Försäkrings sondering! lönt o köpa hojj?

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
Ålder 29
A-kort sedan -96 (11 år) alla år olycksfria sedan dess!
Bor småstad (kristianstad)

Funderar på årsmodell 00+ Yamaha R1(även 98.99),Honda SP-1,Honda 929

If har ju "märkes" avtal på Honda hojjar, enligt deras www. hamnar jag på 10920:- (det är väl helförsäkring?) på de olika Honda modellerna, vad jag läst o förstått efter lite sökning här på forumet och nätet så är det väl det bästa man kan hitta när det gäller honda maskiner, så blir det honda så blir det väl if kan ja tro!

Men...

yamaha R-1 (även zx9R mm.) har inte ringt runt de olika bolagen, men kollat lite på de olika bolagens internet tjänster, och verkar ligga runt 20k+ var man än kollar!

Så, summa summarum, något annat än Honda har man ju inte råd o köpa, men måtte man inte lägga den då deras självrisker är sjukt löjligt höga på vagnskada!

Någon i samma ålder, stadsklass och typ av hojj som kan rekommendera något?

Last edited:
Det är väl ingen som verkligen har råd med en helförsäkring då man i de flesta fall betalar hela hojen i försäkring på två år. Antingen har man den bara försäkrad några månader eller så kör man halv eller trafik och låter bli att sätta den i ett dike.

Bara att skippa helförsäkringen helt enkelt. Köp en hoj som är 8-10år gammal och njut av halvförsäkringskostnaden o mckörningen :tummenupp

Blir då en ganska bra deal. Jag betala halvf. 751kr/månad (under sommarmånaderna), 24år, folksam, zx6r-98a

Jag har R1'an försäkrad hos Folksam, efter genomförd BKK betalar jag:

Halv: 577:-/mån
Hel: 1213:-/mån

Jag fyller snart 27.

Om försäkringspriset är ett problem..varför inte titta på en mer sansad hoj, exempelvis en FZ1 eller Hornet 900 eller SV1000.
Där bör du ju hamna på försäkringskostnader på säg 6-8000:- för hel/hel...(eller kanske måste du hinna fylla 30 innan du hamnar på dom priserna...)

Fullt tillräcklig prestanda för dom allra flesta och dessutom avsaknad av kåpa som gör att det inte är roligt att ligga allt för länge i för hög hastighet...

jag betalar halv försäkring 03ans r1a 809kr månaden! när den är på reggad annars 96 i garage försäkring på if körkort 1 år 30år boendes utanför torsåker har if

ahh vilken respons! tyder på ett väl fungerande forum!

Visst klarar man sig på en halvförsk. och Kracshkåpor etc. finns ju relativt billigt, och lack e jag en hejjare på:) naturligtvis ska man hålla sig långt från dikena etc, men allt kan ju hända tyvärr!

Har spanat på lite äldre maskiner me, men inget som lockar sådär rejält! (ja förutom försäkringen då) har oftast gått långt, inte helt felfria och inte helt snygga längre heller!

Polaren Pär köpte sig en -03 Hornet 900 häromdagen och jag har provat o kört den ca: 10mil och trodde innan att denna typ av hojj inte var något för mig och nu står det skrivit i sten att jag inte kommer vilja ha en "naken" modell

Så en halvny plastraket får de bli..

Kollade nyss upp BKK, men i syd på K-ring va dom redan genomförda!

if´s "honda" 10920:- hel+år vad jag kan förstå, står inget om kostanden för halv+år!?

är 25 år , kortet sen förra säsongen! , kör R1a -00

betalar 1362 hel/månad hos salusansvar

6000:- vagnskada och resten är normala självrisker!
hade även en motorskada, 2000 i självrisk, men inte hunnit
läsa igenom vad den innebär , men jag är väldigt nöjd !!!

Ringde if nu o frågade en Honda SP-1:a halvförsäkrad går lös på 6948:- per år, ej avställbar! hel/helår 10920:- självrisk vagnskada 25.000:-
Folksam :

O så ringde jag Folksam.
Hel/helår 11316:- halv/helår 8232:- vagnskada på helförs. 6000:- ej avställbar!

får ringa mera senare! men folksam trots ca: 15% dyrare grundförs. så kanske det kan vara ett alternativ pga. enormt mycke billigare självrisker om olyckan skulle vara framme!

Ringde if nu o frågade en Honda SP-1:a halvförsäkrad går lös på 6948:- per år, ej avställbar! hel/helår 10920:- självrisk vagnskada 25.000:-
Folksam :

O så ringde jag Folksam.
Hel/helår 11316:- halv/helår 8232:- vagnskada på helförs. 6000:- ej avställbar!

får ringa mera senare! men folksam trots ca: 15% dyrare grundförs. så kanske det kan vara ett alternativ pga. enormt mycke billigare självrisker om olyckan skulle vara framme!

du får helt enkelt räkna med dem priserna så tillsvida att du inte köper en veteranare :) .. men det är bara att ringa runt, min är också ej avställbar med då blir svärfar en sporthoj rikare under vintern :tummenupp

Ålder 29
A-kort sedan -96 (11 år) alla år olycksfria sedan dess!
Bor småstad (kristianstad)

Funderar på årsmodell 00+ Yamaha R1(även 98.99),Honda SP-1,Honda 929

If har ju "märkes" avtal på Honda hojjar, enligt deras www. hamnar jag på 10920:- (det är väl helförsäkring?) på de olika Honda modellerna, vad jag läst o förstått efter lite sökning här på forumet och nätet så är det väl det bästa man kan hitta när det gäller honda maskiner, så blir det honda så blir det väl if kan ja tro!

Men...

yamaha R-1 (även zx9R mm.) har inte ringt runt de olika bolagen, men kollat lite på de olika bolagens internet tjänster, och verkar ligga runt 20k+ var man än kollar!

Så, summa summarum, något annat än Honda har man ju inte råd o köpa, men måtte man inte lägga den då deras självrisker är sjukt löjligt höga på vagnskada!

Någon i samma ålder, stadsklass och typ av hojj som kan rekommendera något?

Men ge fan i helförsäkring då, OCH skulle du köra ikull, så laga för självrisken! Jag har bara kört med halv jämt, och en R1:a från 1998 och 1999 var löjligt billig att försäkra 2500 kr helår halvförsäkrat för mig förra året!!(Ok 35 plus och landsort..) min cbr 929 gav jag 5064 kr för förra året, iår blev det straxt över 3000 kr, men så kommer höjningen på 32%, men ändå blev det en totalsäkning på över 600 kr för mig. Ok ålder och ort påverkar mycket.

Last edited:
när fyller du 30 då ? för det gör en STOR skillnad hos de flesta bolag.

Att tänka på är
ålder
-----
30
35
40

ger stora skillnader i premie

ålder på hoj
0-4 år
4-10
10-

ger också skillnader

själv fyller jag 35 i Augusti & bor i en större stad än dig.
får sänkt från 8005:-/ Helår till 6500:-/helår på min R1-04 (Halvförsäkring)

jo jag ger nog fan i helförs. spelar ingen roll vilken hojj det blir!

fyller 30 7 juni nästa år och då alltså 29 nu om drygt en vecka! så nästa säsong kanske de blir billigare! och hoj ålder kommer nog alltid vara 4år+

En arbetskamrat säger att Folksam ger honom en HELFÖRSÄKRING på 8500:- för hans GSX-R1000 2006.

Mytomani?

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back