerar men knappast är i nyskick längre. Man kanske kämpat sej igenom besiktningen de senaste åren med allt större åtgärdskostnader.
Så inser man att även om bilen vore i extremt fint skick skulle man knappast få mer än 4 lök för den om man sålde den. Då är det en bekväm lösning att skrota och skaffa en lite nyare bil.

Förresten är inte nyare bilar så mycket bättre vad gäller utsläppen. Min gammbil har finfina värden på avgasmätninarna och en ny bil är inte sällan törstigare än en gammal.
Som ett exempel kan jag nämna arbetsbilen, en Toyota Yaris (Golf-klassen). Den drar lika mycket och ofta mer än min gammbil (Datsun Bluebird -83) trots att min är en halvstor sedan.

Och dieselbilar ger jag inte mycket alls för. En diesel med bara några år på nacken brukar spy stora svarta moln vid gaspådrag. Kanske de nyare dieslarna med partikelfilter är bättre men vad händer när filtret är igensatt?

Mja det är en liten luring med i spelet.
Som jag fattat det så kan kommunerna få 1500:- för varje skrotbil de lämnar in (antagligen oavsett om den var påställd sista Aug -06) detta som ett led i "håll sverige rent", så det tar säkert en skaplig del av kakan.

F,ö om bilen var avställd 1sept har ingen betydelse, bara den var påställd sista aug, detta antagligen för att folk ska lockas skrota mindre värda entusiastbilar som de haft avställda över vintern(?)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg