Lufttryck i regndäck?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har sökt men inte hittat något svar.

Vad är ett bra däckstryck (kallt) för regndäcken Metzeler RaceTech 180 bak och 120 fram?

Är det någon idé att köra med värmare innan man går ut eller kyls de ner omgående av vattnet?
Lagom temp?

Last edited:
Åtminstone Dunlops däck ska man absolut inte ha däckvärmare på, osäker på Metzeler.

Har sökt men inte hittat något svar.

Vad är ett bra däckstryck (kallt) för regndäcken Metzeler RaceTech 180 bak och 120 fram?

Är det någon idé att köra med värmare innan man går ut eller kyls de ner omgående av vattnet?
Lagom temp?

Kan inte trycken i huvet för Metzeler.
Buden om däcksvärmare eller inte på regn däck är många, vissa kör inte med det alls.
Vissa kör halva tiden.
Vissa säger 41 grader och vissa brassar på som vanligt.
Tror det kan va ok att värma med ca 40 (termostat) eller kortare tid än vanligt.
Så stommen har lite grundvärme.
Men tror inte man ska överdriva.

Jag kör med ca 2.5 fram och bak. Det är de siffror jag har hört.
Då får det bli något mellan 2 och 2.5.
Har inte kört med regndäck tidigare så för tiderna spelar det nog mindre roll, mest rädd för att förstöra dem pga för högt eller för lågt tryck.

Brukar köra med 2.3 - 2.4
Eftersom regndäck inte blir varma så expanderar inte luften.
Och man behöver mera lufttryck redan från början.

Kan inte trycken i huvet för Metzeler.
Buden om däcksvärmare eller inte på regn däck är många, vissa kör inte med det alls.
Vissa kör halva tiden.
Vissa säger 41 grader och vissa brassar på som vanligt.
Tror det kan va ok att värma med ca 40 (termostat) eller kortare tid än vanligt.
Så stommen har lite grundvärme.
Men tror inte man ska överdriva.

Då gummit är av en annan komposition än torrdäck och har en arbetstemperatur på 20-40C så skall man inte brassa på som vanligt med däcksvärmarna då detta leder till att gummit överhettar med samma resultat som när man överhettar ett torrdäck.
Om man öht skall ha värmare på regndäcken så skall däcken värmas långsamt och absolut inte till vanlig temp.

(OBS detta är min åsikt huvudsakligen baserad på vad jag läst om gummipolymerer )

Finns där öht någon data som stödjer att stommen håller värmen då det rullar runt i vatten, jag har svårt att tänka mig att rörelsen i gummit skulle uppvägas av all värmeavledning.

...

Finns där öht någon data som stödjer att stommen håller värmen då det rullar runt i vatten, jag har svårt att tänka mig att rörelsen i gummit skulle uppvägas av all värmeavledning.

Det är väl bara känna på däcken efter ett pass o se om det är någon värme i däcket?

Nån värme blir det ju alltid av all deformation i gummit.
Säger i övrigt som HanneZ.
Och: Köp en billig IR-picka på ex.vis Jula.
Mkt bra att ha till förgasarjustering oxå kan jag säga.
(mäter då på respektive avgasrör och ser hur varje enskild cylinder mår/går)

Nån värme blir det ju alltid av all deformation i gummit.
Säger i övrigt som HanneZ.
Och: Köp en billig IR-picka på ex.vis Jula.
Mkt bra att ha till förgasarjustering oxå kan jag säga.
(mäter då på respektive avgasrör och ser hur varje enskild cylinder mår/går)

Ja men denna deformationsvärme räcker troligen bara till för att värma ytgummit så att då hålla på och värma upp en stomme som svalnar redan under utvarvet känns lite överilat. Att nå temp i ytgummit klarar man av att göra på ett varv hela poängen med däcksvärmare är att få en djup och jämn värme.

2969926 Ja men denna deformationsvärme räcker troligen bara till för att värma ytgummit så att då hålla på och värma upp en stomme som svalnar redan under utvarvet känns lite överilat. Att nå temp i ytgummit klarar man av att göra på ett varv hela poängen med däcksvärmare är att få en djup och jämn värme.
Deformationsvärmen borde väl inte värma ytan mer än längre in i däcket? Det deformeras väl även där? Jag har som sagt ingen aning utan är bara nyfiken. En tänkbar metod för att undersöka är att köra ett pass med regndäck o sen in i depån o kränga utav bara helvete för att kunna känna på insidan av däcket :)

Enligt Dunlops racingansvarige i Sverige så är IR-termometrar inget att ha då ytans temperatur kan skilja sig en hel del från stommen samt att den fluktuerar betydligt mer och snabbare än stommen. De använder nåltermometrar för att komma in en bit i däcket.

Deformationsvärmen borde väl inte värma ytan mer än längre in i däcket? Det deformeras väl även där? Jag har som sagt ingen aning utan är bara nyfiken. En tänkbar metod för att undersöka är att köra ett pass med regndäck o sen in i depån o kränga utav bara helvete för att kunna känna på insidan av däcket :)

All värme som skapas i däcket härstammar från deformation och ytan är alltid varmare än stommen.

Härligt....en gång i tiden hängde man av sig ryggsäcken och körde bana...nu
Tänker man inte ens tanken utan att ha:
Däcksvärmare
Elverk
En rejäl trave racedäck
Extra fälgar
Racebuss

Tiderna ändras:D

Slutspammat!

Brukar köra med 2.3 - 2.4
Eftersom regndäck inte blir varma så expanderar inte luften.
Och man behöver mera lufttryck redan från början.
Tackar :tummenupp

Härligt....en gång i tiden hängde man av sig ryggsäcken och körde bana...nu
Tänker man inte ens tanken utan att ha:
Däcksvärmare
Elverk
En rejäl trave racedäck
Extra fälgar
Racebuss
Men håll med om att grabbarna med ovanstående utrustning iaf ser snabba ut i depån :D

Last edited:
Har inte regndäck samma arbetstemp som slicks?

Nä du skulle aldrig klara av att hålla samma temp i regndäck som i slicks och detta har konstruktörerna tänkt på och utvecklat en gummiblandning som fungerar vid lägre temperatur.
Ungefär på samma sätt som vinterdäck till bilen, de innehåller en massa kemikalier som gör att de fungerar bäst vid låg temp då vanligt gummi redan har stelnat pga annan formula på gummit.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...