KTM 660 vs 690

Så en 25 mila samåkning (inkl några pauser) blir lite väl mkt "tappat tvålen"-känsla i baken med en 660?

Man kanske skulle lugna ner sig lite till nästa säsong och köpa en beggad omdrevad 690 med akrapovic...

Eller om man köper en 660 som ser mkt råare och snyggare ut! Finns ju "färdiga" under 70k...

Ja du den där tappat tvål känslan infinner sig även på 690, sadlen på 660 är fan så mycket skönare än på 690.
Jag vet inte ifall den blir mjukare med tiden men nu när hojen är ny så ger 20mil fint rövont.:arsele

Har nu pratat med två crosskompisar, bägge säger att man inte ska satsa på en "Kanske Till Mål" utan att en crf 450 hm/xm är en betydligt bättre investering. Några här som håller med eller har andra åsikter?

MVH Niclas

Har nu pratat med två crosskompisar, bägge säger att man inte ska satsa på en "Kanske Till Mål" utan att en crf 450 hm/xm är en betydligt bättre investering. Några här som håller med eller har andra åsikter?

MVH Niclas
Du har ju tidigare skrivit att du inte vill ha en Husa 650 för att det är för mycket mek.En CRF är lika mycket mek fast med klenare motor.Glöm den om du ska ha den som gathoj.

I sak håller jag med dig.. Jag har dock bara kört den i 20 min original på gata med kalla däck (mars), så jag yttrar mig inte själv i frågan. Vilken erfarenhet har du?

Vad jag sa var att de som kört den, och som gjort det mot andra motarder gått med bra resultat. Sen är en Husa inte riktigt jämförbar, det är en ren racemaskin. Lite som att jämföra en Fireblade med en GP-maskin if U see my point!

Bara mina 0,50...

Av 690:n har jag inga erfarenheter överhuvudtaget, har bara sett den på mässa. En 660 hade jag för två somrar sedan och den var för tung och för mjuk i fjädringen för att funka riktigt bra på gokartbana, i alla fall med originalfjädrar och bestyckning i gaffel/dämpare. Den funkar bra för motionsåka men ska du börja ladda lite så är det lite för mycket kg på den hojen för att den ska kännas riktigt vass.

Jag tog mig friheten att dra slutsatsen att en hoj som väger 10-15kg mer knappast kan vara något banvapen men jag kan naturligtvis lika gärna ha fel.

En Husa är ett banvapen och ska användas som ett sådant. Ska du köra bana, köp en Husa. Ska du åka gata, köp en 660 eller 690.

Fast i ärlighetens namn skulle jag hellre köra 950 SM än både 660 eller 690 om jag skulle åka gata eftersom i alla fall 660:n inte funkade speciellt bra i farter över 150, något som inte är ovanligt när man åker lite kurviga vägar.

MVH Niclas

Dina crosskompisar talar ju onekligen om sina crosserfarenheter där farsan (?) mekar åt dem. En CRF450 är ett rent banjärn som ska mekas som sådant - precis som valfri Husa eller KTM SMR.

Hade det vart mitt val hade jag väntat med 690:n ett år i alla fall för att se vad folk säger om den. 660:n är ju mycket mer 'riktig' motard i slutändan i alla fall i avseende på vikt och utseende.

På SupermotoSM i Tranås var det en kille på 660 som slutade 6:a i Rookie. Det är mycket potenta hojar om man styvar upp fjädringen och tränar lite muskler... :)

690 har slirkoppling original:yoparty
Har dock inte provat den än.

Vad ska man med slirkoppling till på en motard? :va

Last edited:

Fast i ärlighetens namn skulle jag hellre köra 950 SM än både 660 eller 690 om jag skulle åka gata eftersom i alla fall 660:n inte funkade speciellt bra i farter över 150, något som inte är ovanligt när man åker lite kurviga vägar.

Personligen så åkte jag 950, bytte till SuperDuke nu av mäkliga anledningar och vette fan om det var ett bra byte.. Men 690 kändes för "lite" för att åka gata med.. Nånstans vill jag ändå ha den där stabiliteten som de större (tyngre/starkare) hojarna ger...

Personligen så åkte jag 950, bytte till SuperDuke nu av mäkliga anledningar och vette fan om det var ett bra byte.. Men 690 kändes för "lite" för att åka gata med.. Nånstans vill jag ändå ha den där stabiliteten som de större (tyngre/starkare) hojarna ger...

660:n hade för lite motor för att orka dra över 150 samtidigt som chassit blev trögsvängt i farter över 100, i alla fall jämfört med t.ex. en Super Duke.

Jag har bara kört Super Duken, aldrig provat en 950, men jag tror inte du behöver bli missnöjd, en SD är ingen dålig hoj!

Jag har bara kört Super Duken, aldrig provat en 950, men jag tror inte du behöver bli missnöjd, en SD är ingen dålig hoj!

Nej.. SDn är snabbare än 950n, helt klart.. jag tror att jag är snabbare nu efter 30 mil än jag var på 950n efter 300. Vad jag saknar är glädjen. 950n hade sina nycker, pustade och frustade och kastade upp framhjulet lite hej vilt om det var lite backkrön.. Slangade på ren gas överallt under 100 iaf osv.. Inte liak snabb, men sjuuukt kul!

SDn känns faktiskt lite FÖR bra. Visst kommer framhjulet, men inte lika våldsamt och med bibehållen fart. Ska erkänna tt jag saknade chassie i 950n, men jag saknar buset i SDn.. vet inte vad jag egentligen vill ha längre... Jag kan ju inte byta igen un, så jag får ge det ett ag och se vad det blir sen. kanske blir det bättre efter 100-mila också med nya pipor och mappning etc.. Kanske borde man dreva ned ett hack för att vinna lite egg, toppfatr är skitsamma ändå!

Dina crosskompisar talar ju onekligen om sina crosserfarenheter där farsan (?) mekar åt dem. En CRF450 är ett rent banjärn som ska mekas som sådant - precis som valfri Husa eller KTM SMR.

Hade det vart mitt val hade jag väntat med 690:n ett år i alla fall för att se vad folk säger om den. 660:n är ju mycket mer 'riktig' motard i slutändan i alla fall i avseende på vikt och utseende.

På SupermotoSM i Tranås var det en kille på 660 som slutade 6:a i Rookie. Det är mycket potenta hojar om man styvar upp fjädringen och tränar lite muskler... :)

Jo det är just meket jag vill ifrån, vad jag har hört är det inte mycket som pajar på en 660? Däremot har jag hört att det är mycket som pajar på KTM's crossar och enduro på tävlingar. Därav smeknamnet "Kanske Till Mål"
Har jag fel när tror att det inte är något som brukar lägga av på KTM's LC4 motarder?

MVH Niclas

Du har ju tidigare skrivit att du inte vill ha en Husa 650 för att det är för mycket mek.En CRF är lika mycket mek fast med klenare motor.Glöm den om du ska ha den som gathoj.

Jag tror ju att man lättare klarar av en lite längre tur på kurviga vägar med en 660 än med en crf dessutom.

Last edited:
Nej.. SDn är snabbare än 950n, helt klart.. jag tror att jag är snabbare nu efter 30 mil än jag var på 950n efter 300. Vad jag saknar är glädjen. 950n hade sina nycker, pustade och frustade och kastade upp framhjulet lite hej vilt om det var lite backkrön.. Slangade på ren gas överallt under 100 iaf osv.. Inte liak snabb, men sjuuukt kul!

SDn känns faktiskt lite FÖR bra. Visst kommer framhjulet, men inte lika våldsamt och med bibehållen fart. Ska erkänna tt jag saknade chassie i 950n, men jag saknar buset i SDn.. vet inte vad jag egentligen vill ha längre... Jag kan ju inte byta igen un, så jag får ge det ett ag och se vad det blir sen. kanske blir det bättre efter 100-mila också med nya pipor och mappning etc.. Kanske borde man dreva ned ett hack för att vinna lite egg, toppfatr är skitsamma ändå!

Ska först erkänna att jag inte provat ngn 950 än...men du skriver att du saknar buset i sd:n ??? Himmel...Hela hojen skriker ju : -"Ta mig hårt , kör slut på mig !":D
Framhjulet är i luften mest hela tiden o det är inga problem att få upp den gas på 3:an med originaldrevning o Akrapipor. Backkrön o uppförsbackar så går det på fler växlar oxå...:).

Det är rätt skön känsla att ligga på motorvägen i 140 km/h...komma ikapp en bil...växla ner till 3:an , upp på slangen , i med 4:an.... o bara seeeeeegla förbi ! Löjligt , jag vet , men det är fruktansvärt bra för självkänslan !:tungan

Eller ligga o köra småvägar o gå ut på bakhjulet ur böjarna.... Suck vad barnsligt:rolleyes: .. Men fan så kul !:tummenupp

Ska först erkänna att jag inte provat ngn 950 än...men du skriver att du saknar buset i sd:n ??? Himmel...Hela hojen skriker ju : -"Ta mig hårt , kör slut på mig !":D
Framhjulet är i luften mest hela tiden o det är inga problem att få upp den gas på 3:an med originaldrevning o Akrapipor. Backkrön o uppförsbackar så går det på fler växlar oxå...:).

Det är rätt skön känsla att ligga på motorvägen i 140 km/h...komma ikapp en bil...växla ner till 3:an , upp på slangen , i med 4:an.... o bara seeeeeegla förbi ! Löjligt , jag vet , men det är fruktansvärt bra för självkänslan !:tungan

Eller ligga o köra småvägar o gå ut på bakhjulet ur böjarna.... Suck vad barnsligt:rolleyes: .. Men fan så kul !:tummenupp

Tyst. Jag har inte råd att byta hoj. :mad:

Ähhh slå till på en Factory!!!!

Jo visst den är knappast inreggad men med tanke på en del kör med gömda skyltar knappt några blinkers & lyse så kör inte de lagligt heller!:D

Bifogat

• factoryreplica2003.jpg
    factoryreplica2003.jpg
    135.7 KB · Visningar: 57
Personligen har jag inte kört 690 men 1000mil serviceintervaller på 690 verkar underbart om man ska köra gata... 660n har 250mils serviceintervaller

690 verkar ju piggare än min lätt moddade 640 och jag har inga problem o hänga på 660n på gata..

660 -05 -06 ligger på 500 mils service intervaller.

Snip....

Det är definitivt en fördel med slirkoppling på motard. Den kraftiga motorbromsen från enstånkan gör att bakhjulet gärna studsar och låser sig vid inbromsning, speciellt vid sladd. Slirkopplingen tar bor allt studsande och ger hojen ett lugnt och stabilt uppträdande istället. Jag har mindre förståelse för slirkoppling på en sporthoj.

Det är definitivt en fördel med slirkoppling på motard. Den kraftiga motorbromsen från enstånkan gör att bakhjulet gärna studsar och låser sig vid inbromsning, speciellt vid sladd. Slirkopplingen tar bor allt studsande och ger hojen ett lugnt och stabilt uppträdande istället. Jag har mindre förståelse för slirkoppling på en sporthoj.

Jag har faktiskt aldrig upplevt att motarden studsar och låser bakhjulet. Med kalla däck, visst, då upplever man en del nervositet i bakänden men när man har temp i däcken så glider däcket så fint när man sladdar, inga studsar eller låsningar eller nånting. Den enda gången jag har vart med om det var när jag skulle lägga i tvåan, missade växel och den hamnade i friläge. Sen stampade jag ner i ettan och då låste bakhjulet.

Däremot på sporthojen har jag noterat att bakdelen har en tendens att studsa och fladdra runt om den behandlas på samma sätt som motarden (peta ner två växlar vid inbromsning) och annars överhuvudtaget när man växlar ner vid hårdinbromsning så den ska skaffas slirkoppling till så fort som möjligt.

Ovanstående gäller endast vid bankörning, har inte så mycket att jämföra med annars eftersom gixxern endast går på bana.

Jag har faktiskt aldrig upplevt att motarden studsar och låser bakhjulet. Med kalla däck, visst, då upplever man en del nervositet i bakänden men när man har temp i däcken så glider däcket så fint när man sladdar, inga studsar eller låsningar eller nånting. Den enda gången jag har vart med om det var när jag skulle lägga i tvåan, missade växel och den hamnade i friläge. Sen stampade jag ner i ettan och då låste bakhjulet.

Däremot på sporthojen har jag noterat att bakdelen har en tendens att studsa och fladdra runt om den behandlas på samma sätt som motarden (peta ner två växlar vid inbromsning) och annars överhuvudtaget när man växlar ner vid hårdinbromsning så den ska skaffas slirkoppling till så fort som möjligt.

Ovanstående gäller endast vid bankörning, har inte så mycket att jämföra med annars eftersom gixxern endast går på bana.

Där ser man, olika erfarenheter. På min 560 satt det slirkoppling när jag köpte den men jag har provkört andra 525/560 och Husaberg innan och efter och jag tycker det är en markant skillnad. Jag gjorde några tappra försök att sladda med min 660 härom dagen och den var nära på att studsa av jordens yta. Det gick inte med mindre än att jag fick agera slirkoppling med vänsterhanden och slira på kopplingen manuellt. På sporthoj har jag aldrig kört som så att jag har dunkat i några pinnar lägre och sedan dumpat kopplingen, Där har jag haft tid att gå ut mjukt med kopplingen under inbromsning. På motarden så vill jag ju provocera ut bakhjulet i sladd, inget jag vill prova med sporthoj :)

Nu sa en polare att jag borde kika på en yama xt 660 x men den verkar lite väl tung!?

Nej fy fan! 48 hk på 177 kg :va

XT660X är stabil. Bättre på långturer än KTM 660. Men det är väl i princip allt. Den vibrerar lite mindre men jag har då aldrig noterat att LC4:an vibrerar särskilt...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back