Var hittar jag hjullager till en gsxr1100 -87?

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Hej

När jag hade av framhjulet på min gammelgixxer, upptäckte jag att mina hjullager gjort sitt.
Knackade ut dem och gick in på Momentum (SKF) med dem och frågade dem om de hade några som passade.

Det hade de inte och eftersom det var ett specialmått på dem kostade de 750kr/st och jag fick vänta ca. en månad för att få dem levererade :skrämd :huvet

Någon som har koll på var man kan hitta lager till ett rimligare pris :confused:

Hej

När jag hade av framhjulet på min gammelgixxer, upptäckte jag att mina hjullager gjort sitt.
Knackade ut dem och gick in på Momentum (SKF) med dem och frågade dem om de hade några som passade.

Det hade de inte och eftersom det var ett specialmått på dem kostade de 750kr/st och jag fick vänta ca. en månad för att få dem levererade :skrämd :huvet

Någon som har koll på var man kan hitta lager till ett rimligare pris :confused:

Du får väl ringa någon MC-verkstad som har sukka agentur. Men dom lär inte vara billigare om det är special. Annars ring runt till lagerleverantörer, men jag tror att dom håller ungefär samma priser allihop. För skojs skull, lämna ut lagerbeteckningen så skall jag kolla med mina leverantörer här i Stockholm. Har ju firma och lyfter momsen! :yoparty

Ska kolla måtten och beteckningarna till imorgon, hinner inte ikväll.

När du har måtten , ring Momentum.

ebay

Kolla ebay har funnits en kille från england som sålt kompletta skf lager satser till gsxr typ billigt... Jag har aldrig blivit lurad på ebay iaf.:tummenupp

Enligt www.lellesmc.se
GSX1100R 86-87 Fram 12-6302-3 Bak 12-6004-3 Drev 12-6305-3
GSX1100R 1988 Fram 12-6303-3 Bak 12-6204-3 Drev 12-6305-3
GSX1100R 89-99 Fram 12-6204-3 Bak 12-6204-3 Drev 12-6305-3

KULLAGER SKF.NR INNER YTTER BREDD PRIS
BEST.NR DIAM. DIAM.
MM MM MM
12-6004-3 6004-RS1 20 42 12.00 79.-
12-6302-3 6302-RS1 15 42 13.00 82.-
12-6305-3 6305-RS1 25 62 17.00 133.-
12-6303-3 6303-RS1 17 47 14.00 93.-
12-6204-3 6204-RS1 20 47 14.00 83.-

Om det sen stämmer ?

Stämmer det kan de nog ta hem "pirat" i form av SKF även hos närmsta Suzukihandlare

Enligt www.lellesmc.se

KULLAGER SKF.NR INNER YTTER BREDD PRIS
BEST.NR DIAM. DIAM.
MM MM MM
12-6004-3 6004-RS1 20 42 12.00 79.-
12-6302-3 6302-RS1 15 42 13.00 82.-
12-6305-3 6305-RS1 25 62 17.00 133.-
12-6303-3 6303-RS1 17 47 14.00 93.-
12-6204-3 6204-RS1 20 47 14.00 83.-

Om det sen stämmer ?

Det där är inga speciallager, och priserna verkar helt normala. Så upp med "speciallagrets" typbeteckning nu, jag är nyfiken på om du har en ombyggd hoj eller om du höll på att bli lurad.

Jag har varit ute och mätt lagret.

Måtten är 42diam-17hål-13bredd

edit: Har kollat på lelles rekomendationstabell och där står det att min hoj ska ha ett lager med 15mm innerdiameter. Tror knappast att min hoj skulle ha en klen 15mm axel originalmonterad :rolleyes:

Last edited:
Mät axeln också! Verkar vara 6302 på alla tabeller till din cyckel. Alltså 15mm axel. Har du orginal framhjul? Bytte nyligen ut framhjulslager på min Honda. Dessa var special så jag köpte orginal lager. Fanns ej i SKF katalogen.

Jag har varit ute och mätt lagret.

Måtten är 42diam-17hål-13bredd

edit: Har kollat på lelles rekomendationstabell och där står det att min hoj ska ha ett lager med 15mm innerdiameter. Tror knappast att min hoj skulle ha en klen 15mm axel originalmonterad :rolleyes:

Har du mätt rätt? Vi utgår från det.
Men finns det några siffror på lagret? Typ 6203 rs2.
Det finns special lager som har standardbeteckningar men är tex större i innerringen. Ett sådant speciallager borde vara billigast att köpa från en sukka agentur, då dom säljer större kvantiteter av det lagret än tex Momentum. Kolla upp det. Har du otur så har någon ägare före dig bytt axel men inte fälg och därför köpt speciallager och då finns inte detta lager till försäljning hos en sukkadealer.

Jag har satt min lagerleverantör på att ta fram ett pris på ett 6302 med 17mm hål. Jag återkommer när jag får veta något men det kan ta ett par dagar.

Så om du kan ta fram lagerbeteckningen som borde finnas etsat på ytterringen på lagret eller ingjutet i gummit på tätningen, samt mäter lagret igen så att vi är helt säkra på måtten (mät gärna axeln oxå) och även tittar om det står vem som tillverkat lagret.

Framhjulet är med stor säkerhet 18" originalfälgen som satt fabriksmonterad -87
Någon annan som kan bekräfta att det sitter en 17mm axel på en GSXR1100r -87 :confused:

Lagrets fabrikat är Koyo med beteckningen: DG1742RS

Har även dubbelkollat de tidigare angivna måtten och de stämmer.
Axeln är 16.92mm för att vara exakt.

Last edited:
Framhjulet är med stor säkerhet 18" originalfälgen som satt fabriksmonterad -87
Någon annan som kan bekräfta att det sitter en 17mm axel på en GSXR1100r -87 :confused:

Lagrets fabrikat är Koyo med beteckningen: DG1742RS

Har även dubbelkollat de tidigare angivna måtten och de stämmer.
Axeln är 16.92mm för att vara exakt.

Har ringt min lagerlev. får svar i veckan.

Ok, väntar med spänning om vilket pris det kommer att hamna på :gnissla

Ok, väntar med spänning om vilket pris det kommer att hamna på :gnissla

PLING!

Håll i dig nu då!

2 st lager.

1146.

DVS 573 kr/st ( du sparar 177 kr/st, eller 354Kr )

Leveranstid ca 2 veckor.

PM:a om du vill gå vidare!
Han håller uppgifterna tills på Fredag.

Last edited:
Eller så beställer du från http://www.maxmc.se/default.asp De har en e-katalog, men den är inte uppdaterad med den sidan du behöver kolla på. Gå in hos en återförsäljare och hämta katalogen, den är gratis och tjock. De har allt och lite till. Har inte sett någon annan firma som har så mycket till så många olika hojar till så bra priser... Jag har beställt mycket genom dem, inga problem alls.

Jag har katalogen, och lagerna du söker kostar där 79:-/st! Tillverkade av Koyo Seiko Co som är väldens största producent av lager, grundat 1921. Enligt katalogen är de Made in Japan och i originalkvalitet. Jag kör själv med sådana lager.

PLING!

Håll i dig nu då!

2 st lager.

1146.

DVS 573 kr/st ( du sparar 177 kr/st, eller 354Kr )

Leveranstid ca 2 veckor.

PM:a om du vill gå vidare!
Han håller uppgifterna tills på Fredag.

Tack för hjälpen men jag tar Lahis alternativ. 1146kr är fortfarande ganska saftigt :gnissla

Lahi: Du är verkligen en räddare i nöden :tummenupp
Ska genast kolla in vad de har på lager.

suzuki återförsäljare bruka få fram..
när jag köpte till mina gamgixxerfälgar så fick jag köpa orginal för 750 spänn..
vart oså chockad över priset och att skf o likn inte kan få fram den...
vet nu vart man ska vända sig när mina nya gamgixxer fälgar behöver nya lager :)

Eller så beställer du från http://www.maxmc.se/default.asp De har en e-katalog, men den är inte uppdaterad med den sidan du behöver kolla på. Gå in hos en återförsäljare och hämta katalogen, den är gratis och tjock. De har allt och lite till. Har inte sett någon annan firma som har så mycket till så många olika hojar till så bra priser... Jag har beställt mycket genom dem, inga problem alls.

Jag har katalogen, och lagerna du söker kostar där 79:-/st! Tillverkade av Koyo Seiko Co som är väldens största producent av lager, grundat 1921. Enligt katalogen är de Made in Japan och i originalkvalitet. Jag kör själv med sådana lager.

Haha, slår vad om att min lager leverantör tar lagrena där ifrån!!!!! :D

Tack för det tipset. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!