Extremt svårstartad på E85

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det någon som haft problem med att kallstarta en etanolkonverterad motor?

Det har jag i alla fall, utan startgas och ett extra bilbatteri som starthjälp är den omöjlig att få igång. Den tänder till direkt för att sen stendö, då får man plåga den på startmotorn tills den börjar hosta till var tionde varv, plåga lite till och den börjar hosta på var femte varv osv tills den startar efter typ en minut.

Choke eller gaspådrag är bara att glömma, direkt jag rör endera så upphör hostningarna och man är på ruta ett igen.

Motorn är helt original (förrutom turbo men den kan inte gärna påverka starten) med samma komp som standard, avståndena på tändstiften är efter servicehandboken och lambdavärden är helt ok när man kör.

Help bitte!

//Anders

Den är alltså svårstartad på E85 men inte på vanlig soppa?

I så fall e den ju för mager..

Du har inte gjort nåt så att den e alldeles för fet? Låter ju nästan så om den inte tål choke.

Läste en gång på etanol.nu att många som konvererat bilar måste använda startgas vid låga temperaturer (<10+°C tror jag).

Jag skulle tippa på för mager blandning.
Jag har E85 konverterat min saab 900 turbo å se till att den får 40 % mer bränsle men det måste ändå upprikas mer vid kallstart så jag satte en extraspridare som går när startmotorn går. Nu är det inga problem alls, tidigare fick jag köra med startgas.

Nu får den så mycket mer att den är omöjlig att starta om den är varm och extraspridaren inkopplad då surar den ner sig helt.

Den är alltså svårstartad på E85 men inte på vanlig soppa?

I så fall e den ju för mager..

Du har inte gjort nåt så att den e alldeles för fet? Låter ju nästan så om den inte tål choke.

När den var bestyckad för bensin märkte jag inte av några problem utan den small igång direkt med lite choke, nu har jag betyckat upp den för etanol och den går även aningens fet på lågvarv (~0.8 lambda).

När den väl har startat en gång är den väldigt lättstartad, men får den stå några timmar tills den kallnat är den lika trög som tidigare.

Skulle det vara lönt att prova med att byta tillbaka tomgångsmunstyckena till bensinbestyckningen? Det borde ju vara en bra sak att den går lite fet tycker jag, men det är skumt att den reagerar som den gör på choke och gaspådrag. När jag gnuggar den på starten och rör gasen endast några millimeter så tvärslutar de få tändpulser den har, så det känns lite som att den toksurar.

//Anders

Har du provat att blanda in mer bensin?
Min gamla Volvo var likadan.
Morgontrött som faan på ren E85, men skötte sig godtagbart när den fick mer bensin. (50L e85 och ca 10L bensin)

Etanol förångas inte lika lätt som bensin. Om man fetar upp blir det ofta tillräckligt mycket ånga för att kallstart ska gå bra ändå.

Det är orsaken och med den i bakhuvudet hittar man säkert 100 lösningar

Etanol tål väl rätt mycket komp?
Turbomotorer har väl rätt låt komp?
Kan tänka mig, som "andersbrink" skriver att motorn dessutom blir mer lättstartad med högre komp vid etanoldrift.
Högt tryck ger ju även effektivare förbränning = bättre bränsle ekonomi + högre prestanda.
Men den högre prestandan kan du nog glömma på en turbomotor!
Kompressionstrycket på högre varv höjer man normalt på stressfläktade motorer genom att höja fyllnadsgraden genom högre laddtryck.
Ergo: Lågt kompressionsförhållande ger utrymme för mer överladdning innan kompressionstrycket gör att bränslet självantänder och motorn spikar.
Enklaste sättet att höja kompressionstrycket vid start?
Vet inte...
På en högtrimmad motor, borde snällare kammar (kortare duration) vara smidigast.
På en bilmotor med standardkammar tror jag inte det finns mycket att hämta i den änden.
Byta kolvar känns jobbigt.
Plana toppen känns lite "B".
Förslag?

Jag ska göra det enkelt för mig och svetsa fast en gängad plugg i plenumet för startgasen, ett nytt batteri skulle inte göra saken sämre heller.

Kompet ligger på 9.6:1 så mycket högre än så vill jag inte gå, hellre att jag sänker det till 9 jämnt om toppen ska loss för portning senare så jag kan ladda lite mer...

//Anders

Problemet löst!

Tack för tipsen grabbar, nu är det fixat! :tummenupp

Jag skruvade upp lågfartsskruvarna några varv och nu smäller den igång direkt, får testa att dra ner dom något halvvarv eftersom hojen går lite ryckigt på lågvarv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg