Aprilia på väg till WSBK och kanske MotoGP

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Att Aprilia ska vara på väg in i WSBK är ingen nyhet men nu säger högsta hönset att även MotoGP är intressant:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/59082

"We are taking some fabulous victories in 125 and 250cc, and now we are preparing for a big entrance in Superbikes and probably MotoGP"
 
Kul att se dem i WSBK helt klart :tummenupp

Vet inte om jag tycker det är lika kul att se dem MotoGP igen. Cuben gick väl inte så bra sist de var och lekte med gängen där.

I WSBK bör de kunna utmana alla fabrikat.
Kul nyhet.
 
Aprilia har aldrig fått till det i stora klassen (motogp), vilket de borde kunna om de satsar lite. Bara hoppas de har pengar så det räcker, skulle vara kul att se dem där också.
v4'a i wsbk ska bli riktigt roligt att höra igen.
 
Vet inte om jag tycker det är lika kul att se dem MotoGP igen. Cuben gick väl inte så bra sist de var och lekte med gängen där.
De lär knappast upprepa det misstaget. Det vore skitkul om Rossi avslutade sin GP-karriär där den började 1996. Vilken extas publiken skulle vara i när han gör burnout med sin MotoGP-Aprilia (i speciallack för Rossis sista race) efter sista målgången och titeln just bärgad.

:tummenupp
 

Bifogat

  • 980627rossi_sgomma.jpg
    980627rossi_sgomma.jpg
    28.8 KB · Visningar: 116
Last edited:
Att Aprilia ska vara på väg in i WSBK är ingen nyhet men nu säger högsta hönset att även MotoGP är intressant:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/59082

"We are taking some fabulous victories in 125 and 250cc, and now we are preparing for a big entrance in Superbikes and probably MotoGP"

Woop, coolt!
Hoppas det ligger mer än ord bakom och vi får se Aprilia i MotoGP igen - gärna med en trepip ;)
(kanske inte utvecklad av F1-ingengörer den här gången bara...)
 
För mig som inte vet, har Aprilia någon större erfarenhet av att tävla med fyrtaktare?
Mindre tvåtaktare verkar de ju ha full koll på.
 
För mig som inte vet, har Aprilia någon större erfarenhet av att tävla med fyrtaktare? Mindre tvåtaktare verkar de ju ha full koll på.
Inte bara mindre. Aprilia var pionjärer då de 1994 monterade en 400 cc-motor i ett 250-chassie som Reggiani körde i 500. De utvecklade den sedan till en 500 som kördes av McWilliams och Harada till och med säsongen 2000. En fantastisk hoj som var snabbare än både V4-tvåtaktarna och de nya fyrtaktarna på de mest krävande banorna (och Mugello osannolikt nog). En hoj som gynnade en bra förare. Aprilia kan sina saker.

:fakta
 

Bifogat

  • ny-apr400a1994.jpg
    ny-apr400a1994.jpg
    30.4 KB · Visningar: 61
  • aprilia500_01.jpg
    aprilia500_01.jpg
    76.3 KB · Visningar: 75
De lär knappast upprepa det misstaget. Det vore skitkul om Rossi avslutade sin GP-karriär där den började 1996. Vilken extas publiken skulle vara i när han gör burnout med sin MotoGP-Aprilia (i speciallack för Rossis sista race) efter sista målgången och titeln just bärgad.

:tummenupp

Herrejesses, man ryser ju av välbehag vid blotta tanken.

Forza Aprilia!:yoparty
 
Inte bara mindre. Aprilia var pionjärer då de 1994 monterade en 400 cc-motor i ett 250-chassie som Reggiani körde i 500. De utvecklade den sedan till en 500 som kördes av McWilliams och Harada till och med säsongen 2000. En fantastisk hoj som var snabbare än både V4-tvåtaktarna och de nya fyrtaktarna på de mest krävande banorna (och Mugello osannolikt nog). En hoj som gynnade en bra förare. Aprilia kan sina saker.
Rätt mig om jag har fel men visst var det Cosworth som byggde motorn, inte Aprilia själva?
 
2963698 Rätt mig om jag har fel men visst var det Cosworth som byggde motorn, inte Aprilia själva?
Att ta in Cosworth för att vara med och utveckla motorn till Cuebn var ett av misstagen de gjorde, lite samma som KR gjorde med sin egen V5:a. Formeln för att göra en bra motor för bilracing går inte att applicera direkt på en hojmotor så Cuben hade en jävla effekt men en karaktär som gjorde det omöjligt att få ner effekten i backen, se omvänt med big/long-bangmotorerna för hojar som inte letat sig över till bilvärlden.
 
Nej. RS3 var Aprilias MotoGP hoj, rak trecylindrig motor.
Tvåtaktaren hette RSV400/500.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top