KTM 660 vs 690

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Suget efter en motard har satt in ordentligt. Valet står nu mellan en 660 och en 690.

Någon här som har kört bägge och kan säga vilken som är roligast?

Det jag kommer göra med den är väl dels lek i stan men även samåkningar på ca 25 mil på kurviga vägar. Duger dessa till det eller kommer det kännas som att man har tappat tvålen på kumla?

Sen när det gäller service, är det samma intervaller på 690 som 660?

Jag är extremt nyfiken och tacksam för svar!

MVH Niclas

Personligen har jag inte kört 690 men 1000mil serviceintervaller på 690 verkar underbart om man ska köra gata... 660n har 250mils serviceintervaller

690 verkar ju piggare än min lätt moddade 640 och jag har inga problem o hänga på 660n på gata..

Den allmäna åsikten på forumet tycks vara att 660 är rappare.

Jag har inte kört 690 själv ,men en god vän till mig har provat den och han tyckte den var slö jämfört med hans 660.

Tror nog att man får vänta till folk haft sina ett tag och börjat göra de nödvändiga modsen innan man kan säga vilken som är roligast. 690 verkar betydligt mer strypt för att klara avgas och bullerkrav än sin föregångare.

är det stor skillnad i komfort om man jämför med t ex en crf 450 hm?

Äger en 660 -04 med dubbel sebing factory helsystem och racekam. Den går faktiskt riktigt bra. Nu har jag inte provkört en 690 men på pappret verkar den väga ca 15-20 kilo mer än 660. Men jag har läst att folk tycker att den är lättsvängt ändå. Sen har den avgassystemet under motor vilket är en stor nackdel om man vill busa i trappor, hoppa, köra i skogen osv. Då är risken stor att man skadar röret under motorn.

En annan stor nackdel med 690an är sliponen. Dom ligger långt utifrån chassiet då dom tar i först när man marksynar. Men krashringar kanske hjälper trots stora krafter. Annars verkar motorkonstruktion klart bättre än de gamla. Mindre vibration och mer effekt.

Jag skulle ha försökt modifiera om avgassystemet så dom inte går under motorn och ha båda sliponen mer inåt mot chassiet eller under bakramen som aprilia har.

/Macke

660 för långtur är som att gå på Skansen med mormor...

Köp 690:n, gå Akrapovich!!! Enligt de som verkligen har koll ska den vara ruggigt skarp för bana, då duger den garanterat på gata också.. Jag har kört den original och skrek att det var en vespa, men då klev jag diekt från 950:n och det var som sagt original på den hojen jag körde!

Sen är det lite fett när de där FETA burkarna blir Akra:s....

Kort sagt________ DO IT!

Köp 690:n, gå Akrapovich!!! Enligt de som verkligen har koll ska den vara ruggigt skarp för bana, då duger den garanterat på gata också..

With all due respect, men en motard som väger 150kg kan knappast vara "ruggigt skarp för bana". En Husa är ruggigt skarp för bana.

660:n väger väl kring 135-140kg och den är lite tung i gumpen för gokartbana om du jämför med Husa, KTM SMR etc.

With all due respect, men en motard som väger 150kg kan knappast vara "ruggigt skarp för bana". En Husa är ruggigt skarp för bana.

I sak håller jag med dig.. Jag har dock bara kört den i 20 min original på gata med kalla däck (mars), så jag yttrar mig inte själv i frågan. Vilken erfarenhet har du?

Vad jag sa var att de som kört den, och som gjort det mot andra motarder gått med bra resultat. Sen är en Husa inte riktigt jämförbar, det är en ren racemaskin. Lite som att jämföra en Fireblade med en GP-maskin if U see my point!

Bara mina 0,50...

660:n väger väl kring 135-140kg och den är lite tung i gumpen för gokartbana om du jämför med Husa, KTM SMR etc.

Jag skulle jättegärna ha en husa. Men jag tycker det verkar bli för mycket skruva och för lite åka. Därför blir jag lite sugen på en 690, för som någon sa var det 1000 mil mellan servicetillfällen.

Men nu återstår den viktigaste frågan...
Är 690'n en bra hoj att öva slang med? :tungan
Den lär väl inte vara i klass med husan men funkar det bra på 690'n?

MVH Niclas

Jag skulle jättegärna ha en husa. Men jag tycker det verkar bli för mycket skruva och för lite åka. Därför blir jag lite sugen på en 690, för som någon sa var det 1000 mil mellan servicetillfällen.

Men nu återstår den viktigaste frågan...
Är 690'n en bra hoj att öva slang med? :tungan
Den lär väl inte vara i klass med husan men funkar det bra på 690'n?

MVH Niclas

Det 500mils service intervall på 690´n och ja den går att wheelia med..
Allt handlar om att hitta "rätt läge" på sin egen hoj. När jag gick från 660 till SXV´n fick jag börja om att hitta rätt läge att få upp den på.

Eftersom Husan inte har olja nog för att slanga med (får ingen smörjning om för länge på slangen) så är 690:n tom MKT bättre!

Jag har ju som sagt bara kört den original. Med Akra och nerdrevat så tror jag (enligt uppgift) att det är en helt annan hoj. Annars så är det bara att koppla upp den, mjuk och fin motor var det iaf!

Att gämföra komforten på en 660 och en 690 e som natt och dag! 690 känndes som vilken jappse-hoj som helst. 690 som jag prova va dessvärre helt orginal så de blir kanske någon förändring där om man slänger på Akrapovic. För övrigt så upplevde jag 690 vädligt smidig - känndes ännu mer som en moped än 660. Men tryckte oxå den va tröttare och inte alls lika rapp och "slang-vänlig", men det sista handlar mest om känna hojjen och teknik.
Så slutsatsen: 660 bra mtk mer rock´n roll och "riktigt" supermotard men vibrationer skrammel och obekväm, medans 690 e lite mer "användbar" iomed att komforten e bättre. Kan ju tänkta mej att man hyffsat lätt betar av 25mil på 690 utan problem, medans på 660 så blir de kanske lite kämpig :)

Kan man köra en 690, eller någon annan supermotard, på grus eller på en lite enklare stig med bra resultat?

Niclas

Vet inte vad du menar med bra resultat men jag har kört lite grus med min 660 med Pirelli Corsa däcken, funkar bra att sladda runt med! Dock är ju bromsskivan avsevärt närmare marken än på en offroad = ta det lugnt i skogen där det finns stenar och rötter :(

Att gämföra komforten på en 660 och en 690 e som natt och dag! 690 känndes som vilken jappse-hoj som helst. 690 som jag prova va dessvärre helt orginal så de blir kanske någon förändring där om man slänger på Akrapovic. För övrigt så upplevde jag 690 vädligt smidig - känndes ännu mer som en moped än 660. Men tryckte oxå den va tröttare och inte alls lika rapp och "slang-vänlig", men det sista handlar mest om känna hojjen och teknik.
Så slutsatsen: 660 bra mtk mer rock´n roll och "riktigt" supermotard men vibrationer skrammel och obekväm, medans 690 e lite mer "användbar" iomed att komforten e bättre. Kan ju tänkta mej att man hyffsat lätt betar av 25mil på 690 utan problem, medans på 660 så blir de kanske lite kämpig :)

Så en 25 mila samåkning (inkl några pauser) blir lite väl mkt "tappat tvålen"-känsla i baken med en 660?

Man kanske skulle lugna ner sig lite till nästa säsong och köpa en beggad omdrevad 690 med akrapovic...

Eller om man köper en 660 som ser mkt råare och snyggare ut! Finns ju "färdiga" under 70k...

690 har slirkoppling original:yoparty
Har dock inte provat den än. Men på med ett acrasystem så man slipper de hemska dämparna så är man väl hemma.

Så en 25 mila samåkning (inkl några pauser) blir lite väl mkt "tappat tvålen"-känsla i baken med en 660?

Man kanske skulle lugna ner sig lite till nästa säsong och köpa en beggad omdrevad 690 med akrapovic...

Eller om man köper en 660 som ser mkt råare och snyggare ut! Finns ju "färdiga" under 70k...

Om du kör en 25 mils runda inkl lite pit-stop så klarar du de fint med 660 oxå. Du måste ju iaf stanna va 10 mil för att tanka :) Och sen sålänge man kör aktiv körning - som tex e kruvig väg med mkt backar och krön så blir man inte så trött i baken - det e mer transportsträckor som jag tycker e grymt tråkigt att köra med 660.

Jag hade nog köpt en 660 - tycker personligen att "coolhets-faktorn" på dom e bra mkt högre än 690. :tummenupp

Om du kör en 25 mils runda inkl lite pit-stop så klarar du de fint med 660 oxå. Du måste ju iaf stanna va 10 mil för att tanka :) Och sen sålänge man kör aktiv körning - som tex e kruvig väg med mkt backar och krön så blir man inte så trött i baken - det e mer transportsträckor som jag tycker e grymt tråkigt att köra med 660.

Jag hade nog köpt en 660 - tycker personligen att "coolhets-faktorn" på dom e bra mkt högre än 690. :tummenupp

Jo det är kurviga vägar som gäller... transportsträckor är inte roligt med någon hoj...

Läste dessutom att husan inte smörjs när man kör på slangen... hur är det med 660'n?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back