Bänkade hojen idag.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Har varit o bänkkört min CBR600 idag.
Körningen gjordes i samma bänk som ifjol.
Inför denna säsongen har vi modifierat luftboxen lite samt portat toppen lite vassare.
Jag har 2 riktiga dippar i registret. den första vid 4000rpm och sen en rejäl vid 6000rpm.
Det verkar som om hojen går för fett på nålarna....kan detta stämma?
Räcker det att sänka nålarna lite?
Dessutom så går den riktigt magert på tomgång och upp till ca 2500-3000rpm
Räcker det att vrida ut blandskruven 1/2-1 varv?

Bifogar även en bild som visar förra årets och detta årets repor i samma diagram.

synpunkter?
Länk till förra årets diskussion i Mr Helmuts tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121890&highlight=b%E4nkk%F6rning

Bifogat

• dynojetpapper07.jpg
    dynojetpapper07.jpg
    57.1 KB · Visningar: 381
  • dynojetpapper071.jpg
    dynojetpapper071.jpg
    61.9 KB · Visningar: 381
Ja, jag hade nog börjat med att få A/F-kurvan riktig.
Dippen vid 6k är annars svår att gissa sig till, men prova sätta i den där mellanväggen i luftburken igen.
Dissonanser uppstår alltid, och har man tur så slätar de ut varann, och om inte så förstärker de varann.
Alla ingående komponenter i insugssystemet bidrar: Kamtider, insugsrörens längd, avgassystem osv osv.
Men som sagt: A/F kurvan är ju precis som du säger überfet i övergången till nålens arbetsområde.

Ja, jag hade nog börjat med att få A/F-kurvan riktig.
Dippen vid 6k är annars svår att gissa sig till, men prova sätta i den där mellanväggen i luftburken igen.
Dissonanser uppstår alltid, och har man tur så slätar de ut varann, och om inte så förstärker de varann.
Alla ingående komponenter i insugssystemet bidrar: Kamtider, insugsrörens längd, avgassystem osv osv.
Men som sagt: A/F kurvan är ju precis som du säger überfet i övergången till nålens arbetsområde.

Då börjar jag med mellanväggen och känner om det har blir någon skillnad.
Sen ger jag mig på blandskruven med 1/2 varv ut.

Då börjar jag med mellanväggen och känner om det har blir någon skillnad.
Sen ger jag mig på blandskruven med 1/2 varv ut.

Minns bara att blandskruvens mängd är med och lirar i hela registret, d.v.s är den fet på mellan, kommer den bli ännu fetare.
Så nåt måste även göras åt det.

En fråga bara, varför tycker ni att den går för fett? Bäst effekt får man om A/F är 12-13:1 och mellan varven så är den uppe och vänder på 14:1. Vid 14,6:1 så har man minst föroreningar, men det förmodar jag att ni inte är ute efter.

/7an

En fråga bara, varför tycker ni att den går för fett? Bäst effekt får man om A/F är 12-13:1 och mellan varven så är den uppe och vänder på 14:1. Vid 14,6:1 så har man minst föroreningar, men det förmodar jag att ni inte är ute efter.

/7an

Jag vill ha bort dipparna i registret. Det stör ganska mycket under körning.
och där dippen är, så går den fett om jag har läst diagrammet rätt.
.....men eftersom jag inte är världsbäst på detta, så frågar jag om råd och synpunkter.
Jag är ute efter att ha ett användbart register som är så optimalt det går.
Toppeffekten använder jag inte alltför ofta utan det är mellanregistret jag vill ha bättre.
vid 5000-7000rpm, så bluddrar den och stannar av lite i acc.

Jag vill ha bort dipparna i registret. Det stör ganska mycket under körning.
och där dippen är, så går den fett om jag har läst diagrammet rätt.
.....men eftersom jag inte är världsbäst på detta, så frågar jag om råd och synpunkter.
Jag är ute efter att ha ett användbart register som är så optimalt det går.
Toppeffekten använder jag inte alltför ofta utan det är mellanregistret jag vill ha bättre.
vid 5000-7000rpm, så bluddrar den och stannar av lite i acc.

Förstår att du vill få bort dippen, men den går inte mycke fett, under 12:1 i A/F så börjar det bli fett och över 15-15,5:1 så börjar den bli tunn.
Siffrorna anger luftmängden i förhållande till bensinmängden enkelt förklarat.

Om man kollar på runfile 008 och kollar på 6000rpm där A/F är 12.nånting så vänder effekt kurvan upp ganska drastiskt för att dala ut vid ca: 7500 rpm där A/F går upp mot 14:1.

Så för att få bort dippen så vill jag få det till att du ska gå upp i lågfarts munstycket eller ev höja nålen.

Sök på google ang din förgasare så får du reda på vid vilka varvtal låg/nål och högfarts munstycket börjar att påverka.

Om du sen kollar på runt 11000 rpm och ser på A/F kurvan, så ser du att den behöver mer soppa då den är över 14:1 och att effekten börjar dala. Stoppar du i ett större högfart så kommer du att få ut mer kusar också på toppen

Är även lite nyfiken på vad dom sa där du bänkade hojen. Dom måste ju kunnat ge dig ett eller 2 tips, eller?

Mvh
/7an

Förstår att du vill få bort dippen, men den går inte mycke fett, under 12:1 i A/F så börjar det bli fett och över 15-15,5:1 så börjar den bli tunn.
Siffrorna anger luftmängden i förhållande till bensinmängden enkelt förklarat.

Om man kollar på runfile 008 och kollar på 6000rpm där A/F är 12.nånting så vänder effekt kurvan upp ganska drastiskt för att dala ut vid ca: 7500 rpm där A/F går upp mot 14:1.

Så för att få bort dippen så vill jag få det till att du ska gå upp i lågfarts munstycket eller ev höja nålen.
Skulle inte det göra att denb går ännu fetare på mellan...?
mao blir ett större bludder på gaspådrag och en större "dipp"?
Sök på google ang din förgasare så får du reda på vid vilka varvtal låg/nål och högfarts munstycket börjar att påverka.

Om du sen kollar på runt 11000 rpm och ser på A/F kurvan, så ser du att den behöver mer soppa då den är över 14:1 och att effekten börjar dala. Stoppar du i ett större högfart så kommer du att få ut mer kusar också på toppen
Så långt är jag med....skall förmodligenb gå upp ett steg till.

Är även lite nyfiken på vad dom sa där du bänkade hojen. Dom måste ju kunnat ge dig ett eller 2 tips, eller?

Mvh
/7an
Inte alls mycket info.
Betalade ju "bara" för bänkningen

Kolla upp vid vilka varvtal som dom olika munstyckena tar vid, så ser du vilket du behöver byta, eller ev justera med nålen.
Tänk bara på att om du nu byter högfarten, så kommer mellan registret att ändra sig samtidigt. Om du har råd, så mitt tips att du byter högfarten själv, bänkar hojen igen och gör sista injusteringen där på plats för att sen göra en körning till. Annars så kommer du bara att få åka dit igen, hem och justera och sen åka dit igen flera ggr innan du är nöjd.

Men jag tycker att dom borde kunnat ge dig ett eller 2 tips när du ändå var där och bänkade.......

/7an

Kolla upp vid vilka varvtal som dom olika munstyckena tar vid, så ser du vilket du behöver byta, eller ev justera med nålen.
Tänk bara på att om du nu byter högfarten, så kommer mellan registret att ändra sig samtidigt. Om du har råd, så mitt tips att du byter högfarten själv, bänkar hojen igen och gör sista injusteringen där på plats för att sen göra en körning till. Annars så kommer du bara att få åka dit igen, hem och justera och sen åka dit igen flera ggr innan du är nöjd.

Men jag tycker att dom borde kunnat ge dig ett eller 2 tips när du ändå var där och bänkade.......

/7an

De tipsen jag fick var ungefär de jag pratade om i början av tråden.
HAr kollat upp förgasarna nu...PM skickat.

Fler som har bra idéer till mig?

Försöker göra så mycket jag kan innan jag bänkar igen....har inte så mycket pengar tyvärr.

Hojen går för klent på både nål och huvudmunstycke. Max-effekt får du runt 13, inte 14 och över som du har nu.

Hojen går för klent på både nål och huvudmunstycke. Max-effekt får du runt 13, inte 14 och över som du har nu.

OK...men dippen jag har vid ca 6000rpm då?
Blir inte den större om jag fetar på nålen mer?
Hojen bluddrar ganska mycket nu och tappar i acceleration innan högfartsmunstyckena tar över till fullo.

Eller menar du att jag ska höja nälen ett hack och sen kanske 2 steg på huvudmunstycken?
Måste isåfall köpa nya huvudmunstycken.

Testade igår att sänka nålen lite.(hade inget vettigare för mig)
Återkommer om det senare.

Du berättar inte vilken kurva som är vilken av de två. En enstaka kort dip vid t.ex. 6000 är en resonanseffekt som skapar en för klen blandning. Bota resonansen och blandningen fettar upp sig automatiskt - eller lev med resonansen. Ivfsh går din hoj klent över merparten av varvtalsområdet.

Du berättar inte vilken kurva som är vilken av de två. En enstaka kort dip vid t.ex. 6000 är en resonanseffekt som skapar en för klen blandning. Bota resonansen och blandningen fettar upp sig automatiskt - eller lev med resonansen. Ivfsh går din hoj klent över merparten av varvtalsområdet.

sorry.
Kollar vi på Runfile8 så är den övre kurvan NM och den nedre är hp.

@ Anders:
Ska jag gå upp ett hack med nålen och även gå upp i huvudmunstycke?
1 eller 2 steg med munstycke? (sitter 150 i nu.)
Tacksam för snabbt svar då ungarna är på dagis senare och jag får HELA 2 timmar x-tra i garaget innan jobbet.

Runfile-8 är farligt klen på soppablandningen.Sitter det #150 nu, kan du gå direkt på #155 utan att fundera på om det blev för fett. Trottelnålen ställer jag för bästa bränsleekonomi utan att den rycker och orsakar "surge" (man får slå av lite för att den ska gå bra) när motorn är varm. Går den bra på landsväg i ca 80 med nuvarande trottelnålshöjd, låt blir att ändra den. Hur hojen beter sig när den är kall utan choke är väldigt ointressant, huvudsaken den går bra med choke när den är kall.

Testade nu med att sänka nålen(innan jag läste det senaste från dig Anders).
Den bluddrar mer och det håller i sig längre upp i registret.

eftersom hojen är neddrevad, så ligger jag på ca 6500rpm vid 100kmh.
Ska jag vrida rullen i bott då, så tvekar den och bluddrar lite.

Jag kommer att byta till 155 så fort jag får dem(beställt igår)
Kan jag även gå upp till 160 tro?

Men OM jag har förstått dig rätt Anders, så kan jag även byta till tunnare nålar(jag har flera olika tjocklekar) Det blir väl ungefär detsamma som att höja den lite eller?

Jag har även beställt större lågfartsmunstycken. Går upp en storlek även där.

Ursäkta alla frågorna men detta är en djungel och jag vill inte gå vilse.....

Last edited:
En del dippar kan bero på hur man hanterat gaspådraget vid bänkningen - t.ex. en oerfaren bänktekniker som vrider på fullt lite för snabbt. Men det brukar också a/f-kurvan skvallra om.

Huvudsaken du fettar upp blandningen. Läs sticky-tråden här på SH så lär du dig justera förgasarna själv.
Hade helt bommat den länken.
Tack.

Men en kort fråga till...
är smalare nålar = att höja nålen?

Enligt tabellen så ska nålen höjas ett hack också.

/Tom

En del dippar kan bero på hur man hanterat gaspådraget vid bänkningen - t.ex. en oerfaren bänktekniker som vrider på fullt lite för snabbt. Men det brukar också a/f-kurvan skvallra om.

Killen som bänkade hade fullt pådrag från ca 2000rpm och slog på mätningen vid 3000rpm.
Det borde inte ha påverkat hur fort han drog på fullt då tycker jag...???eller?:confused:

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...